Så en sak som verkar skilja billiga från lite dyrare är 6 mm kanalplast istället för 4 mm. Det borde påverka lite stabilitet och snötyngd på taket. Läste någon stans om att 6 mm klarar av 80 cm snö på taket. Är det någon som vet hur mycket 4 mm klarar av.
Ingen som vet hur vida det skiljer på aluminium stommarna är dom grövre i dyr modellerna.

Pär
 
Professionella odlare konsumerar upp sina växthus på 20 år. Och då talar vi om industriell kvalitet. En nybörjare gör rätt i att begå sina misstag så billigt som möjligt och skaffa rätt grejor i takt med ökade kunskaper.

Åtminstone gäller detta fullt ut ifall du tänker använda bygget för att driva upp växter. Tänker du istället använda växthuset mer som en sorts uterum för samvaro och avkoppling blir det helt annorlunda.
 
jackt skrev:
Om jag räknade rätt och går på ByggMax's priser idag skulle det bli ca 7000kr.
Då ingår alla träreglar, plankor, lecablock för 6st varv samt armeringsjärn (2st/varannat varv)..

Tillkommer är betong, plåtar och glasen..
Min man ska bygga ett sånt till mig! Och han erbjöd sig själv utan att jag ens bad om det (y).
Just idag har han varit i Eskilstuna och hämtat en massa fönsterglas (Gratis!) hos en kille som hade jag-vet-inte-hur-många växthus i stl 180-200 kvm som han ville bli av med.
Vi tänker dock göra det lite större. Tror detta är på 12 kvm och jag vill ha ca 15 kvm.
 
Gisella skrev:
Min man ska bygga ett sånt till mig! Och han erbjöd sig själv utan att jag ens bad om det (y).
Just idag har han varit i Eskilstuna och hämtat en massa fönsterglas (Gratis!) hos en kille som hade jag-vet-inte-hur-många växthus i stl 180-200 kvm som han ville bli av med.
Vi tänker dock göra det lite större. Tror detta är på 12 kvm och jag vill ha ca 15 kvm.
Du har en mycket snäll make! :)

Lägg upp lite bildet när ni håller på med bygget, alltid skoj att se. Lycka till!
 
Hur går det pär h? Har det blivit något växthus? :)
 
2013-07-24 20.14.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ops glömde uppdatera
Jag hade tydligen lite fönster i carporten:surprised:. Så jag spikade snabbt ihop ett litet hus på 1.4x4m.
Skall in ett fönster i gaveln och en dörr i andra änden. Byggde det mot lilla huset. Det är grundat en gång skall på färg när gavel fönstret är på plats. Är en vädrings dörr på gaveln bakom busken.

Pär
 
Se där! :) Blev ju bra.
 
L
När jag byggde mitt växthus, så gjorde jag så att jag kollade i trädgården precis, var jag ville ha huset, samt hur stor markyta det skulle stå på. Sedan kollade jag måtten på de olika växthusen och köpte ett som var i den storleken. Det blev bra tycker jag.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.