Hej

Jag håller på att skissa på en kvadratisk pergola över vår lilla uteplats. Men det är söderläge och blir ordentligt varmt. Så jag funderar på att spänna upp ett solsegel som tak över pergolan för att ge skugga.

Jag inser att jag kommer aldrig att orka ta upp och ner seglet så fort det börjar blåsa lite, för det blåser ganska ofta här, inte som på kusten, men ändå ganska mycket (Linköping). Jag tänkte att det måste klara att sitta uppe hela säsongen.

Tanken var att sätta upp ett sånt här:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...rasoll-solskydd/solsegel/680216/solsegel-nice
http://epi.byggmax.com/Documents/gop_solsegel_broschyr_SV.pdf

Jag tänkte att om man spänner upp det ordentligt hårt så kanske det inte fladdrar så mycket.

Pergolan skulle gå en kvadratisk ram som borde göra det möjligt att spänna ordentligt. Jag tänkte kanske att man kan lägga en regel på tvären över ramen som man spänner seglet över, så får man en liten "nock" och vattnet kan rinna av.

Så till mina frågor:
-Är det rimligt att ha seglet sittandes uppe hela säsongen?
-Hur många säsonger kommer mitt segel att hålla?
-Någon som har provat?
-Kommer det fladdra störande när det blåser?
-Tack vare att seglet är spänt horisontellt så borde det väl klara riktigt starka vindar. Eller?
-Hur mycket måste ett 3.6x3.6m2 stort segel luta för att vattnet ska rinna av - utan att det blir säckigt så vattnet blir ståendes.

Dela gärna med er om ni har erfarenheter...
/S
 
Min erfarenhet med dessa segel och regn är att oavsett hur mycket man spänner seglet så ansamlas vattnet i mitten. Det brukar inte hjälpa med nock eller ens reglar på CC 60. Vattnet kommer bara att lägga sig mellan reglarna.

Detta gäller med relativt liten lutning, men jag tror att det måste till rejält med lutning för att slippa problemet.

Kanske hjälper det med fler spännpunkter än bara i ytterhörnen?
 
Ah, trist. Jag som hoppades att det kanske kunde gå. Det går ju bygga en pergola med mer lutning, men frågan är om det blir så snyggt...

Fler fästpunkter skulle förmodligen hjälpa, men då blir det specialsytt segel om det ska gå att spänna.

Kanske får tänka om och göra ett som går smidigt att dra på, och att man gör det varje gång man använder uteplatsen.
 
Man kanske ska snegla på förtälten till husvagnar och dess konstruktion? Ingen jättelutning och, rätt monterat, inga vattenansamlingar på taket.

Vad jag menar är att förtält ju har en hel långsida som är fäst i husvagnen och när förtältet spänns upp så görs ju det mot en oändlig massa fästpunkter på husvagnssidan (via kederlisten).

Kanske detta fungerar på en pergola också?
 
Köp öljetter som du sätter i kanterna, då får du extra spännpunkter. Fick sätta det på min IKEA paviljong där "kjolarna" fladdrade i vinden.

Öljetter finns att köpa på tex Bauhaus.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Hej, vet att du frågade om detta förra sommaren, men tänkte att du kanske var intresserad av hur vi löste det... vi byggde precis som du tänkt göra en pergola där vi sedan spände ett solsegel över. Vi började med att trä det vartannat över och under reglarna, men detta fungerade inget bra vid regn och blåst. Vi la det istället i sin helhet över samtliga reglar (cc60), och använde de snören som följde med segelduken vid inköp att spänna över seglet vid varje regel. Sedan köpte vi presenningshållare på Biltema och satte två på varje sida samt kabinhakar i varje hörn. Funkade i både vind och regn, även om vi fick gå ut och slå av vatten som blivit liggandes ibland. Seglet satt uppe ungefär halva sommaren, eftersom vi inte började bygga förrän i mitten av juli. Tänker använda samma segelduk även denna sommar.
 
  • Gilla
HenrikGil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.