Hej.

Vi har stående fasadbräder på vårt fritidshus. Dessa börjar bli dåliga i nederkanten, man har inte vinklat dom 15 grader. Dessutom har huset en ful blå färg.
Det stora problemet är att man har gjort tillbyggnader i olika etapper och amatörmässigt: Väggarna är inte raka utan slår på ca 15 mm om man mäter med murarsnöre längs väggen som är ca 6 meter lång.

Fråga 1: Hur reglar man upp för att få ett bra underlag att fästa de liggande panelbräderna i? Sätter man 45*45, 45*70 eller 45*95 som liggande reglar först? Avstånd mellan liggande reglar? Väggen är ca 2,20 m hög. Uppriktning måste väl ske med laser? Stående reglar 45*45, 45*70 eller 45*95?

Fråga 2: Vilken panel ska jag använda? Dubbel fasspont eller falsad spårpanel? Den senare är väl den som ByggMax kallar Baspanel 21*120. Falsad spårpanel har en sluttande nedre profil medan dubbel fasspont har rak nederdel som gör att vatten lättare rinner av.

Fråga 3: Var lägger jag luftspalten? Vindpapp eller plastfolie?
 
Hej Berra48, välkommen till Bygga Hus!

Regla upp?
Om du inte tänker passa på att tilläggsisolera behövs det inte.

Sätt vertikala 28x70 glespanel att spika i och sätt upp panelen.
Dessa 28 mm ger dig din luftspalt.
Se till att spika/skruva glesen i reglarna bakom den gamla panelen.
Själv föredrar jag Z-panel/baspanel. Köp gärna grundmålad så går jobbet fort.
Den är dessutom vinklad i "underkanten" så vattnet rinner av bra.

Att underkanten på den gamla panelen slår 15 mm från vågrätt är inget problem.
Sätt den nya panelen vågrätt så den täcker gamla synder.
Vattenpass är till bra hjälp, laser är nog överkurs.
Om den gamla fasaden är otät kan du sätta vindväv innan glespanelen.


Men, som sagt, jag förstår inte ditt resonemang om vertikala och horisontella reglar.
 
Jag förstår att jag var lite luddig om hur väggen ser ut: Står man och tittar längs väggen så skiljer det ca 15 mm mellan inre och yttre punkt på väggen, den går i "böljegång". Sätter jag glespanel 28*70 så måste jag ju lägga under de flesta med upp till 15 mm mellanlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.