Vet nån om det finns Lecablock som är svängda? Jag är ute efter att göra en putsad halvrund mur som ett insyn/vindskydd att ha i trädgården där man kan sitta på trädgårdsmöblerna under fina dagar.

Har ni nån idé?
 
Kan du inte ställa blocken på högkant istället? Eller använda mindre block?
 
Du kan ju alltid forma lecablocken så att de blir runda. De är ganska lätta att bearbeta. Jag använder diamantskiva på vinkelslipen och kör upp spår och då kan man knäcka stenen. Minre justeringar kan man göra med en yxa som man inte är rädd om. (Jag köpte en särskild yxa till det här ändamålet, och till att hugga rötter med - kostade några tior). Det är inte så noga med att få en exakt rund form, det går ju att justera med putsen.
 
Eller så gjuter du en mur i betong. Antingen gör man en form av stående råspont eller så kanske man kan böja formgjutplyfa.

Ska själv gjuta en låg mur som är mellan 10 cm och 50 cm ovan mark som är böjd. Är osäker på vad jag ska använda, men tunnare formplyfa bode gå att böja.
 
Beroende på radie skulle jag använda Leca enlig tidigare tips, eller vanlig murtegel om radien är mindre. Murteglet sätter man väl sedan reverteringsnät på och putsar. På Engelsk TV blandar de frisk mellan murblock och tegel i murarna, häromdagen för att göra en upphöjd gräsmatta enligt samma form som en sardinburk.....

Gissar att man får vara frikostig med längsgående armering i övergången melan tegel och leca, eller lämna en synlig skarv/brottanvisning där.

Skall man forma och gjuta kan man egentligen använda vad som hels närmast betongen om man anpassar uppreglingen till det. Jag har sett exempel där de använt tunnplåt för att få till skarpa svängar, och någon gång sån där havstyv plastremsa som man läggar uppepå känsliga kablar under mark.
 
Revitera på tegel?? Nä - putsa rätt på bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.