När man läser alla olika versioner om hur en bastuvägg ska byggas blir man yr i huvudet..
En sak jag märkt är att vissa ska ha överdrivet massa olika matriel mellan väggarna.. Och för att rättfärdiga det tar de till en massa argument om dittan o dattan.. beräkningar hit o dit.. I mina ögon känns det som "overkill".. Kanske rentav en fara med att spärra hit o dit.. mer moment i väggen som kan fela med tiden... och blir det fel ja då har man aluminumum o annat matrial som stänger in/ut faran och istället förvärrar skadan... Jag tror faktiskt inte på den metoden. :-?

Det går ju att bygga bastu på andra sätt, det är ju så de flesta gjort förut, men de får knappt en syl i vädret idag förän någon ska rabbla upp massa teoretiska siffror om faror.

Jag efterlyser info om en el-bastu jag ska bygga hemma i ett rum med två ytterväggar. baserat på praktiskt kunnande... Alla föresråkare av annat än "klassiskt" bastubyggande göre sig icke besvär :-X

Vet att detta provocerar men jag orkar inte lägga fram det på annat sätt.. vill bara ha kunnandet o erfarnheten. ;)
 
Bra skrivet!

Sitter själv precis nu och tittar på hur bastuväggen (gränsar mot våtutrymme) skall se ut och informationen som finns är både luddig och motsägelsefull.

Den standardbroshyr som finns på byggmarknaderna förespråkar luftspalt etc men Tylö som borde vara mycket insatta på ämnet påstår att det är direkt olåmpligt med luftspalt, gips, eller träskivor i en bastuvägg, vem kan säga, svar tpå vitt hur man skall gå till väga?
 
"Den standardbroshyr som finns på byggmarknaderna förespråkar luftspalt etc men Tylö som borde vara mycket insatta på ämnet påstår"

Och vad får dig att tro att de är insatta?? Tylös lösning fungerar för ett mycket speciellt fall, nämligen då du slår upp en vägg i ett befintligt utrymme, du bygger således en låda i ett befintligt badrum och tillåter dubbelsidig uttorkning. En bra beskrivning hittar du här:

http://www.harvia.fi/pdf/bastu_SV.pdf

Vill du bygga en "traditionell" bastu däremot så bygger du ett separat hus på gården, gärna i stock.

Mitt råd är att du kollar tillbaka här på forumet då detta har debatterats här in absurdum. Den metod som länken ovan beskriver är den som använts allmänt i Finland under de senaste 50 åren.
 
Hej AndersG, m.fl.

Tack för snabbt inlägg :)

Jag har redan läst kilometervis med inlägg på detta forum och jag har följt dina och andras inlägg med spänning, många verkar vara säkr apå sin sak om hur en bastu ska byggas men ofta skiljer sig både lösningar och förutsättningar åt. Ett par grundförutsättningar som skiljer är följande:

1. I planlösningen i mitt hus finns ingen plats att göra ytterligare ett separat basturum i det befintliga utan den isolerade innervägen kommer att fungera som bastuvägg.

2. Två av väggarna gränsar mot badrummet vilket gör att dom redan har fuktspärr på badrumssidan, exakta formeln är 70mm regel/isolering-15mm plywood-13mm gips-tättskikt (tätskiktet kommer bestå av 1 lager serpo 550 och 2 lager serpo 554), detta borde omöjliggöra användadet av ångspärr/plast/alufolie på insidan bakom bastupanel då detta skulle innebära dubbla fuktspärrar.

Försöker klippa in den delen av planlösningen, alla förslag på lösningar välkomnas varmt :)

 
  • badrum_008.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ungefär samma bastulösning som du på gång och samma problem med fuktspärrar. Tänkte att man ev kunde ventilera väggen/väggarna som redan har fuktspärr genom att sänka bastutaket och låta väggen vara öppen upptill in till utrymmet ovan bastutak. Sen måste ju det utrymmet också ha en öppning till ett angränsande rum (inte nödvändigtvis till badrummet, då kakel etc kanske ställer till det?)
 
Ett tillägg efter att ha grävt igenom ännu fler trådar:

Alla innerväggar består i grunden av 70mm regel/isolering med plywood/gips på båda sidor, så även i badrummet.

Men då det kommer finnas fuktspärr på badrums sidan, skulle det då som en kompromiss gå att sätta plywood-masonite-luftspalt-panel på bastusidan?

Har sett att kombinationen osb-masonite-luftspalt-panel har diskuterats som ett alternativ då fuktspärr finns på andra sidan väggen.

isåfall, vilken typ (oljehärdad eller inte) samt vilken tjocklek rekommenderas?

Stort tack
 
"Tänkte att man ev kunde ventilera väggen/väggarna som redan har fuktspärr genom att sänka bastutaket och låta väggen vara öppen upptill in till utrymmet ovan bastutak"

Jo, det är en lösning. Dubbla fuktspärrar skall man undvika.
 
gosforth

Det ser ut på ritningen att du håller på att bygga bastu i ett Hjältevadshus. Asken kanske...

Ska bli intressant att se vad du kommer fram till. Ska nämligen börja inreda övervånigen på vårt Björken till hösten. Har oxå funderat en del på detta med väggarna men jag har inte fördjupat mig i det så mycket än eftersom garaget står på tur just nu.

Kommer att följa tråden med spänning. :)
 
@AndersG, stort tack för dina svar :)

Planerna är att bygga ner bastutaket till runt 220cm från rummets övrigra 240cm, borde man då kunna använda plywood-masonite-luftspalt-panel upp till bastutaket och låta enbart plywooden löpa ända upp till överliggaren?

Kan en ide om extra luftspalt bakom masoniten vara någon ide? Såg en skiss i en annan tråd där man satt remsor av masonite bakom stora masonitskivan för att på så sätt få ventilation ner bakom masoniten...?

@Matti, yes, Asken stämmer bra :), jobbar ihop med grannen som just nu håller på med bastu/badrum i sin Björken.
 
Jag är inte säker på vad du menar, en bild säger mera än 1000 ord som bekant är. Om du kollar på Harvias PDF så kanske du ser vad jag menar, men:

Innerst har du panel. Denna skall spikas på en läkt och ha glipa uppe och nere så att luften skall kunna cirkulera bakom. Glipan i taket däljer du med en list. Se bilderna på vår webbsida.

Bakom läkten finns en fuktspärr, tradtionellt använder man Aluminiumpapper i Finland, men du kan använda ngt annat om du vill som tål fukt och har låg genomsläpplighet. Denna skall sluta tätt så att fukr inte vandrar in i isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.