D09 skrev:
Snygg uppercut ;) hoppas den inte träffade
Ne ingen fara alls bara en bild från nätet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nu ser detta trädet inte så farligt ut, men man skall ändå veta vad man gör innan man ger sig på att såga i det, det kan vara oväntade spänningar i trädet och det kan "hända saker" när man sågar i det.

Sen så skall man aldrig gå under ett sådant träd, utan alltid gå runt, man skall inte ens om det går klättra över det.

Vad TS skulle kunna göra i väntan på att någon tar ner det är att spärra av riskområdet med lämpliga plastband /snitslar, mest bara för att jag får uppfattningen att det är en populär promenadstig,
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Trädet kommer dessutom med största sannolikhet hänga kvar även om du sågar av det från rotvältan. Man får rulla ner trädet med vändhake alternativt dra ner med traktor och vinsch. Att få hängande träd i backen (om de dessutom sitter i en grenklyka) är inget man bör ge sig på om man inte är van att hugga i skogen.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Inte mycket kvar att utreda kring det juridiska men tycker att det är intressant kring riskfaktorerna så tråden går gärna flyttas till lämplig del av forumet.

Så det man ska räkna med är att trädet vill åt två håll, roten tillbaka och stammen ner i backen. Trädet kommer garanterat sitta kvar i låset så nästa steg är att korta bit för bit tills man kan dra stammen bakåt ut låset?
 
D09
Funderar på om traktorn kommer in på stigen :) då hade man haft draghjälpen som saknades :)
 
D09
Hur hade ni lagt snittet vid kapningen?

Normalt så hade man väl gjort ett snitt rakt in i mitten, lite upp och sparat "gångjärnet" sedan ner och låta det vika sig utan att klämma sågen.

Nu vill ju roten troligtvis tillbaka och stammen åt andra hållet. Kör man snett underifrån och uppåt då?

Då kommer roten tillbaka om den nu vill det och stammen kommer ned. Trädet borde ju inte klämma sågen då stammen ska ner/ fram. Klart, kan ju likväl glida bakåt.

Eller kör man rakt igenom från mitten, sparar gångjärnet nedtill och går upp och sparar ett lås som man sedan tar ovanifrån? :)
 
D09 skrev:
Inte mycket kvar att utreda kring det juridiska men tycker att det är intressant kring riskfaktorerna så tråden går gärna flyttas till lämplig del av forumet.

Så det man ska räkna med är att trädet vill åt två håll, roten tillbaka och stammen ner i backen. Trädet kommer garanterat sitta kvar i låset så nästa steg är att korta bit för bit tills man kan dra stammen bakåt ut låset?
Inte alls säkert att trädet sitter kvar i "låset", troligt, men inte garanterat.

Som du själv konstaterat, det bässta är ju om man kommer intill med traktor och kan dra ner det / lyfta bort det.
Men det går med bara motorsåg och annan handutrustning med, men som sagt, gör man fel är det farligt. Och framför allt får man jobba mer än om man drar ner det med traktor...
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Zixten skrev:
Nu ser detta trädet inte så farligt ut, men man skall ändå veta vad man gör innan man ger sig på att såga i det, det kan vara oväntade spänningar i trädet och det kan "hända saker" när man sågar i det.

Sen så skall man aldrig gå under ett sådant träd, utan alltid gå runt, man skall inte ens om det går klättra över det.

Vad TS skulle kunna göra i väntan på att någon tar ner det är att spärra av riskområdet med lämpliga plastband /snitslar, mest bara för att jag får uppfattningen att det är en populär promenadstig,
Har skrivit ut det på "intranätet" dvs en enkel facebookgrupp för de boende och där det är ganska bra uppslutning så det har nog kommit ut till många ( man kan se hur många dom läser ) men det hade ju klart varit bättre med ett plastband.

Ska kolla efter sådant när jag handlar material nästa gång :)
 
D09 skrev:
Har skrivit ut det på "intranätet" dvs en enkel facebookgrupp för de boende och där det är ganska bra uppslutning så det har nog kommit ut till många ( man kan se hur många dom läser ) men det hade ju klart varit bättre med ett plastband.

Ska kolla efter sådant när jag handlar material nästa gång :)
Skall jag vara helt ärlig kan jag nog tycka att det är rätt onödigt egentligen, trädet lär inte falla innan någon börjar jobba med det... fast om man inte skulle göra det och en olycka skulle hända om trädet faller så skulle man gå och gräma sig länge för att man inte gjorde det....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nu har jag försökt nå ordförande utan svar, lämnat meddelande till en annan i styrelsen och försökt få ner trädet med spännband och skickat ut info till folk som vill ha info..

Får inte såga utan tillstånd, även om jag med största sannolikhet fixat att ta ner det så är ansvars/försäkrings frågan lite luddig om något händer

Nu skiter jag i det där trädet ha ha
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.