Jag har platonmatta runt huset som är fäst med en plastlist som är limmad (gjort av tidigare ägaren). Nu har detta lim lossnat och jag funderar på hur jag på bästa sätt ska fästa listen så att den håller länge och håller tätt. Jag fick rekommenderat Bostik Maxi Bond, är detta ett bra medel? Andra har rekommenderat asfaltslim. Själva listen har gått sönder på en del ställen och är bubblig där den har lossnat. Kanske är det bättre att sätta dit en helt ny list? Vad bör jag tänka på i så fall?
 
D09
gcarlbark skrev:
Jag har platonmatta runt huset som är fäst med en plastlist som är limmad (gjort av tidigare ägaren). Nu har detta lim lossnat och jag funderar på hur jag på bästa sätt ska fästa listen så att den håller länge och håller tätt. Jag fick rekommenderat Bostik Maxi Bond, är detta ett bra medel? Andra har rekommenderat asfaltslim. Själva listen har gått sönder på en del ställen och är bubblig där den har lossnat. Kanske är det bättre att sätta dit en helt ny list? Vad bör jag tänka på i så fall?
Jag spikade fast min list.

Tänk på att hålla den i en rak linje vid monteringen annars så blir det veck när du ska kompensera upp ner etc :)
 
Passa då på att sänka ner mattan unter jordytan åxå
 
Tack för era svar! Dock var listen som täcker mattan redan spikad då besiktningsmannen vid överlåtelsebesiktning sade att den behöver limmas för att vara tät. Mattan är under jordytan, det är själva listen som ska skydda mattan från regn som är synbar över jordytan och som nu har lossnat. Något mer förslag?
 
D09 skrev:
[länk]


[bild]
Tack, detta var tydlig information! Får försöka åtgärda det i enlighet med ovan.
 
Fortsätter på gammal tråd. Mattan sitter på lecablock (stödmur) och spikplugg funkar inte pga blocket smulas sönder runt pluggen. Finns det nåt lim som håller om man vill limma hela listen istället för att hålla på med spikplugg? Eller kan man förborra och limma pluggen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.