Vi har två (faktiskt), den ena blev ett felköp. De funkar, men är inte mirakelverktyget för att få upp maskrosor..

Dels måste man träffa precis mitt på "roten" för att den skall få bra tag. Och jag tycker det kan vara svårt att få den att "bita ihop" och få upp det man vill ha upp. Ibland funkar det mycket smidigt, och ibland får man bara en jordklump.. Är man som mig längre är den lite kort.

Tycker det är värt att testa den innan köp..
 
Jag har en som jag inte använder. Den blev utklassad av ett redskap på Hornbach jag köpte för 9 kr.
 
fn76 skrev:
Jag har en som jag inte använder. Den blev utklassad av ett redskap på Hornbach jag köpte för 9 kr.
Berätta gärna mer om detta verktyg!
 
Joens skrev:
Berätta gärna mer om detta verktyg!
Ganska lik denna. ImageUploadedByByggahus.se1374501915.428452.jpg
Man måste dock knäböja.
 
Jag tycker den är helt suverän, speciellt för mig med ryggproblem. Om man har problem med att få fast maskrosorna i gaffeln kan man vrida den ett halvt varv efter att man stampat ner den i jorden så biter den bättre...
 
Vi har också en och jag tycker att den funkar bra. Funkar som bäst om man har bra jord och inte en massa lera. Är det torrt och man har mycket lera är den inte så bra.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Finns tusentals som står o samlar damm i garaget. Sätt upp en lapp i den lokala mataffären så får du napp av en tacksam säljare:rolleyes:
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
trattalask
Just att slippa att ligga på knä är vad jag är ute efter. Får se om jag skaffar en på ett eller annat sätt.
 
Har man bra jord så funkar den bra. Jag föredrar mina föräldrars "huggpipa" modell 1.2 meter.
 
Helnöjd med min också, den skulle haft någon form av krok så man kunde fiska med sig hinken vartefter man går och tar upp maskrosorna. Nu måste man ju böja sig för att lyfta med hinken. :)
 
Jag är också nöjd med min... Den klarar inte de största maskrosorna och man måste vara noga med rätt lutning men man lär sig rätt fort...
 
Krilleman
Gräs/maskrosor/grodblad/klöver oavsett går allt in i aggregatet på Stiga Parken och så var det med det...

Kallas även för att man har naturtomt!
 
Funkar rätt bra. Själva upptagningen etc. går väldigt smidigt och fort. Har man mycket maskrosor är detta guld värt. Resultatet blir sådär. Ofta följer inte hela roten med och det blir ett hål ca 5cm i diameter i gräsmattan. Har även en speedy-weedy som är samma princip, men man snurrar grunkan runt istället för att bara tippa den. Resultatet blir lite bättre men det krävs mer jobb.
 
Jag tyckte den fungerade bra i 30 minuter tills plasten nere vid gaffel sprack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.