Hej,
håller på att lägga ett 32 mm pem som avloppsrör från gäststuga på tomten. Då lutningen är fel så måste avloppsvattnet pumpas, och därmed den smala dimensionen enliga anvisningar från pumpleverantören.
Tänkte dra pem genom källarväggen och sedan koppla vidare till 110-stammen mha 40 el 50 mm rör. För att inte få för skarpa krökar blir det två st 45 graders vinklar direkt på insidan av källarväggen för att få ned avloppet på golvnivå och sedan anslutas till stammen.

Någon som har gjort något liknande och kan ge tips på vilka fällor jag riskerar att gå i här?
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ursäkta min tröghet! Eller är det jag som är onykter en måndag på semestern? :beer:

Men jag uppfattar dig som att 32mm PEM kommer in rakt genom källarväggen och ska anslutas på en 110mm stam invändigt vid golvnivå? Och från 110 ledningen har du tänkt att dra ett 50mm avloppsrör upp på väggen till din 32 PEM?
 
Redigerat:
Exakt så som du skriver krilleman_215.

Finns det något i den lösningen som kommer att strula till det för mig?
 
Krilleman
Vad är det för rum som 32mm PEM avloppet kommer komma in i?

Jag tänker mig olika alternativ på fastsättning, estetiken är viktig...
(enligt många fruntimmer går den före funktionsduglighet)

Ett pannrum i källaren är ju det idealiska, för det kommer inte bli "vackert"

:D
 
Dessvärre lite för knepigt att komma rätt in i pannrummet. Huset är tillbyggt i vinkel precis ovanför där pannrummet ligger i källaren. Så PEM kommer in i gillestugan och sedan måste det ledas nedåt för att nå golvnivå och sedan ca 1 meter åt sidan tills det når pannrummet där stammen finns (första bilden som jag skickade med var lite väl förenklad).
I gillestugan tänkte jag "bygga in" det i väggen på nåt vis. Kanske en väggfast bokhylla där jag på nåt sätt döljer rördragningen i den
Alternativet är att göra en 90 graders sväng in i grunden på tillbyggnaden och sedan ytterligare en genom väggen till pannrummet. Hmm blir ju lika många svängar hur man än gör inser jag precis....
 
Går det inte att göra anslutningen utanför huset istället om du nu ändå ska gräva för att komma in genom källarväggen?
Vattnet som kommer från pumpen är ju tryck på så skulle du sen få stopp i din avloppstam riskerar du ju "fylla" huset med skit.
Helst skulle jag nog välja att ansluta direkt till brunn istället.:)
 
Jo det går helt klart, men det känns säkrare med alla skarvar inomhus tycker jag. Är det feltänkt?
 
Krilleman
På vilken höjd är det tilltänkt att 32 PEM:en kommer in i källaren?
 
Den kommer ca 60 cm upp från golvnivån. Så ganska lätt att dölja den med en väggfast hylla/skåp tror jag. Hur mycket tror ni att dessa rör bygger ut från väggen?
 
Krilleman
En PRK vinkel 32mm bygger 7,5 cm från vägg och du behöver släppa ut den lite till så du ser om det hänger någon droppe på muttern. Glöm inte stödhylsa i PEM:en. Extra viktigt om du har brun stripe!

P7250199.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du har möjlighet så skulle jag ha dragit upp ett 50mm avloppsrör med skruvstift och gummiklamma på väggen.
0005737_300.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8872505376798.jpg

En lämplig gummibussning som passar invändigt i 50 röret är faluplasts lila RSK 3106243

3106241.jpg

Stick ner 32 röret genom gummibussningen en bit, gärna 40cm.

Edit: Den blåa gummibussningen infogade jag av misstag, den passar i 50mm muff-ände! Men nu vill den inte försvinna... :wow:
 
  • 325-25-3106243.jpg
Redigerat:
Det blir alltså en liten snutt PEM även på insidan? Som sedan möter avloppet i gummibussningen?
 
Krilleman
Japp, då får du det helt tätt!
 
Tack för hjälpen.
 
Väcker liv i denna tråd igen...

Or orolig för den tvära 90 graders böjen. Även om det är malet avloppsvatten så torde en snäv 90 graders böj inte vara helt optimalt. Har letat efter 45 graders PRK-vinklar men inte lyckats hitta dem. Kan man sätta bussningen direkt på den horisontella PEM slangen in i en 45 graders avloppsrör 50 mm?
Eller kanske till och med i ett grenrör med 45 graders avstick? Så får jag en chans att rensa också om det skulle klegga ihop sig.

Stefan
 
Krilleman
Ska inte vara några problem alls.

45º böjar a´la PRK finns i princip inte.

Vilken avloppspump köpte du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.