Någon som vet om det skulle kunna funka att gräva ner en IBC och använda som regnvattentunna. De är ju på en kubik så det skulle vara en fördel att få ner den i marken. Tänkte i så fall ha den nergrävd under en altan och ha ovansidan synlig. Inget marktryck ovanifrån således. Ska man ha gallret på eller ta bort det? Hur klarar plasten markkontakt över tid? ImageUploadedByByggahus.se1374502245.971388.jpg
 
IBC:n klarar markkontakt och är stor och bra. Det finns en risk med den.
Om den blir överfull stannar vattnet utanför och när man tömt tanken, då missformas eller flyter
den upp. En IBC tål inget tryck från utsidan innan den trycks ihop. Jag tycker det är bättre med 200 l plastfat.
 
Mer info om förutsättningar: Jag har källare och denna IBC kommer befinna sig minst en halvmeter ovanför drännering. Således bör ingen risk finnas att den skulle flyta upp. Tanken är att takvatten ska rinna till IBCn och från IBCn rinner det vidare till dagvatten. Inget vatten kommer spillas utanför vid full tank. Jag tänkte sedan ha en bevattningspump för att tömma tanken. Med hjälp av gallret borde jag kunna förhindra marktryck.
 
Då kanske det går bättre. Jag har sett det jag beskrev ovan, i ett växthus här i Helsingborg och det var mycket jobb att återställa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.