Sigge s skrev:
Jag har med stort intresse följt den här tråden några månader och, ja, människan är väl konstigt skapad för jag är fortfarande sugen på att köpa en Bosch robot. I den här tråden skriver ju nästan bara dom som har problem med sin robot. Men finns det någon här som bara har positiva erfarenheter av sin robotklippare? Det vore kul att höra i så fall.
Som jag skrivit innan min fungerar utmärkt.
Har en 5,7 75db och den gör sitt jobb galant.

Det enda är att man följer denna tråden och går hela tiden och väntar på att ens egen maskin ska börja bröla m.m..

Den låter mer än tex. HQ men jag skulle lätt kunna låta min gå under natten utan att störa grannarna med den.

/N
 
Sigge s skrev:
Jag har med stort intresse följt den här tråden några månader och, ja, människan är väl konstigt skapad för jag är fortfarande sugen på att köpa en Bosch robot. I den här tråden skriver ju nästan bara dom som har problem med sin robot. Men finns det någon här som bara har positiva erfarenheter av sin robotklippare? Det vore kul att höra i så fall.
Det finns en tråd till http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/214630-bosch-indego-10-robotklippare-fungerande.html
 
Sigge s skrev:
Jag har med stort intresse följt den här tråden några månader och, ja, människan är väl konstigt skapad för jag är fortfarande sugen på att köpa en Bosch robot. I den här tråden skriver ju nästan bara dom som har problem med sin robot. Men finns det någon här som bara har positiva erfarenheter av sin robotklippare? Det vore kul att höra i så fall.
Det jag för egen del kan bidra med... har du en tomt med en gräsmatta på en maxyta av ca 5-600m2 och en budget för klipparen till 12.000kr (använd prisgarantin mot prisjakt.nu) så hade jag valt en Gardena R70Li istället. Blir det för många vändor med Bosch (inne på servicetillfälle 2) så kommer jag själv välja den istället om det blir aktuellt.

Varför då Gardenan... jo, tystare, beprövad HQ med 20 år på området, placeringen av basstation är lite smidigare. Nackdelar då... den får gå ganska mer, tar längre tid att klippa men kan å andra sidan då nattetid då den är ljudlös mot Bosch.

Störningar mot eventuella grannar som också har robot får man kika på. Vill minnas att Bosch har stark signal som slår ut alla andra märken. Finns trådar att läsa om det.

Gör man valet och tar en Bosch Indego ändå så får man vara beredd på att det mest troligt inte blir problemfritt i början, klippa gräsmattan när den är på service ca 1-2 veckor, grannar som tycker den är högljudd.

Sen ska man ha i åtanke också att Bosch använder en ny teknik. Barnsjukdomar finns; dock mycket i just mekaniken som jag för egen del inte hade räknat med.

Ett tillägg... med dagens brister som finns på den så är den inte värd sitt pris på 12-15.000kr som många handlare försöker sälja den för. Gav 8500kr för min när det var priskrig mellan många av de stora butikskedjorna
 
Redigerat:
Jag ändrade min Indego från Auto i överlappning till 16 för en dryg vecka sedan. När jag ändrat detta så verkade det som att maskinen blev lika konfunderad som vid första karteringen. Men nu rullar det på igen. Klippningen tar nu ca 20-30minuter längre på mina ca250kvm.
 
Jag har nu kört min Indego i ca. 3 månader, den har fungerat perfekt ifrån början, efter det att den "lärt" sig sitt arbets-
område som är ca. 600 m2 i två ytor med en gång emellan som är 1,5 m. bred och 10 m. lång. Den klipper över denna
totala yta två ggr. i veckan (liten tillväxt för närvarande, på grund av torkan) den arbetar då ca. 5,5 Tim. vid varje tillfälle
Har fått en gräsmatta som jag aldrig tidigare haft, då mossan näst intill har försvunnit, tomten är ordentligt kuperad på vissa ställen, men det har den inga problem med. Jag kör med 16 cm. överlapp och kantklippning varje gång och på
nivå 3. Vad man kan ha betänkligheter om är kvalitén på maskinen, då den verkar en aning vek, vilket också kan utläsas i detta forum, för nog har väl Bosch tänkt att maskinen ska hålla i några säsonger, sedan skulle nog många problem som beskrivs i detta forumet kunnat varit löst om manual och beskrivning varit utförligare, för som den är nu är den undermålig.
 
TWES skrev:
Jag har nu kört min Indego i ca. 3 månader, den har fungerat perfekt ifrån början, efter det att den "lärt" sig sitt arbets-
område som är ca. 600 m2 i två ytor med en gång emellan som är 1,5 m. bred och 10 m. lång. Den klipper över denna
totala yta två ggr. i veckan (liten tillväxt för närvarande, på grund av torkan) den arbetar då ca. 5,5 Tim. vid varje tillfälle
Har fått en gräsmatta som jag aldrig tidigare haft, då mossan näst intill har försvunnit, tomten är ordentligt kuperad på vissa ställen, men det har den inga problem med. Jag kör med 16 cm. överlapp och kantklippning varje gång och på
nivå 3. Vad man kan ha betänkligheter om är kvalitén på maskinen, då den verkar en aning vek, vilket också kan utläsas i detta forum, för nog har väl Bosch tänkt att maskinen ska hålla i några säsonger, sedan skulle nog många problem som beskrivs i detta forumet kunnat varit löst om manual och beskrivning varit utförligare, för som den är nu är den undermålig.
Du som är en helnöjd Indego ägare kan väl kommentera mitt inlägg #3376, känner du igen något om hur min beter sej?
 
Eriksgatan: Hur går det med din sista klippare (nr 6?), har den också brölat något nu sedan du hämtade den ?
Pratade med Bosch idag, de skickar mig en ny; precis som jag begärt. Hämtar den när den nått svenska sidan.

Är det fortfarande 5.8, build 5167 som är senaste ?
 
Det kanske är lite off topic - men det har ju skrivits att man bör ha grön krympslang på skarvar ;-)
Jag passerade ett hus med en klippare som var ute och lekte - på en gräsmatta där man definitivt inte kunde hitta ett enda grönt strå.
gulgron.JPG
Ska man ha gulbrun kabel och krympslang här?

På min matta har jag gröna fläckar och nu har jag kommit på att det är alfalfa eller som hästfolket säger lusern som är det gröna. Får man tag på en sådan sak, som är riktigt vacker och ser ut som klöver, så kan man räkna med att hitta en minst en meter djup rot rakt ner under centrum av det gröna.
Jag skulle då kunna föreslå en gulgrön jordkabel som man då företrädesvis gräver ner.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
peternicklas
MeanMike skrev:
Nja vi som grävt ner våra kablar skulle ha ett djäkla jobb med att gräva upp tråden igen då......fast har man då haft tex 12 fejköar lagda o sen uppgrävda igen så behöver man nog ingen gräskippare. Då e väl allt gräs uppgrävt.....då ser det ny plogat ut i trädgården ....Kanske sätta potais istället då..... ähh jag kunde inte låta bli..........:wow:
Varför gräva ner kablen, funkar lika bra med märlor. Efter 1 månad är kablen redan osynlig.
 
Jag tycker nog att din beskrivning stämmer mycket väl överens med hur min maskin jobbar, den kör ytorna lite hipp som happ och fortsätter inte direkt efter laddning där den senast var, men ändå blir slutresultatet till belåtenhet, vid återgång till laddning kör den i det närmaste kortast ,åväg hem, även min är en sw.5.8, sedan föredrar jag att köra med överlappning 16 cm. dvs. Inte autoläge.
 
I'm back.
Min klippare fick problem med begränsningstråden för några veckor sedan. Bosch-supporten bad mig att lämna in den till Cheapy för reparation. Efter diverse missförstånd angående kvitton så skickade Cheapy den vidare till Bosch i förra veckan, och i dag fick jag tillbaka den. Ett tack till Pgerts som stått för transporterna.
Det visade sig att de skickat en ny klippare. Den gamla hade V5.8 build 4679. Ny klippare V5.8 build 5167.
Finns det några kända skillnader mellan versionerna ?
Karteringen gick nästan bra. Det var bara några buskar som vuxit till sig sen förra karteringen. Jag får väl flytta lite på tråden. Annars ser det bra ut. Klipparen har just varit inne för laddning.
Jag får intrycket att den stannar inte lika mycket och tänker, som den förra klipparen.
 
Sigge s skrev:
Jag har med stort intresse följt den här tråden några månader och, ja, människan är väl konstigt skapad för jag är fortfarande sugen på att köpa en Bosch robot. I den här tråden skriver ju nästan bara dom som har problem med sin robot. Men finns det någon här som bara har positiva erfarenheter av sin robotklippare? Det vore kul att höra i så fall.
Jeg vurderer jo ny indego selv om de to jeg har hatt til nå aldri klarte å klippe hele plenen (800kvm) uten mennesklig innblanding. Klipperen er egentlig veldig bra, problemet er bare at den fortsatt er på teststadie og ikke klar for salg til kunder.
Men før jeg kjøper en ny indego må bosch ha fikset innfestingen av klippeagregatet (ikke bare lager det et helvetes brøl, men det må jo også gå i stykker rimelig raskt med så mye vibrasjoner), lydnivået må så langt ned at klipperen kan gå utenfor soveromsvinduet mitt om natten uten at jeg hører den når vinduet er lukket, tyverialarmen må bli så høy at den lager minst like mye lyd som klippingen gjør på de modellene jeg har hatt, og bugsene i programvaren som gjør at klipperen går utenfor kabelen eller stopper midt på plenen og venter på pinkode må fjernes, og kantklipping må begynne å fungere.
Med alt dette fikset, og ingen nye problemer introdusert er jeg villig til å betale maks kr 10.000 for en ny Indego.
Men kommer en konkurrent med et bedre produkt før bosch har fikset på dette ender jeg opp med konkurrenten. En konkurrent som klarer å klippe helt ut til kantene anser jeg som et bedre produkt. Mest sansynlig bruker bosch for lang tid på å fikse dette og jeg ender med en Robomow rs630 (helst en mindre versjon om det kommer) eller at jeg prøver å lage en robot selv.
 
peternicklas skrev:
Varför gräva ner kablen, funkar lika bra med märlor. Efter 1 månad är kablen redan osynlig.
Skulle inte hända hemma hos mig.....möjligtvis vid fritidshuset. Alla är vi olika.
 
Min klippare går i allmänhet bra. Fastnat några gånger pga att den vänder åt fel håll (skrivit om det tidigare) Klippresultatet är strålande. aldrig haft bättre matta. osv....Min grannes HQ fastnar precis lika mycket.
Igår hände nåt konstigt.Jag bor i Halmstad och vi va varmast i landet igår enl. TV4 vädret. 30 grader. Tryckte på "klipp" som vanligt backade Indi ut vände, och backade in i dockan igen.....med fel ända. (han tyckte det nog va för varmt.......:D) stod still lite och sen for han rakt över mattan , passerade tråden o for rakt in i häcken. backade....hittade tråden, började "nosa" följde kablen ca 1 meter sen tog han av rakt över mattan fortfarande "nosande" som om den följed tråden. passerade nästa tråd in i väggen med ett brak. stannade, backade och följde den tråden ca 1 meter osv....han fick totalt fnatt. ingen ordning alls. som om sensorerna slutat fungera.
Jag stoppade indy. tog ut den röda nyckeln och drog strömmen. väntade 5 min. körde igång igen.
Nu funkade allt bra igen.
Har indy svårt med värme?
Kan påtala att han sen klippte mina 250 kvm på rekordtiden 42 minuter mot normala 1,1 tim.
O missade inte nåt.
Ni som funderar på slumpklippare...... Jag behöver normalt klippa ca 4,5 tim i veckan. och min granne med en HQ 308 blev rekomenderad av STS (leverantör av HQ i Halmstad) att hans behövde gå 70 tim i veckan för att fixa hans trädgård som är lika stor som min. O visst låter maskinerna, HQ också. Jag skulle aldrig vilja ha en klippare gående 70 timmmar i trädgården. min HQ grannes andra granne gillar tex inte att ligga o höra deta "zip-zip-zip" hela natten .Beroende på hur man bor så skulle jag bli tokig o höra detta på natten, vi bor nära varandra. Skillnad naturligtvis om man bor på landet.
Om man får ordning på en del saker med Indy, så är han ju överlägsen HQ i stadsmiljö. (närmiljö)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.