Hej alla!

Jag har en snabb fråga. I nuläget ser mitt golv ut likt:
Visa bilaga 88508

Som ni ser ligger det jord, stenar, puts, cement och lite papperstidningar som isolering. Detta luktar ganska illa emellanåt, det luktar unket och jord helt enkelt. I samband med att jag har haft en vattenläcka genom en liten fasadspricka och varit tvungen att lyfta ett par plankor har jag slagits av tanken att jag ska plocka bort allt som i nuläget fungerar som isolering för att ersätta det med cellplast istället. Jag kommer göra mig av med de träplankor som är golv nu och lägga golvspån där istället. Ser ni några faror med detta?

Det ska tilläggas att jag har källare nedanför. Golvkonstruktionen på ovanvåningen skulle i så fall bli gjuten platta (som fungerar som tak i källaren), reglar+cellplast, golvspån, golvfoam och därefter någon typ av parkett- eller laminatgolv.

Beträffande reglarna, tycker ni att jag är dumsnål om jag inte byter reglar? Grejen är den att jag har ganska mycket golv av denna typ i huset och byter gärna inte reglar också mer än om det är absolut nödvändigt.

Ös på med feedback, alla svar uppskattas! Tack!

Med vänliga hälsningar,
Niclas
 
Det är väl inte jättebra med trä mot betong, fast i ditt fall så har du ju ingen tillskjutande fukt
hur stora ytor är det?
ett alt vore ju att sopa ur allt, gjuta upp med EPScement, flytspackla och lägga golv
kostar endel men tidsåtgången är nog betydligt mindre än att regla om och lägga spån

ett annat alt vore att riva ur allt, flytspackla med ett finspackel så det blir plant, sen lägga cellplast och ett flytande 22mm golv på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.