Vad gör man av gammal aska när man eldat i braskaminen eller av askan från kolgrillen?

Är den bra för något i trädgården eller ska man deponera den någonstans? Typ ett meterdjupt hål eller så i trädgården?
 
men det  finns ju knappt någon Svavel i träaska så det kan inte vara det mest nyttiga delen?  Bara ordet Svavel kan skrämma så jag vill berätta det jag vet om träaskan för att lugna dom som blev oroliga  ;).
När man bränner ved så är det i stort sätt bara kol som försvinner som koldioxider och det  ca 0,02% Svavel som finns i veden  går också upp i rök vid förbränning.
Alla andra beståndsdelar finns kvar i askan. Det finns f.ex. kalium,kalcium,magnesium, fostfor,kisel -föreningar och mycket annat smått och gott som behövs för att bygga upp ett växt.
Det som finns kvar i askan är mycket koncentrerat och basisk blandning som är nyttig tillskott för trädgården i lagom mängder.

För att ge en bild för proportioner och dosera lagom:
av 100kg ved blir det 0,3-0,5 kg aska som räcker som gödning till att bygga upp 100kg vedmasa under en längre tid (20-30år?). Det ger sej själv att små växter och buskar har inte behov av stora portioner och under en sommar av detta koncentrerat "gödning" . Det är inte nyttigt för en buske att få en hög med grillaska ovanpå röterna men sprider man det i en större rabat så är allt OK!  Rododendron och andra surjordväxter tycker inte alls om askan som är basisk.

Jag strör askan ur vedpannan bl.a. i rabatter och längst vår 70m häck som verkar trivas med det. Försöker inte lägga det tjock men bara strö över. Gräset får inget på sommaren eftersom jag vill inte få svarta askfötter när jag trampar på innan regn har spolat rent. Men vattnar man regelbundet så går det att strö i gräset med ;).

Vintertips: man kan strö askan på vägen för att få snön att smälta snabbare - den svarta färgen drar till sej solvärme och det påskyndar smältningen .... effektivt men blir smutsigt värre när det blir en gegga av det :(.
Hoppas att askan kommer till nytta!
gaia


 
Är det någon skillnad med att tillvarata askan på detta sätt även från pelletskaminen?
 
yonna skrev:
Är det någon skillnad med att tillvarata askan på detta sätt även från pelletskaminen?
NEJ, ingen skillnad! Den är lika bra att använda som vilken träaska som helst.
Man får en mycket fluffigare aska av pellets än från vanlig vedbrasa. För att underlätta hanteringen av den fluffiga askan kan man blanda pulvret i en hink/kanna med vatten och vattna med det - det damar mindre ;).
gaia
 
Har för mig att jag läste nånstans (på forumet?) att naturen/ trädgården klarar av en väldigt liten mängd aska. Ska leta på vart jag såg det...

I'll be back.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.