Sitter och har börjat småskissa på ett fritidshus som förhoppningsvis ska börja byggas till våren.
Nu till problemet. I detaljplanen för området där vi har tomten tillåts en taklutning på max 27 grader.
Jag tycker inte det blir snyggt med 27 graders taklutning på någon typ av hus. Sedan kollar jag igenom en del nyckelfärdiga hus som finns och hittar då detta:http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/Fritidshus/Salen/#
Det tycker jag har en riktigt snygg design, men, jag tycker taket ser ut att luta betydligt mer än 27 grader. Enligt beskrivningen av huset ska det vara 27 graders takvinkel.

Jag har bifogat en fil där jag visar min uppfattning av ca 27 graders takvinkel. takvinkel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har jag fattat fel eller har fiskarheden ritat fel?
 
Ja, det stämmer ju överens med min uppfattning av 27 grader, då är fiskarhedens ritning alltså en aning missvisande.
 
P
Men 4 meters spännvidd blir 1 meter högt vid 27 grader
Mattematiska formeln är: tan(vinkel) = höjd/bredd
Dvs 2*tan(27) = 1.019
Eller invers tangens för 0.5 = 26.56

Vad är bredden på huset du tittar på?
(jag fick det till 6 meter vilket då gör en höjd på 1.5meter)
 
Redigerat:
På bilden liknar det i det närmaste 45 grader, åtminstone 40.
 
Jag håller med att bilden liknar minst 38-40 grader. Bredden på huset är 6,7 m, vilket ger en taknockshöjd på ca 1,7 meter. Dock så stämmer inte proportionerna i ritningen för det finns inte en möjlighet i världen att 27 graders taklutning kan se ut så där från den vinkeln. Det skulle vara kul att se en bild på ett hus av denna modell som är färdigbyggt.
 
Du kan komma runt det där med max 27 grader genom att använda olika typer av tak, brutet valmat, kina-vipp-tak, pulpettak etc. det är olika regler på olika tak.
 
Sedan vill jag säga att du kan kolla på alla hus men "bara bygga med det med fritidshus-standard" så får du lite mer att titta på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.