Ska renovera badrum när man ändå är igång med huset (egentligen badrum plus tvättstuga plus torkrum), och vill göra underarbetet själv.

Den så kallada "Våtrumsvägg 2012" känns som en fantastisk lösning, dock är jag fundersam till vald cc. Då mina väggar är existerande har jag cc 600.


  1. Hur får jag till cc 450? Duger det att sätta in nya reglar med det cc:et utan att man får fast dem i bakomvarande skiva, där det antingen är färdig ytterfasad eller nyrenoverad innervägg? Man kanske skulle kunna få fast dem lite med vinkelplåtar eller liknande iofs.
  2. Kan man köra cc 300 istället vilket känns betydligt enklare? (Blanda cc450 med cc 600 ger vissa reglar väldigt nära varandra)
  3. Har uppreglat golv på betongplatta, vad är det plywooden ska sluta 10 mm från? Spånet, pågjutningen på spånet? Tolkar det som pågjutningen (tänkte förstärka spånet med pågjutning med värmerör i...)
  4. Slutligen; uppfattar broschyr och ritning på väggen som att våtrumsskiva i zon 1 krävs även vid våtrumstapet som ytskikt?
 
2: Inga problem att köra CC30.

3: 10 mm ovanför golvnivå när denna är "klar" alltså pågjutningen är helt korrekt.

4: Det är egentligen krav på våtrumsskiva i hela badrummet för att följa våtrumsvägg 2012 till punkt och pricka, detta då utprovningen skedde i samarbete med BKR och inte GVK. Det finns olika åsikter om detta. En del på GVK hävdar att det är godkänt med montering utan kortling om man satt 15 mm plyfa och gipsskiva. Sanningen är dock att ingen ansvarar för konstruktionen så vid en försäkringsskada är det i sådana fall upp till försäkringstagare att bevisa att konstruktionen är fullgod.
 
Redigerat:
Insåg en sak; vill gjuta upp golvet med EPS-cement, hur ska man göra det om plywooden ska sluta ovanför golvet? Cementen kommer ju fara in i väggarna... Täcka med plywood upp till ök EPS sen 10 mm mellanrum?

Sen eftersom jag har ventilerade golv i övrigt, kan jag gjuta mot en platon-matta eller kan man skita i att ventilera vid badrummet bara?
 
Lolle skrev:
2: Sanningen är dock att ingen ansvarar för konstruktionen så vid en försäkringsskada är det i sådana fall upp till försäkringstagare att bevisa att konstruktionen är fullgod.
Vilket den då bevisligen inte är om den orsakat skada.... :cool:
 
Varit runt hos kakelhandlare, bygghandlare och golvläggare nu och det verkar vara ern jävla cirkus då jag fått minst 5 olika svar på hur en våtrumsvägg ska se ut, och "Våtrumsvägg 2012" från Säkert Vatten hade nästan ingen hört talas om, men framförallt byggde ingen så... Vad ska man tro på?

Sen undrar jag återigen om EPS-cementen, hur gör man detta på bästa sätt? Se bilder nedan, ska jag gå ner med plywooden till betongens ÖK och sen gjuta? Eller sätta tunna cellplastskivor runt om reglarna för att få tätt och sen gjuta? Vill fortsätta ha ventilerat under innerväggarna som nu står på plastkilar med 20 mm mellanrum till betongen, antar man får skumma mot det jag sätter som skydd, eller kan man dra upp lite byggplast som får sticka ut 10-20 cm på betongplattan som tätning?
badrum 1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
badrum 2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen funderar jag på rördragning, OK med RiR under EPS-cementen eller blir det för kallt där? Nuvarande kopparrör går direkt mot betongen utan att frysa, men då är det varm inneluft som kommer ner under isoleringen då det är ventilerat golv idag.
 
Jaha, nu blir jag förvånad och skeptisk till detta med 10 mm ovan golv. Kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att det ska vara ovanför FÄRDIGT golv!? Känns helt ologiskt, varför?

Orsaken till att man vill hissa upp plyfan tänker jag mig bero på 2 orsaker.

1: Man kommer upp från befintligt golv som eventuellt kan bli fuktigt, och på detta sätt kommer man även undan risken att plyfan ska kapillärsuga upp vatten/fukt

2: Man vill komma undan eventuell skjuvande kraft eller rörelse i grunden/bjälklag

Idag har jag satt plyfan 10 mm ovan befintligt golv, Våtrumsgipsen kommer jag att sätta dikt an mot befintligt golv, sedan täta mot golvet med silicon, efter detta kommer jag att flytspackla. På så sätt kommer plyfan ändå ha 10 mm till golv. Att redan innan man flytspacklat lista ut den eventuella höjden färdigt golv känns som att skjuta sig i foten, det finns ingen rim och reson i detta. så det önskar jag svar på av Lolle som jag vet är insatt i detta.
 
Har inte riktigt tid att svara seriöst men ring säker vatten och be om hjälp. Tror Roger har semester men andra kan svara.

Lita inte på byggvarubutiker och byggare. De är inte tekniker och har inte i uppgift att kunna svara på såhär specifika frågor.

10 mm ovan befintligt golv är helt korrekt, du ska inte behöva gissa fram flytning etc. Det står specificerat 10 mm ovan undergolv vilket är menat som befintligt golv.

Vill man ha ventilerat så ska det finnas lösningar för isolaplaton mm annars får man lyfta och täta själv för bibehållen funktion.

Anledningen till att det inte ska monteras dikt an är just att undvika fuktpåverkan nedifrån pga kapillärvandring.
 
Tack! En annan sak som jag funderat över rent logiskt är detta med membranet.
Som plåtslagare i grund så är jag lärd att tänka hur vatten rinner, väldigt logiskt egentligen, men ändå. När det kommer till Våtrum så slår det däremot slint. (I hur man ska göra enligt branchregler)

Enligt anvisning så börjar man med vägg och låter den gå ut 5 cm på golv. Sedan lägger man golvmembranet. Efter detta "guckar" man fast remsa i golv/vägg vinkel för att till sist sätta innerhörnsmanchetter. Ologiskt enligt mig. Man borde börja med golv och låta det gå upp 5 cm på vägg. Efter detta sätta inner och ev. ytterhörnsmanchetter. Sedan låta väggen gå ned till golv och därmed överlappa med 5 cm. Efter detta förstärka golv/väggvinkeln med fiberremsa samt "guck". För mig betydligt mer logiskt ur tyngdkraftssynpunkt, men uppenbarligen har jag fel och jag undrar varför?
 
Att man tar golvet sist måste bero på att man minimerar risken för att skada tätskiktet under arbetets gång, även om du har helt rätt i tanken att det bör vara tvärtom, men plåt är lite tåligare att gå på...

Tack Lolle, ska kontakta dem.
 
leftrustle skrev:
Att man tar golvet sist måste bero på att man minimerar risken för att skada tätskiktet under arbetets gång, även om du har helt rätt i tanken att det bör vara tvärtom, men plåt är lite tåligare att gå på...

Tack Lolle, ska kontakta dem.
Kanske det, å andra sidan så börjar i regel alla plattsättare på väggarna och slutar på golvet, vilket jag inte heller anser vara logiskt just av din teori ovan.
 
Bra tråd och svar! Hade samma funderingar då jag sitter i exakt samma situation i princip, så nu fick jag mina slutsatser bekräftade med :) Blir till att bygga plywooden med 10mm kvar till befintlig platta och sedan på med våtrumsgipsen dikt an mot golvet och sedan flytspackla mot den skivan.
 
Jag gjorde ett försök till en FAQ ( http://www.byggahus.se/forum/badrum/216220-vatrumsvagg-2012-fragor.html ) eller vad man ska kalla det som dock rann ut i sanden då det var dåligt med respons/svar. Men det är ju semestertider, jag tycker våtrumsvägg 2012 är ett bra initiativ och bör uppmuntras men frågorna är många och dessa måste få ett svar. Det är som folk beskrivit i olika trådar: De åker till bygghandlare och frågar fackfolk, men väldigt få vet vad våtrumsvägg 2012 är.
 
Fattar fortfarande inte hur jag ska göra 10 mm mellan plywood och golv. Väggarna står på bottenplattan, sen ska jag ha dit ett typ Nivell-golv (EPS-cement ute ur bilden efter konsultation med fuktexpert). Om jag sätter plywooden 10 mm över färdigt uppreglat golv hamnar den ca 100 mm ovanför bottenplattan, är detta ok med tanke på väggens stabilitet? Bör man sätta kortlingar precis ovanför det uppreglade golvet så man får skivorna skruvade runt om?

sista frågan; måste man ha 900 mm skivor? Vart hittar man sån plyfa?
 
nej du måste inte ha 900 skivor, men det kan ju underlätta beroende på hur du har reglat... Din lokala bygghandel bör ha det hemma.

sätt kortlingar mellan så du kan skruva skivorna
 
Hej. Jag hoppar in här med liknande fråga.

I mitt hus är det 45x45 reglar i väggarna kring badrummet. Skulle det vara ok att på dessa skruva plywood och våtrumsgips? Ska ha våtrumstapet, inte kakel. Så det gör inget om väggen inte är lika styv som med 45x70 regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.