Eriksgatan
lilytwig skrev:
Jag vet inte hur känslig signalen i kanttråden är, men för att få så små förluster som möjligt och att undvika läckström till jord vill jag rekommendera en rak och fukttät skarv. I varje fall om man har många skarvar. Jag har justerat min tråd flera gånger och har nog 5-6 skarvar just nu.Jag använder fukttäta klämskarvar från Clas O. Man behöver en tång för att klämma och gärna en varmluftpistol för att krympa och täta, men en gaständare går oxå om man är försiktig. När man klämt förbindningen så värmer man och samtidigt som hylsan krymper så smälter det inbyggda limmet. Resultatet blir en tät och fin skarv. Rätt dimension av skarv är röd eller rosa så jag sätter dessutom en grön krympslang över. Grön ks finns även det på Clas O.Löda är givetvis lika bra kontaktmässigt, men enbart krympslang över blir inte fukttätt.
Med all respekt för vad du delar med dig av, men jag vet faktiskt ingenting om dina fackkunskaper och eftersom folk läser allt som f-n läser bibeln så har jag några frågor...:|

1. Vilken kombo från Clas Ohlson är det som du rekommenderar? Dessa? Det är viktigt för alla andra som också har skarvat att kunna se om vi har använt någonting liknande som ändå kan tänkas fungera lika bra.

2. Du skriver att Clas Ohlson-lösningen ger en "tät och fin skarv" men du sätter ändå en grön krympslang över. Eftersom krympslangen inte gör det fukttätt enligt vad du skriver sist, vad tillför då krympslangen som inte den "täta och fina" skarven redan har? Grön färg?

3. "vill jag rekommendera en rak och fukttät skarv. I varje fall om man har många skarvar. Hmm, fukttät och rak vill jag absolut veta mer om. Är det rätt uppfattat att de lödda och med krympslang fuktisolerade skarvar jag och många andra har gjort under många år egentligen inte är fukttäta? Hur ser förresten en skarv som inte är rak ut? Intressant är om en eller några få skarvar som inte är raka och fukttäta så kanske det är OK för Indegon, men inte vid många. Bygger dessa påståenden på empiri? Hur många är gränsen för icke-raka skarvar? Jag har t ex själv 1 rak skarv lödad med dubbel krympslang samt 6 st kanske inte-raka Scotchlok[SUP]TM[/SUP], varav 4 av dem har Gardenalogo. Vilka skarvar rekommenderas inte? Bosch, HQ, Landroid, Stiga, Ambrogio, RoboMow m fl läser ju förresten alla kablar som ligger med avstånd inom 10 mm som en enda ledande enhet, så är det där med rak skarv verkligen viktigt? Är t ex Scotchlok[SUP]TM[/SUP]skarvdonen som jag länkade till i #3402 inte lämpliga? Om så pga. otäta eller oraka? De skarvarna har ändå använts i över 50 år och vi har sådär 100 miljoner Scotchlok[SUP]TM[/SUP]skarvar omkring oss överallt i elektronik och elinstallationer runt om i världen... Jag har sett Bosch egna tekniker använda dessa vid Indegoinstallation... (Så innan vi ev. påbörjar det hyfsat stora arbetet att byta ut dessa mot något som kan köpas på Clas Ohlson så vill den lille ingenjören som bor i huvudet nog höra en teknisk motivering först...)

Visst, jag ber om ursäkt för om jag är lite väl tuff mot lilytwig här, jag är medveten om det. Men det är en sak att berätta hur man har löst ett problem, hur man resonerade före och hur resultatet blev på sikt. Det är en helt annan sak att rekommendera något förbehållslöst utan någon motivering. Jag själv blir provocerad när någon slänger ur sig något utan att läsarna får någon substans till att kunna utvärdera påståenden i inläggen. Så kan man knappt ens göra om man är en odiskutabel expert inom sitt fackområde - och den statusen har ingen anonym person på detta forum.
 
Redigerat:
  • Gilla
plaggis och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Med all respekt för vad du delar med dig av, men jag vet faktiskt ingenting om dina fackkunskaper och eftersom folk läser allt som f-n läser bibeln så har jag några frågor...:|

1. Vilken kombo från Clas Ohlson är det som du rekommenderar? Dessa? Det är viktigt för alla andra som också har skarvat att kunna se om vi har använt någonting liknande som ändå kan tänkas fungera lika bra.

2. Du skriver att Clas Ohlson-lösningen ger en "tät och fin skarv" men du sätter ändå en grön krympslang över. Eftersom krympslangen inte gör det fukttätt enligt vad du skriver sist, vad tillför då krympslangen som inte den "täta och fina" skarven redan har? Grön färg?

3. "vill jag rekommendera en rak och fukttät skarv. I varje fall om man har många skarvar. Hmm, fukttät och rak vill jag absolut veta mer om. Är det rätt uppfattat att de lödda och med krympslang fuktisolerade skarvar jag och många andra har gjort under många år egentligen inte är fukttäta? Hur ser förresten en skarv som inte är rak ut? Intressant är om en eller några få skarvar som inte är raka och fukttäta så kanske det är OK för Indegon, men inte vid många. Bygger dessa påståenden på empiri? Hur många är gränsen för icke-raka skarvar? Jag har t ex själv 1 rak skarv lödad med dubbel krympslang samt 6 st kanske inte-raka Scotchlok[SUP]TM[/SUP], varav 4 av dem har Gardenalogo. Vilka skarvar rekommenderas inte? Bosch, HQ, Landroid, Stiga, Ambrogio, RoboMow m fl läser ju förresten alla kablar som ligger med avstånd inom 10 mm som en enda ledande enhet, så är det där med rak skarv verkligen viktigt? Är t ex Scotchlok[SUP]TM[/SUP]skarvdonen som jag länkade till i #3402 inte lämpliga? Om så pga. otäta eller oraka? De skarvarna har ändå använts i över 50 år och vi har sådär 100 miljoner Scotchlok[SUP]TM[/SUP]skarvar omkring oss överallt i elektronik och elinstallationer runt om i världen... Jag har sett Bosch egna tekniker använda dessa vid Indegoinstallation... (Så innan vi ev. påbörjar det hyfsat stora arbetet att byta ut dessa mot något som kan köpas på Clas Ohlson så vill den lille ingenjören som bor i huvudet nog höra en teknisk motivering först...)

Visst, jag ber om ursäkt för om jag är lite väl tuff mot lilytwig här, jag är medveten om det. Men det är en sak att berätta hur man har löst ett problem, hur man resonerade före och hur resultatet blev på sikt. Det är en helt annan sak att rekommendera något förbehållslöst utan någon motivering. Jag själv blir provocerad när någon slänger ur sig något utan att läsarna får någon substans till att kunna utvärdera påståenden i inläggen. Så kan man knappt ens göra om man är en odiskutabel expert inom sitt fackområde - och den statusen har ingen anonym
Vad gäller kunskaper om förbindningar så kan du vara lugn. Jag har jobbat med detta hela mitt liv på våra största företag inom telecom fordon flyg mm.
Som jag säger så vet jag inte hur känslig signalen är, men vi vet ju också att flera har/har haft problem just med det. Om kantledningen fungerar som en antenn eller inte och hur signalen i ledningen ev påverkas av olika kabelfabrikat har diskuterats på annan plats i forumet. I den mån man vill undvika störningar (mottagna eller utsända) så bör stubbar på ledningen undvikas. Men det må vara irrelevant i detta fall. Kabelfabrikat och area har ingen betydelse så länge som man inte går ner alltför mycket i area. Viktigt är ju dock att kabeln tål miljön (fukt, UV-ljus) i många år. Detsamma gäller ev skarvar.
Jag säger inte att min lösning är bättre än andra men vet att endast krympslang inte blir riktigt tätt. Om det kommer in fukt så får man en avledning till jord. Möjligen är den försumbar om vi snackar en skarv eller två. Men har du 10 skarvar och räknar med en livslängd på 7-8 år så spelar det nog roll ändå.
Det verkar som du inte har förtroende för grejer från Clas. Skarven jag använt är den du länkat till. När jag köpt dessa har jag fått Duraseal, visserligen packat i Clas egen påse, men de blir inte sämre av det. Grön krympslang för syns skull bara.
Jag har inget problem med tuffa frågor. Kör raka puckar bara så ska jag försöka uttrycka mig tydligare.
 
Mitt senaste inlägg blev inte så bra. Hopklippt med Eriksgatans frågor. Jag vet inte hur jag rättar till detta. Sorry! Men ni läsare är nog smarta nog att se vad som Erikgatan skrev.
 
peternicklas
lilytwig skrev:
Jag vet inte hur känslig signalen i kanttråden är, men för att få så små förluster som möjligt och att undvika läckström till jord vill jag rekommendera en rak och fukttät skarv. I varje fall om man har många skarvar. Jag har justerat min tråd flera gånger och har nog 5-6 skarvar just nu.
Jag använder fukttäta klämskarvar från Clas O. Man behöver en tång för att klämma och gärna en varmluftpistol för att krympa och täta, men en gaständare går oxå om man är försiktig. När man klämt förbindningen så värmer man och samtidigt som hylsan krymper så smälter det inbyggda limmet. Resultatet blir en tät och fin skarv. Rätt dimension av skarv är röd eller rosa så jag sätter dessutom en grön krympslang över. Grön ks finns även det på Clas O.
Löda är givetvis lika bra kontaktmässigt, men enbart krympslang över blir inte fukttätt.
Kan inte förstå varför ni håller på att skarva kablen. För att undvika skarvar och framtida problem med fukt: Se till att med jämna mellanrum lägga ut 2 m kabel rakt ut på gräsmattan, precis som när man går till en ö. Se till att kablen ligger sida vid sida och tätt intill varandra. Saknar man kabel hämta man från denna. Får man överskott justerar man denna eller så gör man en ny avstickning med kablen. Man ska bara tänka på att märka ut VAR den ligger i gräsmattan. Efter några månader så har gräset växt över men då är slingan färdigjusterad.

Då det gäller Clas Ohlssons skarvar så har dessa använts i många år på lasbilar. Sittandes i salt, snö samt regn har dessa alltid fungerat om man har monterat den rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Undrar hur många som bara tvinnar ihop ändarna och trycker ner i marken - och ändå får det att fungera.
Rimligen borde det finnas massor med småjack i isoleringen på tråden efter att klipparen antingen ställts ner eller med hjulen i en vändning lyft upp tråden en bit så att den blivit lite naggad utan att ha klippts av helt.
Man kan ju tro att det inte precis är någon hjärnkirurgi det handlar om utan en helt galvaniskt isolerad tämligen okänslig slinga.
 
lilytwig skrev:
Mitt senaste inlägg blev inte så bra. Hopklippt med Eriksgatans frågor. Jag vet inte hur jag rättar till detta. Sorry! Men ni läsare är nog smarta nog att se vad som Erikgatan skrev.
Du kan redigera dina inlägg i stället för att skriva nytt.
Inom ett antal timmar så kan du välja Redigera i stället för Svara eller Citera.
Se till att du behåller förre inläggarens citat inom fullständiga och sammanskrivna "[Q U O T E] och [/Q U O T E ]" Klicka för att dessutom få "Utökad svarsruta" så kan du "Förhandsgranska ändringarna".
 
Redigerat:
peternicklas
pgerts skrev:
Undrar hur många som bara tvinnar ihop ändarna och trycker ner i marken - och ändå får det att fungera.
Rimligen borde det finnas massor med småjack i isoleringen på tråden efter att klipparen antingen ställts ner eller med hjulen i en vändning lyft upp tråden en bit så att den blivit lite naggad utan att ha klippts av helt.
Man kan ju tro att det inte precis är någon hjärnkirurgi det handlar om utan en helt galvaniskt isolerad tämligen okänslig slinga.
Tvinna ihop dem utan isolering borde inte fungera då det blir ström till mark, d.v.s en kortslutning. Men det är kanske därför många har problem med slingorna.
 
peternicklas skrev:
Tvinna ihop dem utan isolering borde inte fungera då det blir ström till mark, d.v.s en kortslutning. Men det är kanske därför många har problem med slingorna.
All hänvisning till strömmar i marken kan läggas åt sidan. Detta är en egen elektrisk krets skild från omgivningen. Kretsen i sig är redan så pass kortsluten (2-10 ohm) så att några hundradels ohms överledning utmed slingan inte påverkar funktionen.

Trådarna är belagda med skyddande förtenning vilket både underlättar vid tennlödning och som skydd mot korrosion. Prova att avisolera en bit av er extra kabel och lägg den oskyddad i marken (eller en blomkruka) så ser ni efter en tid att tennet inte påverkas. För mig är åtklämning en mindre permanent lösning där de oskyddade kopparändarna måste hållas fuktfria (syre fria).
Wikipedia: Tenn är ett silvervitt metalliskt grundämne med beteckningen Sn (latin: stannum). Den här smidiga silvervita metallen oxiderar inte med syre vilket gör att den används för att skydda andra metaller mot korrosion med en tennbeläggning. Tenn är en av de metaller som är kända av människan sedan antiken, då det mjuka tennet hade stor betydelse med den även mjuka kopparn, då de tillsammans bildar den hårda legeringen brons.
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
Kan inte förstå varför ni håller på att skarva kablen. För att undvika skarvar och framtida problem med fukt: Se till att med jämna mellanrum lägga ut 2 m kabel rakt ut på gräsmattan, precis som när man går till en ö. Se till att kablen ligger sida vid sida och tätt intill varandra. Saknar man kabel hämta man från denna. Får man överskott justerar man denna eller så gör man en ny avstickning med kablen. Man ska bara tänka på att märka ut VAR den ligger i gräsmattan. Efter några månader så har gräset växt över men då är slingan färdigjusterad.

Nja vi som grävt ner våra kablar skulle ha ett djäkla jobb med att gräva upp tråden igen då......fast har man då haft tex 12 fejköar lagda o sen uppgrävda igen så behöver man nog ingen gräskippare. Då e väl allt gräs uppgrävt.....då ser det ny plogat ut i trädgården ....Kanske sätta potais istället då..... ähh jag kunde inte låta bli..........:wow:
 
Dennislo skrev:
Min Indego har fungerat bra men jag har haft 2 problemområden som jag nu har fixat med att skapa 2 nya öar. Detta fixade jag genom att skarva och nu när indego´n skall klippa så uppstod problem. Helt plötsligt så går den längre över kanttråden så jag tänkte att det kunde vara dags att radera kartan och börja om ifrån början med tanke på att jag ändå gjort en del förändringar. Nu när den skall "kartera" så vid första tillfället när den skall följa tråden runt så avbryter den helt plötsligt och börjar att gå runt. Vid 2 tillfällen så har den lyckats gå runt hela tråden men då klagar den på att tråden inte är rak bakom laddaren. För att skarva tråden så köpte jag skarvdon härifrån [länk] och eftersom det inte fanns någon boschtråd så köpte jag Gardena begränsningskabel.

Jag har också testat återställning samt "kallstart" och som sagt de gånger den följer tråden så klagar den på att inte tråden är rak.

Är det någon annan som gjort något liknande dvs skarvdon samt något annat fabrikat på tråden och fått det att fungera?
Uppdatering: Testade idag att lägga ut en 5x5m ny tråd och då fungerar allt bra, känns klart som ett skarv problem. Den "nya" tråden va enbart Gardena så det borde inte vara ett problem med den typen av tråd. Ett nytt problem som uppstod igår va att efter den gått ut ur laddaren och skall följa tråden så snurrar den 2 eller flera varv, det är precis som den inte känner av tråden alls utan när den får kontakt så börjar den följa tråden för att sedan tappa kontakt och går då ut på gräset. Allt detta kan ju vara ett problem i mjukvaran men eftersom man måste skicka den på service så är det inte så enkelt att testa sig fram.
 
Ang felkoden "för låg batteriladdning eller temperaturen ej inom området" så har jag nu pratat nu pratat med Boch kundtjänst.

Förljande skall göras:
En fullständig omstart (koppla bort ström, nyckel, vänta mm. Detta har beskvits bra tidigare här i tråden)
Starta upp
Inställningar
Klippinställningar
Id-status ska stå på 3
Radera kartan
OM detta inte hjälper så är det inlämning på service som gäller och så blev det i mitt fall. ��

Tack alla som bidragit med goda råd.
 
Dennislo skrev:
Uppdatering: Testade idag att lägga ut en 5x5m ny tråd och då fungerar allt bra, känns klart som ett skarv problem. Den "nya" tråden va enbart Gardena så det borde inte vara ett problem med den typen av tråd. Ett nytt problem som uppstod igår va att efter den gått ut ur laddaren och skall följa tråden så snurrar den 2 eller flera varv, det är precis som den inte känner av tråden alls utan när den får kontakt så börjar den följa tråden för att sedan tappa kontakt och går då ut på gräset. Allt detta kan ju vara ett problem i mjukvaran men eftersom man måste skicka den på service så är det inte så enkelt att testa sig fram.
Min slinga fungerade i sex veckor och sedan ville den inte mera utan lampan började blinka när klipparen gick ut. Med en kortare testslinga fungerade den och jag kunde även höra tonsignalerna via en inkopplad kabelrulle. Komplett nytt paket blev service resultatet och inget fel på slingan (då).
 
Dennislo skrev:
Uppdatering: Testade idag att lägga ut en 5x5m ny tråd och då fungerar allt bra, känns klart som ett skarv problem. Den "nya" tråden va enbart Gardena så det borde inte vara ett problem med den typen av tråd. Ett nytt problem som uppstod igår va att efter den gått ut ur laddaren och skall följa tråden så snurrar den 2 eller flera varv, det är precis som den inte känner av tråden alls utan när den får kontakt så börjar den följa tråden för att sedan tappa kontakt och går då ut på gräset. Allt detta kan ju vara ett problem i mjukvaran men eftersom man måste skicka den på service så är det inte så enkelt att testa sig fram.

Om den grønne lampen på ladestasjonen blinker er det feil på selve kabelen.

Om den grønne lampen på ladestasjonen lyser konstant er det du beskriver et typisk beteende når man har lagt kabelen i kryss et sted eller har en kveil med kabel liggende et sted.
(Hva er 'kveil' på svensk? "Rullad ihop" kanskje?)
 
Jag har med stort intresse följt den här tråden några månader och, ja, människan är väl konstigt skapad för jag är fortfarande sugen på att köpa en Bosch robot. I den här tråden skriver ju nästan bara dom som har problem med sin robot. Men finns det någon här som bara har positiva erfarenheter av sin robotklippare? Det vore kul att höra i så fall.
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.