Hej,

Jag köpte mig nyligen en HVLP färgspruta av modell Black & Decker HVLP400-QS. Jag har försökt att måla om en träpall med snickerifärg. Färgen jag använt är Teknos FUTURA AQUA.

Jag har provat olika utspädningar av färgen med vatten, men jag får bara en yta som liknar ett apelsinskal, dvs. små lufthål bildas. Jag har även testat späda ut färgen exakt såsom manualen rekommenderar vilket resulterade i nästan 30% utspädning med vatten, vilket gjorde färgen väldigt rinnig och med apelsinskalseffekt.

Är det någon som har någon erfarenhet av att måla med snickerifärg med en HVLP spruta?
 
Apelsinskal är en klassisk effekt av för högt tryck vid sprutmålning. Jag antar att samma gäller för HVLP.
Jag har en Wagner HVLP som jag kört en del med men aldrig fått apelsinskal med den.
 
thomasx skrev:
Apelsinskal är en klassisk effekt av för högt tryck vid sprutmålning. Jag antar att samma gäller för HVLP.
Jag har en Wagner HVLP som jag kört en del med men aldrig fått apelsinskal med den.
Har du använt din Wagner med snickerifärg? Hur mycket brukar du späda färgen i så fall?
 
  • Gilla
Xillion
  • Laddar…
Jag köpte en så kallad dinkopp, vill minnas på jula eller möjligen biltema för att mäta upp viskositeten som jag använde i början. Nu var det ett tag sedan jag använde sprutan, men jag brukar inte späda särskilt mycket och det funkar fint att spruta ändå.

Du kan ju testa att bara späda 5% eller så, och sedan öka på spädningen till du tycker det funkar bra, se bara till att du får igenom den "nya spädningen" igenom sprutan när du ökat på innan du häller på än mer ;)
 
Vilken Wagner har du?
 
Även jag har en Wagnerspruta och min erfarenhet är att resultatet blir väldigt mycket bättre med lacknaftabaserad färg. Tyvärr är det ett j...a skitjobb att göra rent sprutan efteråt.
 
Hittade dessa svar:

Q. I am getting an 'orange peel' effect, why?
A. The paint is being applied too thick. Turn the volume down, spray lighter coats, and use a smaller nozzle.
A. The paint is drying before it hits the surface. Hold the gun closer to the item being sprayed.
A. Gun is not being held perpendicular to surface. Keep wrist and arm straight and move whole arm. Keep gun an even distance from surface.
 
Har också exakt samma problem med min B & D 400, har du fått ordning på problemet Pionen, skulle vara kul att höra hur du gick till väga. Håller på sprutmåla smyglister och har tänkt mig ett lager häftgrund och två lager "färdig yta", nu när jag målat det första lagret färdig yta och den har appelsinskalsringar, kan jag rädda detta på något sätt med lager två eller måste jag sandpappra ner ytan innan lager två sprutas på?
 
Köpte en Wagner 867 förra veckan.
Började med att prova ett litet munstycke (250ml sprutan) för att måla lite möbler. Detta gick väldigt bra och blev kanonnöjd för att vara första målningarna.

Tyckte att det gick väldigt bra, så jag gav mig på vårt Paneltak var till detta jag egentligen köpte sprutan.
Resultatet blev en katastrof! (1300ml sprutan)
Har läst lite på nätet och jag är ganska säker på att det är jag som gör något fel och inte fel på sprutan.

Färgen jag använda var: Gjöco spärrgrund.
Jag spädde ut färgen lite i taget och provade mig fram. Från helt outspädd till ca 50%.
Men tycker att jag fick samma problem hur jag än blandade, mer än 50% kan man väl knappast behöva spä ut färgen? Det blev väldigt vattning vid 50% så jag kan inte tänka mig att det var för tjock för sprutan.

Provade mer luft och mindre färg med samma dåligt resultat, provade även att göra tvärtom. Men hur jag än skruvar så blir det inte bra.

Färgen kommer ut i tjocka stänk, och ytan blir på en del ställen som TS "apelsinskal".
Det blir ganska mycket färg på golvet, ser ut som väldigt små små stänk, vilket jag inte alls upplevde med det lilla munstycket.

Jag förstår att jag gör något fel med antingen Viskositeten, Lufttrycket, eller Färg mängden men VAD?
 
Hej! kommer färgen i klumpar så måste den finfördelas bättre, det gör man på många olika sätt, mindre munstycke, tunnare färg, men det kan vara så att färgen är olämplig att sprutmåla med, vad säger tillverkaren ?
//Goerana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.