Behöver lite input då jag inte vet hur jag ska göra och google ger mig inga tydliga svar.

Har en altan där det går ett staket med räcke runt om altanen. Detta är omålat. Ska det precis som trallen regelbundet behandlas med träolja eller ska man bara låta räcket och staketet vara?
 
låt det vara
 
Och bara för att bråka lite säger jag måla du med olja.:p
Min altan med räcke har tryckt virke både i golv och räcket och jag oljar båda när jag ändå håller på.
Men ärligt talat vet jag inte om det behövs , fast för min del tar det så lite tid att utföra extra arbetet så det gör inget.
 
Jag oljar aldrig nåt, vill inte ha svart altan och räcke.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Micro skrev:
Och bara för att bråka lite säger jag måla du med olja.:p
Min altan med räcke har tryckt virke både i golv och räcket och jag oljar båda när jag ändå håller på.
Men ärligt talat vet jag inte om det behövs , fast för min del tar det så lite tid att utföra extra arbetet så det gör inget.
det enda man kan behöva olja in är ovansidan på överliggaren på räcket.

och till sist, använd vattenburen olja för att slippa att altanen blir svart som StefanN påpekar.
 
Tack för svaren! Har oljat in trädäcket - men fått lite klibb kvar, det är lite oljeansamlingar bara små. Hur tas detta bäst bort? Läste i en annan tråd att man tipsade om lacknafta? Jag trodde det var brandfarligt ihop med solsken? Eller är det bara trasor och dylikt som kan antända, ej om man stryker ett tunt lager på trädäcket som sedan ligger i sol?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.