Självklart spika för hand,då har man känsla och undviker slå sönder penelen och hålla på o kladda med fog
 
Spika för hand är en självklarhet nära ändträ, där spricker det ju lätt med pickan.

Men jag funderar, har ett älvsbyhus där många spikar är försänkta säkert drygt 5mm ibland mer, fasaden målades för drygt 10 år sedan innan jag målade om den i somras och det finns inga som helst antydningar till problem där. Och har man bara rejält med färg och en bra pensel är det inga problem, så var det för mig.
 
buspojken skrev:
Samtidigt går de ju ställa trycket på pickan, så antalet spacklade spikhål bör inte vara många på en fasad
Lätt att förklara för ett gäng skjutglada Polacker.
I efterhand, när jobbet redan är gjort :cool:
 
Elkludde skrev:
Självklart spika för hand,då har man känsla och undviker slå sönder penelen och hålla på o kladda med fog
Jag har väl ens sisådär 15000 spik att sätta den närmaste veckan, kommer du och gör det för hand åt mig? ;)
Nä du, tacka vet jag spikpicka. När jag renoverade taket på huset spikade jag en "våd" takpapp för hand och en med spikpippa. Det tog ca 10 gånger, TIO GÅNGER, så lång tid att spika för hand som med pickan. Lägger man en hel arbetsdag på att pappa ett hustak med picka så har man att göra ett par veckor för hand.
Och som sagts, med rätt tryck och framförallt rätt djupinställning på pickan så hamnar spiken rätt. Bättre att ha det ställt lite i underkant, så att spiken inte går helt in om det är nåt, än att den går för djup. Det går väldigt fort att gå över en vägg och ge ett sista slag på de spikar som inte gått in hela vägen. Då slipper man också fogen. Dessutom väldigt smidigt om man är själv att hålla panelen med en hand och sätta en spik med den andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.