Maxelsson1 skrev:
Ni som har erfarenhet av Indego... Vad kan vi ha gjort fel?
- lagt linan
- installerat språk, tid, datum
MEN sen när man väljer "följ tråd" alt kartera så får vi meddelandet "för låg batteriladdning eller temperaturen ej inom området"
Trodde första att den behövde ladda, men nu har den laddat i två dagar. Kundtjänst har inte öppet på helgen, så därför ställs frågan här, kanske nån varit med om samma och har nått tips.
Det känns som om vi provat allt nu...[bild]
Vilken utgåva av klippare har ni ? (86db, 78, 75, programversion 5.7 eller 5.8, vilken build version 4xxx eller 5167) ?

Startat om klippare och basstation ?

Hur är tempen där basstation står; står den mitt i solen eller skugga ? Mät gärna tempen där.
 
  • Gilla
Maxelsson1
  • Laddar…
Omstart av basstation och klippare som jag fått av Bosch:

Stäng av strömmen till basstation
Vänd klipparen och ta ut den röda nyckeln
Vänta i 5 min
Sätt i den röda nyckeln
Ställ tillbaka maskinen på basplattan

Hjälper det inte med omstart enligt ovan så har du troligen en tidig utgåva av maskinen så det är inskick på service. Jag fick sådant meddelande på min första också men fick aldrig veta vad det berodde på då Bosch slarvade bort min klippare/basstation. Batteriet har ju en specad maxtemp på 40grader
 
  • Gilla
Maxelsson1
  • Laddar…
Jag har nu övergett tanken på att åtgärda kuggväxeln med fett. Det visar sig att när jag snurrar sakta på ett hjul så känner man motstånden av de magnetiska polerna i själva motorn. Det verkar alltså inte vara ett glapp mellan kuggarna som låter utan själva motordrivningen förstärkt via lådan.
 
Dennislo skrev:
Nu när den skall "kartera" så vid första tillfället när den skall följa tråden runt så avbryter den helt plötsligt och börjar att gå runt.
Det skjer om du har kabelen liggende i en kveil noe sted. Husk at kabelen skal ALDRI krysse seg selv. Det gjelder også ved tilkobling til ladestasjonen. Om du synes det er kjekt å ha litt ekstra kabel for å kunne gjøre justeringer senere, så kan ikke den ekstra kabelen ligge i en kveil. Legg den heller utover plenen slik at du lager en øy på 1cm slik at klipperen ignorerer den.

Dennislo skrev:
Vid 2 tillfällen så har den lyckats gå runt hela tråden men då klagar den på att tråden inte är rak bakom laddaren
Når den sier det, så er det faktisk slik.
Tråden som min 86dB 5.7 godkjente, ble ikke godkjent av min 78dB 5.8. Jeg hadde 2,1m rett strekke på begge sider av ladeplaten. Ved å øke det til 2,5m ble 78dB'n fornøyd. Husk at avstanden måles fra kanten av ladeplaten, ikke fra tårnet på laderen. Du trenger altså (2,5m + 70cm + 2,5m) = 5,7m rett strekke totalt.
Det er også viktig at kabelen faktisk er rett. Husk at kabelen under ladeplaten ikke ligger i midten. Dermed må også kabelen fra enden av ladestasjonen ligge litt til siden for midten av plata.

En siste mulighet er jo at du har satt laderen feil vei. Når klipperen står i lader skal hagen ligge på dens høyre side.

Forøvrig ikke noe problem å bruke kabel fra andre merker, bare den ser nogen lunde lik ut. Blander du stål og kobber øker faren for korrosjon om det kommer fukt til skjøten, men det har uansett ingen betydning den første sessongen.
 
Hej
tack för svar!

Det är version 5,8
Omstarter är gjorda x antal gånger.
Klipparen står i skugga hela dagen, utom en kort stund tidig morgon och sen kväll, så det är varken för varmt eller för kallt.
Aldrig kul att något nytt inte fungerar..-:(
Jag hoppas på att vi gjort något enkelt fel som går att lösa på telefon med kundtjänst på måndag. Vill verkligen inte lämna in den på service, det betyder ju att vi måste klippa med "gammal" klipparen för hand ett par gånger till! -;)

En annan fråga! När ni skarvar tråden, hur gör ni då?? Inte för att jag tror att felmedelandet det beror på att det är nått fel på tråden, men man vet aldrig...
 
Waxinator skrev:
Jag har nu övergett tanken på att åtgärda kuggväxeln med fett. Det visar sig att när jag snurrar sakta på ett hjul så känner man motstånden av de magnetiska polerna i själva motorn. Det verkar alltså inte vara ett glapp mellan kuggarna som låter utan själva motordrivningen förstärkt via lådan.
Hvis du åpner chassis ( OBS du må bryte garantisegl ) og limer på lydisolasjonsmatter innvendig og ikke minst under utvendig vil du få et utrolig bra resultat. Pass på at det ikke kommer i kontakt med sensorene bak på drivmotorer og ikke metalloverflaten på motorene. Ikke tett luftinntaket, men lag en lydfelle av platene. Pass og på at det kan komme luft framover til batteriet og klippeaggregatet...

Du vil høre motorene, men på min sank utrolig nok fra peak 75db til 68db ,,,, normaldrift ca 63-64db målt med mobiltelefon på 1m avstand.
 
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
Jeg lodder og bruker krympeslange over skarven. Litt jobb men det fungerer ...

Har du dårlige kontakt i skjøter eller de ikke er isolert, vil ikke klipperen kantere. Hvis du har litt ekstra tråd kan du lage en testslynge.. pass og på at tråden ligger snorrett foran, under og bak ladestasjonen og plugg ved kontaktene er i henhold til tegningen i manualen.

Siden du har ladeproblen, får du et stort blinkende batteri i displayen når du setter den i ladestasjonen ?

Sjekk at ev ladekontaktene er rene så ikke har havnet en tapebit eller noe under utpakkingen.
 
Det verkar vara samma typ av fel som min granne har. Och i så fall är det nog bara att returnera.
 
rcjofo skrev:
Hvis du åpner chassis ( OBS du må bryte garantisegl ) og limer på lydisolasjonsmatter innvendig og ikke minst under utvendig vil du få et utrolig bra resultat. Pass på at det ikke kommer i kontakt med sensorene bak på drivmotorer og ikke metalloverflaten på motorene. Ikke tett luftinntaket, men lag en lydfelle av platene. Pass og på at det kan komme luft framover til batteriet og klippeaggregatet...o

Du vil høre motorene, men på min sank utrolig nok fra peak 75db til 68db ,,,, normaldrift ca 63-64db målt med mobiltelefon på 1m avstand.
Några bilder?
 
Eriksgatan
Maxelsson1 skrev:
Ni som har erfarenhet av Indego... Vad kan vi ha gjort fel?
MEN sen när man väljer "följ tråd" alt kartera så får vi meddelandet "för låg batteriladdning eller temperaturen ej inom området"
Det känns som om vi provat allt nu...
Det meddelandet dyker ibland upp även när allt fungerar, oftast bara en halv sekund eller så inför start men försvinner då av sig självt direkt. Men någon gång på någon av klipparna jag haft har jag fått trycka "OK" för att kvittera informationen, men det har ni väl ändå gjort...?

Ni har säkert också prövat följande ordningsföljd eftersom det egentligen bara innebär att följa manualens installationsanvisningar, men det har ju visat sig några gånger tidigare här på tråden att man gör annorlunda antingen pga. att man är för ivrig eller att man inte förstår skrivna instruktioner. Så här kommer en gammal käpphäst i repris:
1. Ta ut klipparen ur laddningsstationen.Ta ut startnyckeln.
2. Bryt strömmen till laddningsstationen minst 1 minut.
3. Sätt på strömmen till laddningsstationen utan klippare i och låt laddningsstationen få balansera in sig under åtminstone 1 minut. Iaktta lysdioden - den skall blinka till och sedan visa fast sken.
4. Sätt startnyckeln i klipparen och sätt klipparen i laddstationen ordentligt. Tryck på någon knapp ifall displayen inte automatiskt tänds upp.
 
  • Gilla
Maxelsson1
  • Laddar…
Eriksgatan
petterg skrev:
Husk at kabelen skal ALDRI krysse seg selv. Det gjelder også ved tilkobling til ladestasjonen.
Förstår att du menar rätt, men någon kanske tolkar in något eget felaktigt i detta så som du har skrivit det, så för säkerhets skull:
Ingående och Utgående kabel SKALL gå ihop i en gemensam pinne bakom laddstationen bakom laddstationens kontakter. Titta noga på de två bilder i manualen som visar detta. Det blir nästan garanterat problem med dockningen ifall man istället håller isär kablarna där, så gör inte det. Sätt dem i samma pinne. I samma pinnhål eller var sitt pinnhål spelar mindre roll eftersom det oavsett vilket blir <10 mm mellan.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Eriksgatan
Maxelsson1 skrev:
När ni skarvar tråden, hur gör ni då?
Lödning plus två lager krympslang blir idiotsäkert, men efter att ha behövt göra en antal skarvningar efter att motorgräsklippare samt yxa(!) lyckats kapa tråden använder jag av lathet nu vanliga klämskarvar/kabelförgreningar med silikon i. Bara att sticka i trådarna med isoleringen kvar och klämma till. Sedan petar man ned skarven i jorden och sätter en pinne på var sida så att den ligger stilla där. Finns klumpiga Gardena i 6-p för 99 kr hos alla trädgårdshandlare, eller så letar man upp smidigare kabelförgreningar som kostar under femman st, t ex dessa.

För att underlätta framtida problemsökningar i slingan rekommenderas att man markerar någonstans var skarven ligger. Lätt att glömma annars och det är efter två-tre år inte längre så himla lätt att repa upp begränsningstråden långa sträckor för att leta upp skarven eftersom gräsrötterna då har gjort sitt jobb och håller emot riktigt hårt.
 
  • Gilla
Maxelsson1
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Hvis du åpner chassis ( OBS du må bryte garantisegl ) og limer på lydisolasjonsmatter innvendig og ikke minst under utvendig vil du få et utrolig bra resultat. Pass på at det ikke kommer i kontakt med sensorene bak på drivmotorer og ikke metalloverflaten på motorene. Ikke tett luftinntaket, men lag en lydfelle av platene. Pass og på at det kan komme luft framover til batteriet og klippeaggregatet...

Du vil høre motorene, men på min sank utrolig nok fra peak 75db til 68db ,,,, normaldrift ca 63-64db målt med mobiltelefon på 1m avstand.
rcjofo
Dom här förbättringarna med det bra resultatet vill vi gärna se bilder på hur du har satt ljud isoleringen(y)
vilken typ av ljuddämpnings mattor har du använt ?
Så fort jag får tillbaka min från köpenhamn skall jag göra likadant
 
Jag vet inte hur känslig signalen i kanttråden är, men för att få så små förluster som möjligt och att undvika läckström till jord vill jag rekommendera en rak och fukttät skarv. I varje fall om man har många skarvar. Jag har justerat min tråd flera gånger och har nog 5-6 skarvar just nu.
Jag använder fukttäta klämskarvar från Clas O. Man behöver en tång för att klämma och gärna en varmluftpistol för att krympa och täta, men en gaständare går oxå om man är försiktig. När man klämt förbindningen så värmer man och samtidigt som hylsan krymper så smälter det inbyggda limmet. Resultatet blir en tät och fin skarv. Rätt dimension av skarv är röd eller rosa så jag sätter dessutom en grön krympslang över. Grön ks finns även det på Clas O.
Löda är givetvis lika bra kontaktmässigt, men enbart krympslang över blir inte fukttätt.
 
Tyk1 skrev:
rcjofo
Dom här förbättringarna med det bra resultatet vill vi gärna se bilder på hur du har satt ljud isoleringen(y)
vilken typ av ljuddämpnings mattor har du använt ?
Så fort jag får tillbaka min från köpenhamn skall jag göra likadant
Desverre så tok jeg ingen bilder av den innvendige isoleringen, men jeg brukte 10mm lydisolasjon med lim på ene siden og silverfolie på den andre. ( kjøpt på bilrekvisita butik ) jeg klippet opp små biter som ble formet og kledde hele det bakre rommet innvendig. Der det var plass brukte jeg opptil 3 lag. Jeg kledde ikke den framre delen, heller ikke toppdelen. Jeg skråstillte en plate ved luftinntaket for å lage en lydfelle. Mye av lyden kommer ut gjennom dette inntaket.

Utvendig har jeg brukt Armaflex mellom hjulene og girboks-motor, her kunne en ha fyllt opp mellomrommene med f.eks. byggsilikon før man limer på Armaflex. Armaflex tapen fikk et lag aluminiumsfolie til beskyttelse.

På undersiden som er relativt slett brukt lydisolasjonsplaten. Over nykkelen har jeg laget en dør. Det hele var et eksperiment og jeg ble svært overrasket over hvor god effekt det hadde på desibel måleren, men når det er sagt så høres fremdeles hvinelyden fra motorene. Og lyden av selve klippingen ble tydligere.

Jeg tror en kan dempe enda mere ved å bruke lydisoleringsmatte innvendig i det yttre grøne skallet helt ned til bakken og bygger skjermer over hjulene .....

Husk: Det er luftkøling av batteri, motorer og elektronik og det må ikke tildekkes. Det er en sensor for overoppheting, men jeg vet ikke hvor den sitter og hur den fungerer.

Og når du åpner opp innerdelen bryter du garantiforseglingen.rolleyes.gif
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.