Bor i stockholmområdet. Här har vi tydligen ca 1.70m till frostfritt djup. Varje beskrivning av något som ska stå stadigt eller gjutas början med "gräv till frostfritt djup". Ska man seriöst stå och gräva ett hål som är nästan två meter när man ska ha staketstolpar eller? Ja, naturligvis om man ska vara helt säker ska man gräva en normalstor ravin där man kan plantera sina staketstolpar stadig. Då kan man vara helt säker att de inte rör sig en millimeter om vi för en likadan vinter som det var 1836 med -60 och barmark.
 
Det frostfria djupet är det dimensionerade djupet på ledningar och konstruktioner, vid värsta tänkabara scenario. Detta djup beror dels på vilken typ av vinter som normalt råder på området, samt vilka jordarter som berörs. I praktiken kommer tjälen ner som längst i hårdgjorda ytor, tex kommunala gator. Det vore ju tråkigt om de kommunala vattenledningarna fryser sönder, eller din servis för den delen. Men för dina stolpar räcker räcker sannolikt 30cm en normal vinter.
 
Tack för svaret. Det var alltså som jag misstänkte. Lite märkligt att t.ex. beijer hävdar att man ska gräva till frostfritt djup. Förutom att det är onödigt att gräva så långt får var och en gissa sig till lämpligt djup beroende på markförhållanden, hårdgjorda ytor, typ av konstruktion osv. Antar de vill friskriva sig från ansvar om något går sönder eller blir fel. Men det vore ärligare att skriva ungefärliga rekommendation istället.
 
Jag bor i norraste Sverige, tror frostfritt djup är 220 eller 240cm här.

Har en gammal carport och ett förråd som står på plintar, av det jag sett är de mellan 70-100cm djupa med ett lager cellplast 50mm ca en meter runt byggnaderna. De har stått där 15-20 år utan bekymmer, det jag byggt till har jag borrat/grävt så djupt jag kommit, 120-140cm med samma isolering runtom och har inte haft några som helst problem.

Kan tillägga att jag kanske har 20-30cm jord, sedan mestadels sand på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.