injonil skrev:
Man behöver inte ha besiktat över huvud taget för att åberopa dolt fel.
Nej, men...För att ha fullgjort sin undersökningsplikt. El brukar ju inte ens ingå i villabesiktningar och för en fackman är felet kanske mätbart utan förstörande åtgärd, el brukar vara det - då int dolt.
 
  • Gilla
Elektriker08
  • Laddar…
Undersökningsplikt är ett teoretiskt begrepp.

Men visst har du rätt att ifall en elbesiktning borde ha hittat detta fel så är det svårt att få igenom som dolt fel. Det är dock inte fastställt.
 
Dock svårt att veta vad en rättslig prövning skulle resultera i. Det är inte vanligt att göra elbesiktningar vid fastighetsöverlåtelse. Jag kan tänka mig att fel som hittas enkelt vid en elbesiktning ej skulle anses vara dolda fel medan lite mer knepiga fel som med större svårighet hittas vid en elbesiktning skulle kunna betraktas som dolda.
 
Men om man gör en elbesiktning och hittar fel så är det ju per definition inte dolt längre, däremot så har man ju ett argument gentemot säljaren vid köptillfället.
 
Ja, men det har inte gjorts någon elbesiktning.

Dessutom har jag svårt att tro att man vid en elbesiktning skulle göra någon utförligare kontroll på vitvaror. Det är husets el som ligger i fokus.
 
Det var en lång och rolig diskussion om i princip ingenting. Det är ju en bostadsrätt och ingen fastighet som köpts. Det är inte heller bevisat att det är fel på ugnen vid tillträdet utan endast vi första användandet av den, så vad finns det då att diskutera? Till TS om felet är på ugnen laga den eller köp en ny och vandra ut i solen och njut av livet och vetskapen om att du nu kan laga mat i en ny fin ugn.
 
  • Gilla
Axtorp och 1 till
  • Laddar…
Ja, tråden har vandrat lite OT. Medskyldig. Sorry.
 
Om felet ligger i elsystemet så är det väl bostadsrättsföreningen som ansvarar och driver frågan? Elsystem är ju på föreningens ansvar.
 
O
elsystemet ligger på den boendes ansvar.... oavsett hyresrätt eller bostadsrätt
 
Inte i min förening. El installationer utom strömbrytare och uttag är föreningens ansvar. Utökande av installationen får göras efter godkännande från föreningen. Och givetvis skall det göras av fackman.
Just nu så håller jag på att gräva en kanal i gräsmattan fram till trädgårdsdammen. Grävandet får jag utföra men inte resten. Undantaget är 12 voltsinstallationer enligt stadgar.
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
elsystemet ligger på den boendes ansvar.... oavsett hyresrätt eller bostadsrätt
Definitivt inte i en hyresrätt, då ansvarar du själv för det du kopplar in med stickpropp i ett uttag (oftast), men du har inget med uttag eller brytare att göra.

I bostadsrätter var det förr vanligast att föreningen ansvarade för alla fasta delar av installationen, men på senare år (typ 10 - 20 år bakåt) så har gränsen flyttats så medlemmar ansvarar ofta även för delar av den fasta installationen. Det är ovanligt att man i efterhand flyttar gränsen, så i äldre föreningar ansvarar ofta föreningen för all fast installation.
 
Mitt råd till TS:
Byt de trasiga kondensatorerna på kretskortet.

De kostar några kronor och är faktiskt enkla att byta.
Du ser vilka du ska byta genom att titta på toppen av dem, om den bullar upp eller är sprucken så är det dags för byte.
En lödkolv är inte heller dyr.
Du kan hitta instruktionsvideor på YouTube.

Jag lagade mina aktiva högtalare på det sättet, som fullständig novis.

Enligt min mening är felet inte dolt, i en besiktning är det inte konstigt att starta ugn, micro, koka vatten, köra ett tvättprogram, etc.
En sådan besiktning tar mer än en halvtimme, vilket skulle ha triggat felet, om det fanns då.
 
Well, hur gick det till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.