Någon som har koll på hur lång preskriptionstid det är (om det finns?) när elbolag gör markarbeten i samband med nedgrävning av kablar?

Vattenfall gjorde ett dåligt jobb när de för många år sedan grävde ner kablar över min tomt. Dels återfyllde de dåligt så att jag fick ett "dike" tvärs över tomten, dels grävde de av flera inomgårdsledningar (av vilka de skarvade ihop alla utom en) och slutligen raserade de ca 10m av en stenmur och omvandlade den till stenhög istället.
Eftersom jag inte är mycket för att bråka så återfyllde jag själv och fixade även den avgrävda kabeln själv. Stenmuren lät jag dock vara eftersom det var ett alltför stort jobb att återställa den.

Nu läste jag någonstans att stenmurar inte fick varken rivas eller röras. Så frågan är om man idag har rätt att reklamera deras jobb och kräva att stenmuren återställs?
 
Frågan är väl också hur du efter att det gått lång tid skall få dem att ta ansvaret? Finns väl risk att de inte minns, och inte anser sig ha raserat någon mur. Eller fångade du skeendet på bild för x antal år sedan?

För fodringar i konsumentförhållanden är det tre års preskriptionstid, vet ej om detta kan falla under något annat. Entreprenad!å? Då gäller väl 10 år.......men jag är inte 100.
 
Byggis1976 skrev:
Frågan är väl också hur du efter att det gått lång tid skall få dem att ta ansvaret? Finns väl risk att de inte minns, och inte anser sig ha raserat någon mur. Eller fångade du skeendet på bild för x antal år sedan?

För fodringar i konsumentförhållanden är det tre års preskriptionstid, vet ej om detta kan falla under något annat. Entreprenad!å? Då gäller väl 10 år.......men jag är inte 100.
Nej, finns inga bilder. Det som talar till deras nackdel är väl att deras kabelgrav (synliga diket) går precis där stenmuren är riven och att jag har äldre foton där stenmuren är intakt.
Det jag hörde var att det var straffbart att riva stenmurar och tänkte därför att det vore bra att reda ut det där så att inte jag blir anklagad för det där i frmatiden...
 
Finns det inte en regel som säger att även om man har en lång reklamationstid att en reklamation skall lämnas in inom x-tid efter att den upptäckts för att vara giltig.
 
Nimajneb skrev:
Finns det inte en regel som säger att även om man har en lång reklamationstid att en reklamation skall lämnas in inom x-tid efter att den upptäckts för att vara giltig.
I mitt fall är ju egentligen inte reklamationen det viktigaste utan egentligen att skuldfrågan blir löst så att inte jag blir "anklagad" i framtiden för att jag har rivit ner stenmuren. skulle det kunna bli en reklamation så är det givtvis en bonus.
 
Men, du har ju inte rivit muren? Då kan du ignorera anklagan väl.....eller vem skulle anklaga dig. Förstår inte riktigt.
 
O
Hur många år är det detta hände?
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.