PS, det en VVX också i dom andra luft/vatten VP, samma förluster där antar jag.
 
peternicklas
Lars_52 skrev:
hej, läser man forumen så kan man konstatera att det finns det många klåpare. Jag har också läst en del positiva kommentarer också.
Jula anger 3kw vid -15C och min gode väns erfarenhet är ju också god, förra året i Sthlm (bor inte där så jag vet inte hur kallt det var). Du kan kolla vad utfästelser företaget gör [länk]
Mitt problem är inte att jag behöver 10kW utan ca 6kW vilket göras Jula pump ganska lagom, jag har vattenburet system och en vedpanna, så den kan ju backa upp när det är riktigt kallt. Är jag bortrest finns elpatronen. Försvinner strömmen är det samma sak för alla, men vattnet fryser ju inte i utedelen som tex på Nibe 2010.
Jo jag räknade lite på Julas siffror. MAX COP enligt deras enga siffror är 3,26. Vad som finns i dessa siffror vet jag inte men räkna med ett COP på max 3 vid +7 grader. Får inte länka till forumet som jag läser men bifogar lite siffror.
Period:2011-01-26 till 2011-02-10 (15 dygn)
Ute temp under perioden: Min -11.6 , Max 8.1 , Medel -0.8 (enl. temperatur.nu)
Elmätare VP = 440 kWh
Värmemätare VP = 950 kWh
COPenergi = 2.16

Period:2010-12-28 till 2011-01-26 (29 dygn)
Ute temp under perioden: Min -14.4 , Max 6.0 , Medel -1.0 (enl. temperatur.nu)
Elmätare VP = 899 kWh
Värmemätare VP = 1827 kWh
COPenergi = 2.03
Elmätare elpanna+VVB spets =789 kWh

Period:2010-11-28 21:00 till 2010-12-28 21:00
Ute temp under perioden: Min -21.6 , Max 4.0 , Medel -5.8 (enl. temperatur.nu)
Elmätare VP = 914 kWh
Värmemätare VP = 1656 kWh
COPenergi = 1.81
Elmätare elpanna+VVB spets =1627 kWh

Detta är något som väldigt många har haft problem med:

Det är rent skräp och jag har sjäv avverkat 3 utedelar (FOMA, men det är samma skit) och ändå inte fått det att fungera. Känner flera andra som har dessa maskiner och ingen har konstaterat att de tjänar några pengar på dem.
Kvalitet = skräp
De är inte gjorda för vinterbruk, möjligen skåne där det sällan är ens frost.
COP på 2,5 vinter är 0, eller möjligen - nånting efterssom styrningen är så dålig till den.
Maskinen tröttnar vid nån minusgrad.. Jag tröttnade efter 2 veckor men det är/var kört att reklamera.
COP vid -15?? Nja, runt 0 skulle jag tro efterssom den isar igen totalt oh har väldigt dåligt COP bara 10 minuter efter avfrostning. Är det extremt torrt ute så går den bättre, men det är för kallt för att den ska kunna ge nått.

Notera även att pumpen har 3 kW elslinga i sig så du får som lägst 3kW värme men då till ett COP på 1.0 minus det som pumpen "kostar"
 
Redigerat:
Hej, om man ser på dina siffror och vi kan enas om ett COP på 2.0 under perioden 2010-11-28 till 2011-02-10 i snitt. Egentligen inte så illa med minusgrader i snitt hela perioden. jag har själv haft en Nibe 2010 8kW och jag kan lova den var sämre men detta dock en maskin från 2004. Skrot nu sen 3 år, så bra va den, ny kompressor på garanti, nytt styrkort efter 6 år och total haveri efter 7 år. Den gav en besparing på ca 10.000kWh/år. Kost 38K plus installation, säg 15K, rep 4K med ett elpris på i snitt 1,25 gav en besparing på 4,5K/år (räntor oräknade). Bästa IRR får du med lägsta kapitalkostnaden, dyrare maskiner med högre COP lönar sig sämre än billiga med lägre COP. Dom måste dock hålla.

Kvaliten som du beskriver är ett allvarligare problem, sen finns det dom som är nöjda också, verkar vara ojämn kvalitet.
 
peternicklas
Jag har en Nibe F2025 10 kW och med samma förutsättningar så ligger COP runt 3,2 - 3,5 med de temperaturerna.
2010 var väl ingen höjdare men mycket har hänt sedan den. Från c:a 23500 kW ligger jag nu på 6500 kW/år.
 
Jag tror också 2025 kan vara ett alternativ, men om det fortfarande är vatten krets ut säger jag nej Tack, stod i valet 2011 när min 2010 pajade och gick på bergvärme. Från 28.000kwh all Electric, 14.000kwh med 2010 och nu 6.800kWh (2012) med bergvärme, som du säkert förstår gick jag inte på Nibe (allt excl HE). Ser man detta resultat så kan man nog snabbt räkna ut att en Luft/vatten skulle ge ett högre IRR, L/V skulle kost ca 50K medan bergvärmen kostande 130K, dom 7000kWh som jag sparar extra tar minst 10 år att tjäna igen, och dom 7000kWh timmarna är baserade på en 10 år gammal modell. Jag har en Atemp på ca 270m2 och boyta på 210m2, hade ska jag säga för nu är det sålt och gården är köpt.
 
Har en ctc eco air, har aldrig varit ett bekymmer att vattnet går ut till utedelen, trots strömlösa dagar mitt i vintern. Det är inget jag skulle hänga upp mig på i valet av en värmepump. Jag har heller aldrig hört att en pump skulle blivit fördärvad efter att ha fryst.
 
Lars_52 skrev:
Det är ju ungefär samma pengar, vilken köper du på 11 kw under 30K?
I mitt fall en kinapump från sfinx för 25k , men vvsexperten har med en kinapump mdd erkänt bra delar för under 30k.
 
Lars_52 skrev:
Jag tror också 2025 kan vara ett alternativ, men om det fortfarande är vatten krets ut säger jag nej Tack, stod i valet 2011 när min 2010 pajade och gick på bergvärme. Från 28.000kwh all Electric, 14.000kwh med 2010 och nu 6.800kWh (2012) med bergvärme, som du säkert förstår gick jag inte på Nibe (allt excl HE). Ser man detta resultat så kan man nog snabbt räkna ut att en Luft/vatten skulle ge ett högre IRR, L/V skulle kost ca 50K medan bergvärmen kostande 130K, dom 7000kWh som jag sparar extra tar minst 10 år att tjäna igen, och dom 7000kWh timmarna är baserade på en 10 år gammal modell. Jag har en Atemp på ca 270m2 och boyta på 210m2, hade ska jag säga för nu är det sålt och gården är köpt.
Vart får du en luftvatten vp med innedel innehållande vv beredare installerad och klar för 50000 kr ? för det är väl en komplett bergvärme anläggning du jämför med som har vv beredare samt styrning för flytande kondensering.
 
Det var bara utedelen, klagade hos NIbe eftersom min 2010 pajade efter 7 år, en ÅF utarbetade ett förslag med rabatt på 50K, allt inne fanns ju kvar. Men fortfarande vatten kretsen ute. Kände att, eftersom vi skulle sälja att bergvärme om än mer pengar ut var vettigare än en bullrande 2025.
 
Lars_52 skrev:
Det var bara utedelen, klagade hos NIbe eftersom min 2010 pajade efter 7 år, en ÅF utarbetade ett förslag med rabatt på 50K, allt inne fanns ju kvar. Men fortfarande vatten kretsen ute. Kände att, eftersom vi skulle sälja att bergvärme om än mer pengar ut var vettigare än en bullrande 2025.
Bullrande? Mitt kylskåp väsnas mer än grannens 2025
 
Det är möjligt att dom förbättrat detta med ljud, ingen gillade min 2010 i alla fall. På vintern blev det en liten ispärla på fläktkonan som bladet slog i, så där kunde den stå och "ringa" en hel natt. Jag tror grannarna var glad när den rasade.

Jo rabatten jag skrev om tidigare var 5K, inget mer.
 
peternicklas
Lars_52 skrev:
Kände att, eftersom vi skulle sälja att bergvärme om än mer pengar ut var vettigare än en bullrande 2025.
Vi har vår utedel utanför dotters rum. Även om fönstret är öppet så hör vi inte F2025. När jag går på gången, 5 m från utedelen, kan jag inte höra den. Högt ljud är väl inget man kan anklaga F2025 för.
 
Den är säkert jättetyst, 35-40dB på 6 meter enligt Nibe själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.