Jag har en fråga angående nya tvättmaskiner. Måste man alltid ha en viss mängd tvätt i den för att de ska fungera eller kan man slänga in tex en skjorta?

Min syster har en nyare LG som inte gillar om man har för lite tvätt i den, så de har två vita gamla handdukar vid maskinen som de slänger in om de bara vill tvätta ett par plagg.

Vi funderar på Siemens IQ800: Någon som har erfarenhet av denna maskin?
 
Jag trodde att de flesta nya tvättmaskinerna anpassade sig efter mängden tvätt som stoppas in?
 
Det är därför vissa har en min mängd: Väger tvätten och vill minst ha tex 500g
 
Det varierar lite från maskin till maskin. Problemet med för lite tvätt i en LG är att när den centrifugerar så hamnar all vikt på ett ställe i trumman (jämfört med när man har många plagg och de lägger sig jämnt runt om) och det därför blir obalans. Många maskiner klarar enstaka skjortor.
 
Någon som har erfarenhet av Siemens eller Bosch?
 
Vi kör vår Electrolux tom ibland.
 
Har tyvärr dåliga erfarenheter av elux/huskvarna, så de går bort.
 
M
mstrand skrev:
Någon som har erfarenhet av Siemens eller Bosch?
Vi har en 6kg Bosch som funkar super, även efter 6-7 år nu. Att köra en enda kudde är inte så bra då maskinen känner av vibrartionerna och drar ner centrifugens varvtal. M.a.o. är det som händer är att tvätten blir lite blötare om det blivit obalans. Bara att köra en extra omgång centrifug. En enda skjorta tror jag inte ska orsaka några problem alls.
 
Häng inte upp dig på märket av maskinen. Så länge du håller dig till dom etablerade så brukar dom tvätta rent.
Välj dom funktioner och och byggkvalitet du önskar och inte minst se till så att du har 5års garanti.
 
Sänk centrifugeringen till 6-800 varv så går den troligen med tex en enda tröja i. Så funkar vår Bosch.
 
Vår Mielemaskin (klarar 8 kg) kan köras med bara ett plagg, oberoende tvättmängd försöker den fördela om tvätten om det blir obalans vid centrifugering, om inte det hjälper så sänker den automatiskt maxvarvtalet. Vi har tvättprogram som har en maxvikt på 1 kg och vägningen i maskinen säger följande viknivåer (mot valt tvättprogram) <25%, 25%, 50%, 75%, 100% och "trumma överfull".

För bäst tvättresultat och bäst gång så ska tvätten vara fördelad av alla typer av storlekar, t.ex. underkläder, tröjor, byxor å lakan.
 
mstrand skrev:
Har tyvärr dåliga erfarenheter av elux/huskvarna, så de går bort.
Ja, jag kan inte rekommendera den tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.