Hej,

jag ska köpa nya bänkskivor i ek till mitt kök, 40 mm tjocka. Jag hade tänkt att köpa helt obehandlade och olja in dem själv. Är det något speciellt man ska tänka på? HUr många gånger ska man olja in dem? Ska man låta dem bada i olja några dagar till och med?

 
rudivoller skrev:
Hej,

jag ska köpa nya bänkskivor i ek till mitt kök, 40 mm tjocka. Jag hade tänkt att köpa helt obehandlade och olja in dem själv. Är det något speciellt man ska tänka på? HUr många gånger ska man olja in dem? Ska man låta dem bada i olja några dagar till och med?
Olja in dem sjöblöta med hälften paraffinolja/hälften balsamterpentin första gången. Låt stå blött någon timma. Torka av.
OBS! Det luktar rejält från terpentinen den första veckan!
Kör sedan med ren paraffinolja ett par gånger under en månad. Sedan en gång i halvåret eller när ytan känns matt. Så länge du använder skivan.
Låt inte oljan ligga kvar blöt för länge. Det kan bli blanka fläckar.

Vill man ha lite rustikare känsla funkar kokt linolja (med terpentin) eller Timbrex bra. Tänk på att trasor med kokt linolja kan självantända! Dränk dem med i vatten.
 
Tack för ditt svar! Jag googlade runt lite mer igår och förstår att olja och köksbänkar är ett omdiskuterat område. Men paraffin el linolja verkar vara det som gäller.

/Rudi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.