Ska på en friggebodsstomme 15 kvm från Byggmax ha liggande enkelfasspont. Har en ren nybörjarfåga om monteringen. Ska först ha vertikal glespanel 28x70 så det blir en luftspalt. Hur är det bäst att börja när den liggande panelen ska på ?
Börjar jag nerifrån eller uppifrån ?
Vilket är bäst, skruva eller spika panelen ?
 
Snailman
Vilket som är bäst vet jag inte , själv så snedsågade jag understa brädan så det blev lite droppnäsa (och sponten försvann) den satte jag upp först och sedan fortsatte jag uppåt...

man vill ju ha en så gott som hel bräda längst ner inte en väldigt mycket smalare eller en hel bräda som inte riktigt når ända ner:x
 
börja nere ,spika med varmgalvade spik
 
Tack för nyttiga tips.
En undran Snailman, menar du att du sågade bort själva "skåran" på nedersta panelen. Jag har fått för mig att sponten är den smala delen och ska vara uppåt. Jag kollade på www.traguiden.se.
En fråga till fråga i ämnet. En sa till mig att inte göra 1 vägg i taget utan "fortsätta runt". Alltså 1 panel längst ner och sen gå "runt runt" som en cirkel. Anledningen ska vara att det då är lättare att få det "jämnt"
 
Snailman
jag sågade alltså bort 'skåran' jag har gjort en vägg i taget så panelen stämmer inte helt runt hörnen, jag har utgått nerifrån då alltså så nedersta brädan stämmer runt om. Det är nog lättare att fortsätta runtom om det rör sig om en friggebod än ett hus (om man inte har obegränsat med ställning...)
 
Liiite off topic:
Virke som är hyvlat och fräst så här kallas spontat
800px-Rauhspund-Profil.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Skåran" till vänster heter not,
den smala utstickande delen till höger heter fjäder.

Och ja, noten skall vändas nedåt så det inte kan bli stående vatten där.
Som när det är kallt kan frysa och spräcka brädan, och annars leda till mögel och röta.
 
Tack för alla bra tips, det uppskattas av en nybörjare. Nu är det bara att sätta fart och jobba.
 
Kom på en sak till, vilken typ av spik föreslår ni. Alltså, enkelfasspont liggande på vertikala 28x70 reglar. Kanske rent av finns lämplig spik med tillhörande spikpistol.
 
Galvade 75mm.
 
Lämplig spik finns på jula och biltema, och självklart spikar man panel med pistol ;) har man ingen pistol kan man gott köpa en, de är så billiga idag
 
buspojken skrev:
Lämplig spik finns på jula och biltema, och självklart spikar man panel med pistol ;) har man ingen pistol kan man gott köpa en, de är så billiga idag
Fast det blir egentligen bättre genom att spika för hand. Lätt att spiken går lite för djupt i panelen och då blir inte målaren glad. Spikskallen skall ligga i liv med panelen.
 
verktygsgurun skrev:
Fast det blir egentligen bättre genom att spika för hand. Lätt att spiken går lite för djupt i panelen och då blir inte målaren glad. Spikskallen skall ligga i liv med panelen.
Helt riktigt observerat!

Jag har fyllt i hundratals spikhål med utefog innan målning på huset, för att snickarna sköt in spiken så skallen satt 8-10 mm in i brädan.
Men det går rätt fort med en patronspruta + en liten spackel.
 
Samtidigt går de ju ställa trycket på pickan, så antalet spacklade spikhål bör inte vara många på en fasad
 
  • Gilla
Micke_vb
  • Laddar…
buspojken skrev:
Samtidigt går de ju ställa trycket på pickan, så antalet spacklade spikhål bör inte vara många på en fasad
Men det är ju det många slarvar med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.