Finns många olika produkter som följer samma princip. Funkar bra och är ju standard idag. Jag köpte en annan variant på MDT AB och att dömma av hur dessa ser ut kan man lika gärna gräva ner ett gäng läskbackar i backen. Handlar bara om att skapa buffert + dränerande yta.
 
S
Jag håller själv på att trycka ner Biltemas stenkistor i trädgården och kan hålla med Mathias om att det är inga hightech grejer.
 
....möjligen skall det i tillägg till ovanstående påpekas att läskbackarna inte garanterar någon bärighet för trafik och annat vilket flera av de "riktiga" systemen gör. Men för bruk i trädgården så....
 
Har totalt missat att även Biltema mm har liknande system.
Fokus har legat på allt annat som man håller på i huset :cool:
Måste helt klart kolla mer på detta.

Men en naturlig fråga i detta läge är:

Hur fungerar detta för Er ?
 
Redigerat:
Har som sagt ett par kasetter nedgrävda och jag tycker dom fungerar enligt specifikation. Hade mer lera i marken än jag trodde så jag skulle behöva ett par moduler till för att det skulle funka klockrent. Nu blir det översvämning vid skyfall och vid snösmältning.
 
S
Jag har själv precis grävt ner 7 av 10 kistor och jag har bara sand runt om på det djup som kistorna ligger på. Rören är kopplade till kistan men det har inte regnat än så om det fungerar det återstår att se. Dessutom har jag bara hunnit koppla på 3 av 7 stuprör så den kommer max gå på halv effekt innan jag kopplat på den andra sidan av taket.
http://www.minhembio.com/Badguy/338924/
 
Ett per frågor, dett skulle kunna vara en lösning för mig.

Hur långt ned ska en sådan stenkista ligga?
Omsluter man dem med något för att de inte ska fyllas med jord och dylikt?
 
Ska ligga i den första metern jord har jag fått lära mig, men ska man ha bilväg ovanpå får man förstås göra lite annorlunda.

8-16 grus i botten och markduk ovanpå och på sidorna (inte under pga att de fina fraktionerna sätter igen duken).
 
DanielF skrev:
Jag håller själv på att trycka ner Biltemas stenkistor i trädgården och kan hålla med Mathias om att det är inga hightech grejer.
Lite sen fråga från mig :surprised:, men DanielF hur "kopplade du ihop" Biltemas kistor?
Ställde du dessa bredvid i serie utan duk mellan eller ??
 
Buuzzz skrev:
Lite sen fråga från mig :surprised:, men DanielF hur "kopplade du ihop" Biltemas kistor?
Ställde du dessa bredvid i serie utan duk mellan eller ??
Jag har precis samma fråga... jag gissar att man slår in kistorna individuellt, och lägger dem bredvid varandra med röranslutning till en av dem?

EDIT:
Ser att åtminstonde Wavin tänker annorlunda, ett paket med många kistor som "slås in" i duk.
https://www.youtube.com/watch?v=EclluNi4lDE
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.