Det är ju därför man har båda modellerna och behöver inte välja ;)

Glömde tillägga att kör man lite större arbeten är det bra med tre batterier och snabbladdare.
 
Det börjar luta mer och mer åt Makitas batterideivna BTM50Z.

Naturligtvis så skulle jag gärna vilja ha ett gäng tillbehör också till den men det verkar vara ont om företag som säljer sådana. Toolab.se t.ex. säljer ju bara sågblad och liknande från Bosch. Passar Bosch-bladen på Makita-maskinen eller kommer jag för alltid få problem med att hitta lämpliga tillbehör?
 
Mikael_L
En sak att tänka på är ju att den stora kostnaden över tid på en sådan här maskin är de svinaktigt dyra bladen.

Så innan du slår till bör du kanske kolla prisbilden så du inte väljer en maskin med värsta priset på sina blad.
Samt kolla vilka andra fabrikat som ev är kompatibla.

Då när jag köpte min PMF180 så var feins blad oerhört mycket dyrare än bosch. Å andra sidan hade ju fein en väldigt mycket större utbud.
Jag har faktiskt än så länge bara sågat med vanliga sågblad, dock använt ett par olika bredder. ;)
PMF180-blad.jpg
 
Redigerat:
Hur du än gör så blir det inte fel. Man rättar sig alltid efter det man har.

Pär
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har lite samma funderingar som dig även om jag har bestämt mig för sladd främst för boschen känns lite klen och makita och fein är så dyra.
Nu är det mest en fundering mellan GOP300 och Fein men det lutar åt Bosch. Gjorde även en tråd om det för en månad sen. Tänkte beställa idag men det var slut i lager hos prishammeren.dk.

Sen om man är som jag i början på uppbyggnaden av en maskinpark har iaf jag ett par grundläggande beslut att ta vad gäller fabrikat och system. Detta med anledning av att jag är löjligt förtjust i förvaringslådorna. Maskinerna är ju ändå i förvaring större delen av året och sen släpar man upp dom ur källaren för lite jobb.

Ska nog själv köra på GOP300 för det känns som en kraftfull maskin med möjlighet till både bosch och fein blad.
Efter årsskiftet då Makita kommer med sina maskiner med ändelsen J vilket innebär leverans i Macpac kommer jag slå till på en 18V skruvdragare när det finns till bra pris. Då har jag 18V batterier och laddare vilket ger mig möjligheten att köpa nakna Makita som finns till bra pris på prishammeren. För runt 1100 kr styck får man multiverktyg (där boschbladen passar), häcksax, grästrimmer mm.

Så mitt första multiverktyg kommer bli bosch med sladd för att sen förmodligen kompletteras med en Makita batteridriven när jag har investerat i en 18V dragare i Macpac låda.

Ja jag vet att lådor hit och dit kan kännas löjligt men om jag som hemmapulare nu spenderar en förmögenhet på proffsgrejer när jag skulle klara mig med en "jula maskin" så vill jag att det ska vara "perfekt" både vad gäller maskin och förvaring. Min GEX125 i hantverkarväska stör mig fruktansvärt även om det är en bra maskin när den står brevid lackfräsen och Makita sticksågen i sina fina lådor och sen en skruvdragare i L-boxx vid sidan av det :cool:
 
Nu har jag fått det bekräftat att Makitas maskin kan använda Bosch-blad så då återstår bara frågan vart jag ska köpa maskinen.

Jag har hört en del om Axminster.co.uk här på forumet. De har ju verkligen bra priser men kan de uppstå några problem med att maskinen är anpassad för den Brittiska marknaden?
Jag förstår att jag måste byta kontakt på laddaren men kan det dyka upp något mer än det?
 
Köp där det är billigast, köper du naken maskin så får du ju ingen laddare med på köpet.
 
På Axminster får jag en maskin med 23 tillbehör, ett batteri och laddare samt väska för bara någon hundralapp mer än vad en naken maskin kostar i Sverige. Det är därför som jag funderar på om det kan uppstå några mer problem än stickkontakten på laddaren
 
Nej
 
Mikael_L
Kolla bara noga då du beställer att det blir en 230-240V-laddare.

Jag har fått för mig att det finns lite 110V prylar i england, även om det verkar lite ovanligt.

Det kan ju vara värt någon hundring att faktiskt ha en laddare extra. Bra att ha om man arbetar på flera ställen eller brukar behöva ta med sig laddaren hit och dit.
 
Janus82 skrev:
På Axminster får jag en maskin med 23 tillbehör, ett batteri och laddare samt väska för bara någon hundralapp mer än vad en naken maskin kostar i Sverige. Det är därför som jag funderar på om det kan uppstå några mer problem än stickkontakten på laddaren
Tillbehören verkar ju mest bestå av lite olika sandpapper. Visst är det värt lite att ha en bra låda till sitt verktyg. Och en extra laddare och batteri är ju aldrig fel heller, men om du inte tycker att du egentligen behöver det, så tycker ju jag det känns som att du skulle kunna få ut mer i tillbehöresväg för de 160 pund som det skilde på kittet och den nakna maskinen.
 
Då har jag lagt en beställning på Axminster. Framåt slutet av veckan eller i början av nästa borde jag få prylarna.

Det känns som att det är värt lite för att få ett tredje batteri. Om man arbetar med både multiverktyget och en skruvdragare är det väldigt skönt att alltid ha ett fulladdat batteri redo. Då slipper man göra en paus varje gång en av maskinerna får slut på ström.
 
Janus82 skrev:
Då har jag lagt en beställning på Axminster. Framåt slutet av veckan eller i början av nästa borde jag få prylarna.

Det känns som att det är värt lite för att få ett tredje batteri. Om man arbetar med både multiverktyget och en skruvdragare är det väldigt skönt att alltid ha ett fulladdat batteri redo. Då slipper man göra en paus varje gång en av maskinerna får slut på ström.
Jo, stå utan ström är trist. Och med tanke på vad batterierna kostar lösa så var det nog ett bra köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.