Du ska ha samma glasögon på dig när du läser en lägenhetsannons som när du köper en begagnad bil:cool:
 
Ace83 skrev:
Hej!Köpte en bostadsrätt i april 2013. Efter att vi använt ugnen i lägenheten så har vi märkt att propparna går i elskåpet varje gång ugnen används. Vi har haft besök av både en elektriker och en vitvarutekniker som undersökt problemet. De konstaterade att det var fel på ugnen (kretskortet). Vi frågade de tidigare ägarna om de uppmärksammat problemet när de bodde här. Deras svar var att de inte använt ugnen under de 5 åren de bott i lägenheten. Vi har varit i kontakt med jurister på hsb, och de säger att det låter som ett dolt fel och att vi bör skriva till förra ägarna att vi vill ha kompensation för den trasiga ugnen. Är det någon som har råkat ut för liknande problem? Tänkte mest på hur man ska göra om de helt enkelt vägrar att betala för en ny ugn? Juristerna på hsb sa att man kan ta det till domstol om de totalvägrar.
Varför ska någon annan betala rep eller byte av er minst 5 år gamla ugn?
Om vi nu leker med tanken att ni kan kräva säljarna på ersättning är det för en motsvarande 5 år (hur gammal är ugnen, 5 år, 6,7?) gammal ugn. Vad är den värd? Ett par hundra? Vad skulle ni betala?
Hur ska man förresten leda i bevis att ugnen var trasig vid tillträde? Den kan ju likagärna ha pajjat ett par dar efter...
Äger man en bostadsrätt eller villa får man stå för underhåll och reparationer själv, finns hyreslägenheter om man inte vill det...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Verkar inte finnas mycket sanning i denna tråd...
 
Avemo skrev:
Om jag förstår dig rätt så var det huvudsäkringen som gick och inte säkringen till ugnen. Jag kan ha missförstått, men annars låter det för mig som att det är överbelastning och inte trasig ugn som är problemet. Är det enfas i lägenheten? Vad mer än ugnen var på när säkringen gick? Om huvudsäkringen går utan att ugnens säkring går så hjälper det inte att säkra upp ugnen.
Från början så gick bara huvudsäkringen, sen testade elektrikern att vända upp och ner på strömkontakten från ugnen till eluttaget i väggen. Då gick både huvudsäkringen och säkringen till ugnen. Säkringen går ibland när bara ugnen är på.
 
O
Tycker det låter skumt att bara huvudsäkringen går... Måste vara en ordentlig strömspik...
Men oavsett... Jag själv hade aldrig orkat att ens fundera på att skriva ett brev och försöka kräva betalt av säljaren om det handlar om en ugn som är trasig... Men det är jag det....
 
Fotografen skrev:
Varför ska någon annan betala rep eller byte av er minst 5 år gamla ugn?
Om vi nu leker med tanken att ni kan kräva säljarna på ersättning är det för en motsvarande 5 år (hur gammal är ugnen, 5 år, 6,7?) gammal ugn. Vad är den värd? Ett par hundra? Vad skulle ni betala?
Hur ska man förresten leda i bevis att ugnen var trasig vid tillträde? Den kan ju likagärna ha pajjat ett par dar efter...
Äger man en bostadsrätt eller villa får man stå för underhåll och reparationer själv, finns hyreslägenheter om man inte vill det...
Om man säljer en lägenhet med brister som inte omnäms vid köpet får man räkna med att köparna inte blir så jätteglada när felen upptäcks. Detta är en principfråga, jag bryr mig inte om det rör sig om en 5 år gammal ugn.
 
Och ur kan du veta att "felet" inte uppstått sedan du köpte lägenheten, om det nu är fel på ugnen. Skulle du köpt av mig skulle jag svära på att ugnen fungerade när jag överlät lägenheten.
 
  • Gilla
Elektriker08
  • Laddar…
Ace83 skrev:
Om man säljer en lägenhet med brister som inte omnäms vid köpet får man räkna med att köparna inte blir så jätteglada när felen upptäcks. Detta är en principfråga, jag bryr mig inte om det rör sig om en 5 år gammal ugn.
Det är ju tråkigt så klart men det är ju köparens ansvar att ev undersöka/besiktiga innan köp.
 
  • Gilla
Elektriker08 och 1 till
  • Laddar…
ByggNiclas skrev:
Det är ju tråkigt så klart men det är ju köparens ansvar att ev undersöka/besiktiga innan köp.
När vi talar om dolda fel så handlar det om fel som normalt sett inte upptäcks vid en besiktning.
 
injonil skrev:
När vi talar om dolda fel så handlar det om fel som normalt sett inte upptäcks vid en besiktning.
Skulle du anse att en ugn som löser en säkring är ett dolt fel?
 
Om den som i detta fall inte löser ut säkringen förrän efter 20 min drift så verkar det ganska sannolikt att det skulle kunna klassas som ett dolt fel, ja. Det är snarare värdet av felet som är den svåra frågan.
 
Brukar man inte i fall med villor kräva att speciell elbesiktning görs om man skall hävda el fel?
 
O
Visst kan felet låta som dolt... Det kanske till och med är det...
Dock är värdet alldeles för lågt för att ens fundera i termerna jurist sedan domstol....
Eftersom en jurist tar nästan 10000:- i start avgift....
Det räcker med att skriva ett brev till säljarna... påpeka felet och hoppas att de blir så skraja så att de betalar....
Men att gå längre är dumt.... Det finna inga solklara fall nämligen därför är det dumt att chansa... När ersättningen blir så låg....

Men det är upp till var och en att tycka till och göra som man vill....
 
Byggis1976 skrev:
Brukar man inte i fall med villor kräva att speciell elbesiktning görs om man skall hävda el fel?
Man behöver inte ha besiktat över huvud taget för att åberopa dolt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.