Toe-in är som sagt förmodligen inte problemet, men kan vara lösningen... du skulle kanske kunna trolla bort problemet genom att förse sågen med lite toe-in (om den inte redan har det så att det blir för mycket)?

Nu har jag själv ingen Bosch-såg, men det går i varje fall att justera TS55:ans klingvinkel i både fram- och bakkant. Det bästa hade varit om du kan justera in klingan lite i framkant så att den hamnar närmare skenan. Då kan du förmodligen använda gummilisten som sitter monterad (du kommer förstås att behöva såga till den).

Hur mycket skiljer det egentligen mellan osänkt och sänkt klinga, dvs hur "djupa" blir hacken i gummilisten? Om du har en uppfattning om detta skulle det förmodligen gå att räkna ut hur mycket du behöver justera (nu vet jag inte om ditt alias anspelar på "nörden Matte" eller "matematiknörden" ;) ).
 
bygga_bo skrev:
Daniel har helt rätt i att toe-in/out resulterar i att snittbredden (och därmed hur mycket av gummit som sågas bort) varierar med sågdjupet. Men snittbredden kommer att öka med sågdjupet - i TS fall verkar det vara tvärt om. Eller har jag missuppfattat något?
Här läste jag visst lite snabbt ser jag. Bygga_bo har helt rätt, oavsett toe-in eller toe-out så blir resultatet att snittbredden ökar med sågdjupet. Felet TS har kan i så fall ha att göra med att sågen inte har nollpunktslutning och inte är inställd på exakt 90 grader. 89 grader tex borde ge de resultat som TS har fått.
 
Jag skulle kunna testa att laborera med toe-in, dock har jag ingen aning om hur det justeras, hittar inget om det när jag söker. Får kanske testa att skruva isär när jag har gått om tid någon gång...

Felet TS har kan i så fall ha att göra med att sågen inte har nollpunktslutning och inte är inställd på exakt 90 grader. 89 grader tex borde ge de resultat som TS har fått.
Du menar att sågen inte skulle sänkas i linje med klingan? Det skulle ju omöjliggöra instickssågning vid större vinklar...
 
B
Jag tycker det låter som något är snett, att den går i en båge i mot skenan vid sänkning typ...
 
Vobblar klingan lite grand i framkant? Dvs klingan inte helt plan.

Försök byta klinga och testa.
 
En liten uppdatering... Har nu varit ute och försökt komma tillrätta med problemet, så här kommer en kort redogörelse.

Allt sågande har idag skett i 16mm mdf. Inledningsvis spände jag fast skenan, satt sågdjupet till 20mm och kontrollerade extra noga att det ej var något glapp. Sågade av testbiten, höjde sågen och gick tillbaka till mitten av snittet där jag sänkte sågen med klingan roterande. Det blev nu ett jack på ca 1mm i fram och bakkant.
Upprepade proceduren med sågdjupet ställt till 25mm med samma resultat.
Tänkte upprepa med maximalt sågdjup, men då gick det endast att såga ca 40cm innan det ej gick att föra fram sågen längre. Kontrollerade så att sladden följde med och konstaterade att det troligen var klingan som klämdes mot testbiten. Klingan jag sågade med var original Bosch 48T som följde med sågen.
Testade nu att byta klinga till en helt ny Bosch 32T och påbörjade ovanstående testmetod. Den nya klingan var som en dröm att såga med i jämförelse. Den tidigare har troligen inte tyckt om att såga 22mm golvspån. Jacket som bildades nu var 0,4-0,6mm. En förbättring men ännu inte bra. Efter ytterligare kontroll tyckte jag mig kunna se en viss skevhet i bottenplattan, en hörna som glipade 0,15mm mot underlaget. Jag tog bort glappet med lite tejp - ingen förändring. Jag testade att lägga till på motsatt hörna - ingen förändring.
Efter ytterligare ett antal mätningar kan jag konstatera att glappet i bakkant är ca 0,1mm djupare än i framkant. Om jag kör sågen baklänges sågar den hela närmare skenan och det blir inga jag vid sänkning. Det är alltså som att sågen pressas från skenan vid normal körning framåt, och mot skenan vi körning bakåt. Dessutom verkar jag ha en viss toe-out.
Jag skulle nu behöva testa att ställa en toe- in istället, men hittar inget sätt att göra detta på. Har försökt att tejpa i spåret i bottenplattan men utan resultat.
Har slut på idéer och behöver hjälp!
 
Matte_Nörden skrev:
En liten uppdatering... Har nu varit ute och försökt komma tillrätta med problemet, så här kommer en kort redogörelse.

Allt sågande har idag skett i 16mm mdf. Inledningsvis spände jag fast skenan, satt sågdjupet till 20mm och kontrollerade extra noga att det ej var något glapp. Sågade av testbiten, höjde sågen och gick tillbaka till mitten av snittet där jag sänkte sågen med klingan roterande. Det blev nu ett jack på ca 1mm i fram och bakkant.
Upprepade proceduren med sågdjupet ställt till 25mm med samma resultat.
Tänkte upprepa med maximalt sågdjup, men då gick det endast att såga ca 40cm innan det ej gick att föra fram sågen längre. Kontrollerade så att sladden följde med och konstaterade att det troligen var klingan som klämdes mot testbiten. Klingan jag sågade med var original Bosch 48T som följde med sågen.
Testade nu att byta klinga till en helt ny Bosch 32T och påbörjade ovanstående testmetod. Den nya klingan var som en dröm att såga med i jämförelse. Den tidigare har troligen inte tyckt om att såga 22mm golvspån. Jacket som bildades nu var 0,4-0,6mm. En förbättring men ännu inte bra. Efter ytterligare kontroll tyckte jag mig kunna se en viss skevhet i bottenplattan, en hörna som glipade 0,15mm mot underlaget. Jag tog bort glappet med lite tejp - ingen förändring. Jag testade att lägga till på motsatt hörna - ingen förändring.
Efter ytterligare ett antal mätningar kan jag konstatera att glappet i bakkant är ca 0,1mm djupare än i framkant. Om jag kör sågen baklänges sågar den hela närmare skenan och det blir inga jag vid sänkning. Det är alltså som att sågen pressas från skenan vid normal körning framåt, och mot skenan vi körning bakåt. Dessutom verkar jag ha en viss toe-out.
Jag skulle nu behöva testa att ställa en toe- in istället, men hittar inget sätt att göra detta på. Har försökt att tejpa i spåret i bottenplattan men utan resultat.
Har slut på idéer och behöver hjälp!
Vet inte riktigt hur din såg ser ut i detalj, kan du ta lite detaljfoto på glapp, skevhet och inställningarna för toe-in/out?
 
Angående toe-in/out-justering... jag har ingen aning om det kan vara till hjälp, men om du kollar på sidan 12 i denna pdf så finns det bild på hur det ser på TS55. Kan kanske ge en idé om var du skall kolla?

När du skriver att du verkar ha en viss toe-out kom jag att tänka på en sak... men innan jag gör en lång utläggning skulle jag vilja veta vad som händer om du sågar säg 20 mm djupt "i luften" (dvs såga inte i något). Tar klingan i gummit på samma sätt som när du sänker ner den då?
 
Daniel_N skrev:
Vet inte riktigt hur din såg ser ut i detalj, kan du ta lite detaljfoto på glapp, skevhet och inställningarna för toe-in/out?
Hittar inga inställningar för toe. Skevheten kan jag inte se, men jag kunde föra in ITT bladmått.
 
bygga_bo skrev:
Angående toe-in/out-justering... jag har ingen aning om det kan vara till hjälp, men om du kollar på sidan 12 i denna pdf så finns det bild på hur det ser på TS55. Kan kanske ge en idé om var du skall kolla?

När du skriver att du verkar ha en viss toe-out kom jag att tänka på en sak... men innan jag gör en lång utläggning skulle jag vilja veta vad som händer om du sågar säg 20 mm djupt "i luften" (dvs såga inte i något). Tar klingan i gummit på samma sätt som när du sänker ner den då?
Vet inte. Får fundera lite på det tills nästa testtillfälle. Du får gärna komma med en lång utläggning ändå...
 
Jag kikade snabbt på GKS55 när jag ändå sprang förbi Bosch-hyllan i affären idag. Det sitter fyra skruvar (halvtaskigt markerade med gult på bilden) på bottenplattans undersida som håller sågens infästningar (de som går att luta) på plats. Hålen till dessa skruvar är med största sannolikhet lite avlånga, så lossar du på dem kan du i så fall justera sågens (och därmed klingans) position relativt bottenplattan. Mao kan du ställa toe-in/out mha dem. Det funkar likadant på TS55, med skillnaden att skruvarna nås uppifrån.

GKS55 bottenplatta.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Angående min tanke kring eventuellt problem med toe-out så är den inte längre aktuell efter att ha kollat på sågens konstruktion. Alltså besparar jag dig (och mig själv) utläggningen...
 
  • Gilla
Matte_Nörden
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Jag kikade snabbt på GKS55 när jag ändå sprang förbi Bosch-hyllan i affären idag. Det sitter fyra skruvar (halvtaskigt markerade med gult på bilden) på bottenplattans undersida som håller sågens infästningar (de som går att luta) på plats. Hålen till dessa skruvar är med största sannolikhet lite avlånga, så lossar du på dem kan du i så fall justera sågens (och därmed klingans) position relativt bottenplattan. Mao kan du ställa toe-in/out mha dem. Det funkar likadant på TS55, med skillnaden att skruvarna nås uppifrån.

[bild]


Angående min tanke kring eventuellt problem med toe-out så är den inte längre aktuell efter att ha kollat på sågens konstruktion. Alltså besparar jag dig (och mig själv) utläggningen...
Tack! Har inte hunnit titta mer på det ännu. Ska förhoppningsvis hinna testa imorgon, återkommer med resultat.
 
De fyra skruvarna lossar alldeles riktigt bottenplattan så man kan justera toe. Eftersom de sitter under sågen kan man inte justera med hjälp av klingan som man gör på festool. Det är alltså trial and error-metoden som gäller. För min del gav fullt utslag mot toe-in bäst resultat. Jag har nu en toe på 0. Eller rättare sagt - mindre än min mätnoggrannhet.
Om jag kör snittet i normal takt får jag fortfarande ett jack vid en ny sänkning, det är dock mindre än 0,05 mm. Om jag kör långsamt får jag inget jag alls. Fullt acceptabelt. Problemet är löst.
Tack för hjälpen!

Nu är frågan vad jag ska göra med min 48T klinga, den är lite för fintandad för att ha som fulklinga. Är det lönt att slipa den själv eller man måste lämna in den någonstans? Var gör man det då?
 
Kul att det löste sig!

Matte_Nörden skrev:
...Eftersom de sitter under sågen kan man inte justera med hjälp av klingan som man gör på festool...
Tänkte påpeka det innan, men tyckte att det var bäst att låta bli ;)

Matte_Nörden skrev:
...Om jag kör snittet i normal takt får jag fortfarande ett jack vid en ny sänkning, det är dock mindre än 0,05 mm. Om jag kör långsamt får jag inget jag alls. Fullt acceptabelt...
Det låter helt ok tycker jag. Spelar i varje fall ingen som helst roll i praktiken. Vänd på det istället - du hade förmodligen aldrig märkt felet om det var flera gånger större på andra hållet... nu vet du var landet ligger.

Matte_Nörden skrev:
...Tack för hjälpen!...
Det var så lite så...

Matte_Nörden skrev:
...Nu är frågan vad jag ska göra med min 48T klinga, den är lite för fintandad för att ha som fulklinga. Är det lönt att slipa den själv eller man måste lämna in den någonstans? Var gör man det då?
Slipa den själv hade jag inte gjort. Det är inte helt enkelt och så vansinnigt dyrt är det inte att lämna in den. Om du bor i sydvästra hörnet av Skåne kan du tex lämna in den på Theofils (som i sin tur lämnar den vidare). Har för mig att kostar runt 150 spänn. Någon här på BH var missnöjd med Tools/Eksandh i Lund, så de skall du kanske passa dig för...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.