Du kan hitta en NY inbyggnadsugn från ca 1500:-
 
O
Tycker det är ganska ofta som hsb´s jurister uttrycker att saker är dolda fel... fast det troliga är att det inte är dolt...

Men oavsett när det gäller frågan om ugnen.... Du har som sagt var redan spenderat mer än vad du kan få ut av säljarna om det skulle vara ett fel som inte gick att upptäcka. Om ugnen är mer än 5år så är det inte ens värt frimärket att skicka ett brev till säljarna.... Men det är min tanke...
Det är nämligen så att om säljarna inte vill betala dig pengar så måste man processa. Det kostar pengar och tid.
Bara att koppla in en jurist för att skriva ett brev så har du tyvärr redan kommit upp i kostnaden för en ny ugn...
Då en jurist tar nästan 10000:- i start avgift...
Så jag tror att det samlade rådet här blir nog att bita i det sura äpplet och gå vidare... Inte kul när man upptäcker att saker inte fungerar....
 
Knepiga jurister de har på HSB. Att över huvudtaget använda benämningen "DOLT FEL" när det gäller en bostadsrätt är helt fel. Att sen hävda att ett fel på en ugn skall dras till domstol är ännu konstigare.
Lägg inte mer tid på problemet. Köp en ny eller bättre begagnad ugn och allt är bra igen. Skall ni försöka få förra ägaren att betala lär det ta lång tid innan ni kan göra någon maträtt som behöver stå i ugnen, om den vägrar och ni vill få rätt i en domstol.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hur gammal är ugnen? Om den inte använts de senaste 5 åren så kanske det ändå är dax för en ny. Man brukar väl säga nuförtiden att voterar håller 4 år då de flesta ger garanti på 3 år hehe :)
 
O
Haha ja ska man gå via domstolen så tar det lång tid innan ni kan få söndagssteken klar....
 
  • Gilla
Elektriker08 och 1 till
  • Laddar…
Tycker det är fascinerande at HSBs jurister verkligen uppmanar till tingsrätten för ett par tusen. Hutlöst! TS har ju redan fått ny fläkt för 600 spänn av säljarna. Tycker faktiskt TS bör köpa ny ugn o gå vidare. Jag skulle bli tokig om nån jag sålde nått till ständigt återkom med krav på små skitsummor. I fallet ugn har det ju framkommit att förre ägaren inte använt den på fem år. Om detta kom fram i efterskott kan jag anse det lite oärligt möjligtvis, men ugnen är ju nästan avskriven ändå. Frågan är om köparen frågade? Allt behöver man ju inte heller upplysa om. Men om man frågade och svaret var att inget är trasigt var det mycket oärligt. Men köp en ny i lägg inte mer energi ännu på fler felsökningar.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Om jag köper en lägenhet där det står i lägenhetsbeskrivningen att lägenheten är topprenoverad med moderna vitvaror av högsta kvalitet mm så räknar jag med att det ska gå att använda ugnen. Jag vet att jag kan köpa en ny ugn för 1500:- . Men eftersom det känns som att säljarna har agerat dåligt och inte nämt felen så tycker jag detta är en principsak att de ska stå för kostnaden.


Jag förstår också att det är helt knäppt att gå till domstol för att en ugn inte funkar. Men detta är nog ändå något som kommer nämnas när vi skriver till säljarna att vi vill ha ersättning för den trasiga ugnen. Det är iaf värt ett försök att skriva ett brev och se hur de reagerar.
 
O
Stod det moderna vitvaror? då är det inget fel.... Det är ett sätt att spara energi på.... genom att inte kunna använda ugnen! Du anar inte hur miljövänligt det är:p
 
O
Skriv ett brev till säljarna om du vill det, naturligtvis är det smart att hota med domstol, men var saklig i brevet.
sätt dig sedan ner och hoppas att säljarna blir lite rädda och betalar dig pengar....
Men för din egen skull, gör inget mer... Det är inte lönt, ur flera synvinklar... varken ekonomiskt eller psykiskt....
En process mår ingen bra av...
 
Vad är det för ugn? (Märke och modell)
Om det i beskrivningen står "topprenoverad och moderna vitvaror av högsta kvalitet" kan jag förstå din besvikelse. Dels då ugnen uppenbarligen är minst 5 år och fläkten verkade ju inte vara nåt vidare heller.
De gånger jag har varit ute på nåt liknande ärende i serviceväg har det inte varit fel på maskinen. Om det verkligen är kretskortet borde felet märkts omedelbart. Inte efter en halvtimme. 13 amp säkring. Då är det säkert 1.5 mm² kabel och tidigare satt det säkert 10 amp till spisen. Min magkänsla säger fel på elen och inte ugnen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Prova ugnen i ett annat uttag/koppla in med känd tillförlitlighet.
Fungerar inte ugnen då, byt ugn!
Fungerar ugnen, skriv ett brev till förra lägenhetsinnehavaren och be dom anlita en elektriker att fixa det förmodade elfelet, såvida tidigare ägare har bytt el vid den tidigare renoveringen.

Då kommer det förmodligen visa sig vem som har fel, du eller tidigare ägare.
Är det ditt fel är det bara slanta själv, för det skulle du ju ändå varit tvungen till.

Låt själva felet avgöra vem som skall betala, det kan ju vara tidigare elektriker tex!
 
Om det skulle behövas tex bytas till 16a säkring, är detta något som kräver att man drar nya elkablar mm? Om det nu skulle vara så att det rör sig om el-överbelastning. Till spisen är det 16amp, till micro och ugnen 13amp
 
O
Om det skulle behöva bytas upp till 16A så är det troligt att du behöver dra nytt. Förutsatt att det elektrikern från början dragit 2,5mm till säkringen på 13A. Just 13A är så att det ibland om omständigheterna är de rätta fungerar med 1,5mm.
 
Om jag förstår dig rätt så var det huvudsäkringen som gick och inte säkringen till ugnen. Jag kan ha missförstått, men annars låter det för mig som att det är överbelastning och inte trasig ugn som är problemet. Är det enfas i lägenheten? Vad mer än ugnen var på när säkringen gick? Om huvudsäkringen går utan att ugnens säkring går så hjälper det inte att säkra upp ugnen.
 
Ace83 skrev:
Om jag köper en lägenhet där det står i lägenhetsbeskrivningen att lägenheten är topprenoverad med moderna vitvaror av högsta kvalitet mm så räknar jag med att det ska gå att använda ugnen..
Hehe....kallas även mäklarfloskel. Vad kan anses modernt? Allt efter 30- talet? En ugn som är mer än 5 år är ju inte att betrakta som ny. Dessa utlåtanden i prospektet hoppas jag du förstått att du skall ta med en nypa salt. Påkostat? ..kan ju vara allt från IKEA standard till gaggenau...beror på vem du frågar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.