F
Här kommer det bild på formen, är osb starkt nog när det sitter på insidan syll eller måsta jag stötta upp från utsidan lika som jag gjort på kort/fram sidan?

skickat från Sony xperia z
 
  • uploadfromtaptalk1373905204500.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att riva formen ganska snabbt, det blir ett bra tryck från betongen ut mot plintarna och väntar man för länge kan det bli svårt att få väck osb'n.

kanske kan vara värt att tänka på saken redan nu och förbereda några fästen...

Har själv lyckats gjuta fast diverse formar, där de klämts fast när jag inte tänkt mig för hur de skulle kunna fås bort..

mvh
ATW
 
F
ok jag har läst att man kan pensla den med matolja för att få loss den lättare. jag kan ju även montera såna där hålband av plåt och göra handtag av dom att dra i.
 
F
Nu har jag lagt ut armeringsnätet och distanser det hamnar på ca 4-6 cm höjd underlaget är ju skottat och stampat av en nybörjare! Ska golvbrunnens höjd ligga 1cm under betong ytan? Inte så viktigt med rätt fall och så här. Ska jag dra till med 0.5m3 extra när jag beställer så jag är helt säker? Det gör väl inget om golvet skulle bli lite högre är beräknat heller om man skulle vilja det? Jag menar det finns ju inget som blir dränkt i betong nu när formen är invändigt? Mvh

skickat från Sony xperia z
 
  • uploadfromtaptalk1374315721154.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1cm blir bra, men försök att få till lokalt fall brunnen medan du gjuter. Om underlagret är lite ojämt så ta till lite extra betong, det är riktigt surt att vara 0,5 m3 kort. Försök väga av så du inte heller beställer alldeles för mycket betong.
 
Hur menar du att du ska ev gjuta högre om du får över betong? Har du gjort formen högre än du tänkt gjuta plattan?

Hur ska du få plattan jämn och slät?
 
F
Ja precis den är ju ett bekymmer eftersom Boden fysiskt är i vägen än hur jag gör med formen så jag är mycket tacksam om nån kan ge ett bra tips på hur jag får det hyfsat slätt behöver inte vara proffs slätt detta är ju ett budget-göra vad man kan av vad man har- bygge! Alla tips och åsikter emottages tacksamt! Jag ska inte ringa betong bilen riktigt ännu! Mvh
 
Du kan skruva läkt mot OSBen som en nivåhylla.
Om du skruvar snett nedåt, med skruvskallen på sidan som är uppåt så kan du skruva loss listen när betongen är halvbrunnen och pilla upp läkten. Sen får du blanda en hink bruk och fylla i.
alt lägga rör som dragbanor i betongen, tex på armeringsjärns stumpar.

Oavsett måste du pilla loss dom såfort det bär nog för att du har rakat av allt i höjd, och kan lägga två småskivor att krypa på.
Personligen hade jag nog gjort röralternativet som dragbana.
 
F
Nu har jag gjort nå det är inte 100 % men jag får helt enkelt inte till det bättre hur noga är det egentligen att det blir helt rakt när man ska 'dra av'?

skickat från Sony xperia z
 
F
Bild

skickat från Sony xperia z
 
  • uploadfromtaptalk1374588263316.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Stämmer det att man inte behöver betongvibrator och att betongen blir slät ändå? (personbilen levererar jag blandar ej själv) eller är det olika och jag bör fråga leverantören? Mvh
 
kör du med självkompakterande betong behöver du ingen vibba
 
Det beror på betongen du köper. Finns lite olika blandingar som agerar olika när den är utpytsad.
 
F
Nu har jag beställt betong. Jag behöver vibrator! :) och en sloda då jag ska ringa cramo och höra hur vi ska lösa det.
Jag har avrundat uppåt och räknat så här: längd varierar mellan 592 och 591 hö resp vä sida och bredd 349,5 till 352 alltså det är inte helt rakt! Djupet alltså tjockleken på plattan varierar på de flesta ställen mellan 10 till 12 cm och på nåt enstaka ställe längst in ca14cm och alldeles i början är den så tunn som 8cm men endast direkt till vä längst på sidan begränsat område.

Vad jag vill komma fram till är tror ni det blir tillräckligt betong om jag räknat ut omkretsen med dessa mått: 593+593+353+353 x 12cm? Det borde bli lite mer än jag behöver.. Eller? Jag beställer 2,5 m3.

g tänkte att blir det mer så töms detta i ändå då blir ju plattan bara lite tjockare, det får ju inte bli för lite bara.. !

Mvh
 
När du ändå ska till Cramo så hyr en laser med gjutplatta. Då ställer du bara in lasern på rätt höjd, sedan ställer du plattan ovanpå betongen och vibbar tills du får en ton. Gör så över hela ytan och sloda av ytan så får du ett perfekt resultat som är smidigare än att hålla på med banor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.