Här kommer mina tankar...
Räkna på om ni klarar en hög ränta, 5 - 7 % eller så.
Om ni anser att ni klarar det så är det bara att satsa!
Skaffa sedan ett huskonto där ni sätter in ett belopp som motsvarar denna höga räntan, + ev. amortering + driftskostnader.
Detta konto använder ni sen för att betala alla huskostnader.
Då bör ni rätt snabbt få fram en buffert som ju är rätt bra att ha, när det är "för mycket" pengar på kontot är det bara att ha ett litet familjemöte där ni beslutar om ni skall renovera något eller amortera lite extra.
Om räntan sen skjuter i höjden märker ni egentligen inget för ni har hela tiden lagt undan till det, effekten blir bara att ni inte har möjligheter till de där extra amorteringarna.
 
sunqan skrev:
Få loss miljoner? villa köpt för 800000 säljs för 4000000, vinst 3, 2 mille skatt 22% kvar blir 3, 3 mille, lagom till en 2a i "stan". Pengar över? Eller hur tänkte du?
Hemhjälp och handikappanpassning för att kunna bo kvar, därefter in på hemmet vid alldeles för hög ålder. Villa köpt för 300000, säljs för 2500000, vinst 2200000 då staten tar ~300000, kvar 1900000 till arvingarna eftersom de inte bränner några pengar på hemmet.

Köper man hus idag så gör en normal inflation på drygt 2% att huset är värt dubbelt om 30 år, givet att huspriset följer inflationen. Det är en betydligt bättre affär än att betala hyra som hela tiden ökar med inflationen.
 
Känns som ni har en sund kalkyl, även om en blir tillfälligt arbetslös eller ni skaffar tre barn. Att ni klarar er på en lön minus tretusen låter som vår kalkyl. Det funkar toppen för oss. :)
 
Vi har ungefär samma läge som ni, 40 000 efter skatt och inga barn (än) och vi lånade till hela huset (och lite därtill). Huset blev sedermera uppvärderat och allt lån ligger nu i ett bottenlån. Sammanlagt ligger lånet nu på 2 400 000 ca och vi betalar 11 500/månad för lån och amortering. Vi har väl inget enormt överflöd men vi klarar oss gott och väl. Lycka till!
 
vi har lån på 2,75 miljoner.
allt i bottenlån med ränta på 3,6% vilket kostar 8300kr i månaden ex skattered.

Sambon varit ledig 2 år med våra 2 barn så inkomsten har enbart varit ca 32.000.
Det har gått runt men utan möjlighet till sparande.

sen hänger det på alla andra räkningar ni har.

ex drift för huset, försäkringar, bilar, nöjen, etc.

Och nu ska sambon plugga 2 år vilket innebär fortsatt låg inkomst :(
Man får spendera extra inkomster väl så som tillbaka på skatten och bonusar fr jobbet om du nu har det.

sluttenta, det är många som lever för runt 40 papp i månaden med lån på 3 miljoner.
 
Ts: med de inkomsterna har ni inga problem. Skulle vara om fördelningen är väldigt sned typ att en tjänar 15 efter skatt och en 27. Men ni har väl a-kassa i så fall?

Angående betalt boende. Jag och tanten är 55+ och har inga lån. Hyreslägenhet får man se sig i stjärnorna efter, då "får loss miljoner"???
 
Jag och frugan väntar barn, köpte förra året för ungefär samma pengar i GBG, driften ligger högre än 30 papp. Och vi lever på bara min lön. Så, ja, ni har råd, inga som helst problem. Och vi äter oss mätta, har bil och åker på utlandssemester. Fast varje sak vi köper måste vi tänka över, lever smågnidigt hela tiden. Detta blir en vana till slut men känn efter om det passar er. Är du typen som skäms för att du tar med lunchlåda till jobbet så tänk över din livsstil.

Jag skulle vilja säga att runda av er inkomst till 30 papp och amortera 12 i månaden. Ger 144 tusen om året. Kan ni inte anpassa er till detta är ni inte mogna att köpa hus. Amortera så ni skriker de första åren så kan ni ta det lugnare sedan. Se till att komma ner till 75-80% belåningsgrad inom några år så mår ni så mycket bättre.

De flesta av mina kollegor har en extra inkomst men de har inte bättre ekonomi än mig. De extra pengarna bara försvinner. En kvinnlig kollega har tre hemmavarande tonåringar (en jobbar) och berättade att i princip hela hennes lön går till barnens livsstil. Andra köper sommarstuga, åker på lyxsemester osv. Det är i första hand er livsstil som bestämmer om ni har råd.

Om ni känner er osäkra så köp i ett område där det går att sälja. Ni vet ju inte om ni trivs i området. Är detta första huset så köp ett hus från 80-talet eller nyare om ni kan i ett område som passar er livsstil, dvs med andra barnfamiljer, dagis, skola osv i närheten.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.