Räknar lite på en utbyggnad av ett två plans hus där endast övre planet ska byggas ut.
Det blir carport under.

Det är alltså övervåningens gavel som ska flyttas ut några meter.
Kommer att gjuta plintar som utbyggnaden kommer att stå på.
Gaveln är 7 meter bred och ska alltså flyttas 5 meter.

Kostnad för operationen ovan bör väl inte bli allt för svettig?
Tex fönster och isolering finns ju redan

200 000:- ??
 
Ska du göra jobbet själv?

Räknar du inflyttningsbart för 200.000:-?

Ja om du gör allt själv utom el.

Nej i annat fall.
 
Låter väldigt billigt med 200,000. Men kanske om du gör allt själv som sagt. Annars skulle jag höfts minst det dubbla.
 
Byggis:
400 000:- ?
Ja, kanske om det ska sprängas, schaktas, dräneras, gjutas platta med golvvärme i och kök och badrum ska vara i utbyggnaden.
Det ska vara ett stort sovrum i utbyggnaden, enbart.

Det är ju ganska "billiga" material som ska till!
En massa reglar isolering.

Det är alltså ett tvåplans hus där övervåningens gavel ska flyttas ut 5 meter.
Det ska ju inte grävas något eller dräneras osv.
100 000:- i mtrl

200 000:- i arbete
Rot 100 000:-
Två snickare i sex veckor får räcka.

Alltså 200 000:- totalt.
 
Hej.

Har du tänkt att först bygga utbyggets bjälklag, sen ta dit en kran, stroppa i gaveln, såga loss och ställa den längst ut på utbygget? Då kanske dina planer på kostnad håller. Du trodde man skulle få kök, badrum mm för 400 000 kr??? Där vill jag säga att du drömmer!

Berätta gärna hur du tänkt göra rent praktiskt.

/Hans.
 
Att anlita byggare inklusive material kostar ca 20-24 000:-/kvm om man bygger nytt..
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Hans

Håller på att fundera på hur jag ska göra utbyggnaden så att kostnaderna inte skenar iväg allt för mycket.
En snickare ska kika på huset nästa vecka och komma med en ca: pris uppgift.

Hittade en annan trån som behandlar ämnet där det bevisligen går att bygga till skapligt billigt.

"
Har varit i samma sits. Köpte ett litet hus på 80 kvm. När sedan familjen utökades så var valet att bygga ut eller flytta. Eftersom vårat hus var i gott skick, läget bra och barnen och vi trivdes i området så valde vi att bygga ut. Vår utbyggnad blev på 36 kvm. Inga våtutrymmen utan ett till sovrum och ett arbetsrum. Vi hade snickare till hjälp men försökte samtidigt göra så mkt som möjligt själva för att hålla nere kostnaden. Tror att kostnaden totalt blev ca 180.000. Då har vi varken lyxat eller snålat när det gäller materialval."
 
Om du gör mycket själv kostar det såklart betydligt mindre. Om du vill ha någon typ av totalentreprenadfrån ett företag mer. Om du själv bollar in alla som behövs, el kille mm. Så blir det billigare.
 
Bagarn1 skrev:
Att anlita byggare inklusive material kostar ca 20-24 000:-/kvm om man bygger nytt..
Har också hört detta. Men det vär nog svenska byggare och typ totalentreprenad. Men inte orimligt. Dock vet jag inte vad snickare tar, men 420kr ink resor låter billigt. I stockholm är det svårt att hitta under 550kr ex resor. I tex västerås känner jag folk som hotittat polacker för 450 ( vitt och sv ab ).
 
  • Gilla
magnus07
  • Laddar…
Ja det är ju som svenska skatterna som gör det så dyrt.
 
Och iom ROT har branchen passat på att höja arvodena. Skatterna är ju desamma för alla som jobbar. Om du någon gång det senaste åren drabbats av sjukskrivning eller behövt sjukhusvård så skulle du omvärdera skattetrycket.

enligt http://www.ekonomisverige.se/snabba-hyheter/varldens-hogsta-skatter/

ligger Sverige på 20 plats vad gällande skattetryck. Lite OT :)
 
Redigerat:
Kan berätta lite i vår plan med utbyggnad.
Vi bygger ut 3x5,2 mot befintlig byggnad med balkong och papptak.
Tanken är att det blir WC och hall.
Där räknar vi att totalen blir runt 300k.

Men toalett är ju lite dyrare och vi väljer lite dyrare material, men inget lyx.

Så gör du väldigt mycket själv så kan det kanske gå.
Även om jag tror att det blir svårt.

Lycka till!
 
Byggis1976 skrev:
Och iom ROT har branchen passat på att höja arvodena. Skatterna är ju desamma för alla som jobbar. Om du någon gång det senaste åren drabbats av sjukskrivning eller behövt sjukhusvård så skulle du omvärdera skattetrycket.

enligt [länk]

ligger Sverige på 20 plats vad gällande skattetryck. Lite OT :)
Så sant!
 
Vi byggde ut en gavel 3,6 meter förra året och ska inreda i år. Vi grävde så fick fick en källare och murade upp med leca. Sen byggde jag upp det själv med virke och har nu också gjutit ett valv med golvvärme på första planet och börjat isolera..

Hittils har det gått på 125.000:- och då har jag gjort allt själv utom grävning och uppmurningen av lecan.
 
huggan

Intressant!
Då får du ganska många m2 med tanke på att det blit i två plan.
Vad är det som har kostat mest pengar så här långt och har du räknat på en tänkt slutsumma?

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.