Hej,

Jag och min fru har tänkte köpa ett hus. Vi räknar med att det kommer kosta 2 300tkr och har en driftkostnad på 30tkr/år.

Vi kommer låna i princip allt dvs 2200tkr. Banken är villiga att låna oss 95% av kostnaden förutsatt att vi går in med 5% själva. Räntan för 85% kommer bli under 3% och för 10% ca 4%. Avbetalningen kommer att bli 0tkr för 85% första åren (till dess att det andra lånet är betalt) och 50tkr/år på 10% lånet.

Vi har i övrigt inte några lån eller skulder.

Banken tycker självklart att det är en strålande idé att vi ska köpa huset och själva vill vi det gärna, men blir självklart osäkra.

Vi har 42tkr/mån i disponibel inkomst

Vad säger ni? Har vi råd?

.
 
Tycker banken att ni har råd så har ni råd. 42k i nettoinkomst räcker långt
 
Beror väl på er livsstil också? Äter ni hängmörat lamm, eller palt? Reser ni till Thailand varje år? Vill ni byta till ny obestånd bil var 5: e år? Hur många barn? Fler barn på G? Säkerhet på jobb?

Jag skulle ogärna flytta till något där en av oss vuxna inte kan vara på à kassa ett år utan att man måste flytta.

Gör en egen kalkyl. Räkna på att räntan stiger något. Men det låter som ni har bra förutsättningar. De flesta jag känner ligger i samma inkomstspann och har dessutom CSN lån, billån, och hus/radhus i Stockholm med då högre lånebild.
 
Tack för synpunkterna. När jag gjort kalkyler så håller det, men det är vårt livs investering och känner oss självklart osäkra. Vi har inte några barn idag, men hoppas på det i framtiden. Vi har en ganska ny bil (3år) som är betald och vi reser gärna om vi kan, men är medvetna om att vårt levnadsmönster självklart kommer att behöva förändras.

Vi har fått ett förslag och det är att vi ska klara våra kostnader på en lön. Vi gör inte det utan det saknas enligt kalkylerna 3tkr/månaden för att vi ska klara oss på en lön. Tanken är att då kan den 2:a lönen gå till kostnader som kommer i samband eventuellt föräldrarskap osv.


Min fråga är därför?

Skulle ni göra det?
 
Ja det skulle jag
 
Ja kör på, ni sitter ju i en ekonomiskt ganska normalt läge.
Jag och min sambo har strax mer i inkomst fast vi har då barn som höjer utgifterna.
Vi byggde nytt hus med något lägre belåning än vad ni hade tänkt.
Driftkostnaden på det nya huset är ju väldigt låg så månadskostnaden för ett nytt hus med lån är inte våldsamt mycket dyrare än vad en hyres 3a kostar här i stan, och då får man klart sämre standard.
 
Om jag räknar rätt så blir det ca 10700 i boendekostnad. 97200 i räntor och amortering (netto) 22000 i uppvärmning och el, 500 i villahem, 2000 i va och 2000 i sopor - per år. Det känns som att ni inte borde ha några som helst problem med att klara det även om en blir arbetslös. Det man glömmer är att man i det läget måste prioritera om sitt leverne. har man 10000 i månaden i hushållskassa (mat vin mm) och 3000/månad i semesterkassa finns det mycky man helt enkelt kan stryka få. 13000 kan man nog få ner till 5-6 utan stora uppoffringar:)
 
ullberg
Jag tycker det låter som att ni ligger rätt bra till, många klarar mer med mindre, och att banken gett ok är ett ganska bra tecken.

Dock tycker jag (gissningsvis precis som banken) att man inte ens ska räkna med dagens rätt galet låga ränta, gör en egen kalkyl med en betydligt högre ränta (ta ett snitt på de senaste decennierna), känner ni er fortfarande trygga då med något/några enklare "skräckscenario" (en av er blir arbetslös, räntan chockhöjs, krav på kraftig amortering etc. etc.) så är det väl så bra som det blir - i så fall: Kör!

/U
 
Tack så mycket för alla synpunkter.
 
Kindlykim skrev:
...
Min fråga är därför?

Skulle ni göra det?
Bra och direkt fråga, och därför förtjänar du ett rakt svar.

Jag skulle vara tveksam.
Tycker egentligen att ni borde spara ordentligt några år så ni får erfarenhet av vad det "kostar" att leva med begränsad budget.

Och jag tycker nog att driftkostnaden är alldeles för hög för att vara i vårt sydligaste landskap.
Drift är ju egentligen uppvärmning, vatten och sopor.

För att sätta huskostnaden i ett realistiskt sammanhang skall ni naturligtvis jämföra med de boendekostnader ni har nu. Är de mycket lägre: Var tar resten av pengarna vägen? Och hur skall ni lösa det kostnadsgapet sedan?
 
42k netto motsvarar väl två löner på ca 28000? Dvs vad löntagaren i genomsnitt tjänar men betydligt mer än medelinkomsten, det är ju många som inte jobbar. Och 2,3 miljoner är en standardvilla. Så ja - ni har råd. Och som andra normalinkomsttagare så kommer ni att få göra ungefär samma prioriteringar som idag. Kansker lite mer blodpudding och snabbmakaroner ibland, kanske inte utlandsresa varje år, slita på bilen några år extra, lite mer HM & Dressman än märkeskläder ibland osv.

Kom ihåg att budgetera för det löpande underhållet av huset. Jag hade räknat med minst 2500 kr/månad för löpande renoveringar och förbättringar.

På lång sikt brukar det vara en väldigt bra affär att äga sitt eget boende. Tittar jag på min föräldrageneration så sitter de ofta i obelånade eller lågt belånade bostäder, och när de säljer dem får kan de få loss miljoner.
 
Få loss miljoner? villa köpt för 800000 säljs för 4000000, vinst 3, 2 mille skatt 22% kvar blir 3, 3 mille, lagom till en 2a i "stan". Pengar över? Eller hur tänkte du?
 
Nu ska vi nog hålla siffrorna realistiska.
Vi har en föräldrageneration som levt i en inflationsvärld, höga räntor och naturligtvis över åren renoverat o fixat.
 
sunqan skrev:
Få loss miljoner? villa köpt för 800000 säljs för 4000000, vinst 3, 2 mille skatt 22% kvar blir 3, 3 mille, lagom till en 2a i "stan". Pengar över? Eller hur tänkte du?
Ett alternativ är att helt enkelt låta bli och köpa något nytt och istället hyra sin bostad som pensionär och använda vinsten från försäljningen till att sätta guldkant på tillvaron.

Men precis som Nimajneb påpekar så finns det vissa skillnader idag jämfört med föräldragenerationen som gör att det inte kommer att vara lika "lätt" att vara skuldfri när man går i pension.

Och för att återgå till ämnet så tycker jag att TS verkar ha goda marginaler så jag kan inte se några problem att köpa ett hus för den summan och precis som pelpet påpekar så har det historiskt varit en mer eller mindre hygglig affär att äga sitt boende på lång sikt även om man inte ska förvänta sig samma prisutveckling som vi haft historiskt.
 
Kloka tankar tycker jag. Personligen tycker jag att ni skall köpa.

Planera bara för en fortsatt amortering när topplånet är borta. Den här glassiga tillvaron med ständigt stigande tillgångspriser eller som tidigare generationer med inflationer som gjort att lånen försvinner är något som jag inte tror att vi skall räkna med.
 
  • Gilla
perpro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.