badtastex skrev:
Såg att Bessey hade en tilläggstving som man kunde pressa mot kanten från en vanlig tving fäst över skivan på vanligt sätt. Dessa borde ju förenkla att sätta dit sådana lister... Det lär väl krävas ett gäng ändå men det känns ju som att metodfloran är begränsad. ;)
Liknande dessa?

http://m.clasohlson.com/se/Kanttving-Cocraft/Pr406995000
 
Tack jac, just sådana stål jag tänkte på.

Böjda bitar för att ge presstryck fixar man lätt med en handhyvel. Vill man bara ha lite tryck mitt på funkar det ju även med en riktad bräda och lite vikt papper. Nog inte så lyckat till kantlistning dock ;-)
 
Mell: jag får inte länken att funka, kanske är telefonen som spökar.

Edit: Det var telefonen. Ja den liknar väl Besseys men de hade bara en tving på sina. Cotechs är väl nästan smartare då.

För den intresserade:

Cotech
8872257323038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bessey
719510_1360073759_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det går bra att använda tvingar till detta. När du sågat sidorna som ska användas så lägger du tvingar na i ett limbord sedan så lägger du skivorna med lim på kanterna, sedan på med listerna lägg dem mot varandra,ett par kraftiga bitar på varje sida om skivorna,så att du inte får märken av knektarna.Behövs inte så många knektar Sen är det kanttrimning som gäller,handhyvel slippapper eller vad du föredrar,
 
Nu har jag kommit lite längre. Det tar tid! Särskilt när man har annat att göra!

ImageUploadedByByggahus.se1372088297.520604.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1372088313.153361.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska snart måla bakstycket, 6 mm mdf, har fräst in ett spår i baksidan på möbeln. Ska bakstycket limmas fast? Dyckert? Skruv? Utan lim?
 
Antar att hyllan är rätt stabil även utan bakstycket på plats...(?). Isåfall hade jag inte limmat in bakstycket. Inte för att lim hade förstört nånting men känns väldigt overkill + att det blir väldigt svårt att plocka isär i framtiden, om du ex skulle vilja olja om hyllan om några år eller vad som helst. Ett par tunna spikar på väl valda ställen duger väldigt gott.
 
Sakta men säkert... Nu är själva stommen klar, oljad med osmo 2 gånger. Jag ville gärna ha ett vax med ljusare pigment på först, men det ville inte min fru, så det blev det inte. Och jag tycker det blir bra ändå. Fingerskarvarna syns, men jag tycker inte det stör.
ImageUploadedByByggahus.se1374061544.107297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1374061556.700653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luckan och bakstycket ligger för målning, lagt första lagret med täckfärg. Blev faktiskt bättre än vad jag vågat hoppas på.

ImageUploadedByByggahus.se1374061607.287976.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har äntligen hittat beslag för innanförliggande lucka också, var inte jättelätt att hitta där man kan beställa som privatperson.

Med lite tur blir eländet klart i veckan.

Fråga;
Hur skruvar jag bäst upp den? Räcker det med mollyplugg med 4 skruvar? Igenom fogen mellan kaklet och igenom gips/våtrumsgipset som är där bakom eller måste jag lägga mycket energi på att hitta reglar? Gissar att den väger kring 20 kg kanske
 
Se där ja! blir ju trevligt det där. Har faktiskt planer på att bygga en mer eller mindre exakt likadan själv.
Har för mig att jag läst att en molly ska klara 20 kg i gips, du sätter den med 4 st dessutom i en vägg med kakel som rimligtvis fördelar ut kraften mer än vad enbart gips skulle göra, så jag vill nog påstå att 4 st ska hålla utan problem.
 
Med dörr! Väntar med spänning på gångjärn och något smart sätt att fräsa ut för grytorna.

ImageUploadedByByggahus.se1374228993.993395.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1374229008.690965.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör sig nog bättre med kontrasten mot den vita badrumsväggen istället ekgolvet.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
jac skrev:
Jag antar att du menar något i denna stilen:
[länk]
[länk]

Men funkar det med vanlig maskeringstejp så behöver man kanske inte krångla till det mer än nödvändigt. Jag trodde det krävdes mer presstryck än så.

Bowclamps har jag också sett men tyckte det verkade lite dyrt för något som i princip bara är ett par krokiga reglar. Alternativet att hyvla till dem själv föll på att det verkade lite besvärligt att få till rätt båge.

Nej, nu får jag be om ursäkt för sidospåret och lämna tillbaka tråden till TS.
Bowclamps fixar du lätt m handhyvel. När du spänner märker du om det är lagom mycket hyvlat. För tjockare kantlist är mitt tips att använda kanttvingar eller vanliga tvingar över hela bredden. Sätt 200 tvingar och spänn tills du får blodsmak i munnen (nej inte riktigt)...funkar för mig åtminstone;)
 
fs01anon skrev:
Med dörr! Väntar med spänning på gångjärn och något smart sätt att fräsa ut för grytorna.

[bild]

[bild]

Gör sig nog bättre med kontrasten mot den vita badrumsväggen istället ekgolvet.
Snyggt! För grytorna funkar det bra att borra, 35mm grytborr (kvistborr, forstnerborr) men slipa ner spetsen försiktigt med fil eller dremel så att den inte går igenom luckan. Beroende på typ av gångjärn behöver du sen bara 2st 5mm hål (lätt att borra) eller bara en antydan i ytan för att sätta skruven i. Om du vill kan du borra denna med 1,5 eller 2mm borr, det kommer att dra bra ändå.
 
Så äntligen. Skåpet färdigt och uppsatt.
ImageUploadedByByggahus.se1375437957.302288.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1375437974.634445.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde en väldigt enkel jig för grytorna. Borrade 35mm hål i en mdf-skiva med kvistborr. Därefter skruvade jag fast en skräpbit på 4 mm avstånd som anhåll.
ImageUploadedByByggahus.se1375437624.856578.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen spände jag fast den mot dörren och fräste med kopierfräs med kullager i 35mm-hålet:
ImageUploadedByByggahus.se1375437825.285128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1375437708.734951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev perfekt djup och helt slätt i botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.