Vi står i exakt samma fundering som ni gör. Funderar på att flytta och då bygga nytt eller köpa begagnat. Ingen tomt klar ännu men vi kikar runt på vad som står till buds.Vi ska bygga runt Stockholm så tompriserna är liksom därefter... :( Men vi lutar i såfall mot ett Älvsbyhus som har det absolut bästa priset. Planerar att lägga lite pengar på att göra vårt hus personligt med "mindre medel". När vi räknat på befintligt hus så blir det jämt skägg eller faktiskt dyrare... iallafall på ett hus som ligger rimligt i pris från början.. . .Hittade en kalkyl som kan vara intressant att kolla in, mellan nytt och begagnat; http://www.alvsbyhus.se/nyckelfardigt/varför-bygga-nytt-hus-istället-för-att-köpa-ett-begagnat/84/
 
Om jag stod i valet och kvalet att "köpa" ett älvsbyhus bara för att jag vill bygga nytt och för att dom är billigast så skulle nog jag vänta tills situationen var annorlunda.
Det finns ju en förklaring varför dom är "billiga" Sen ska jag säga att jag inte har en aning om vad dom kostar .

Om du/ni är lite händiga så skulle jag överväga att kanske bara köpa stomrest och göra det invändiga själv.
 
Lolle skrev:
El är det enda som man inte får göra helt korrekt. Det som där går att göra är förarbete som förborrning etc och sen lite beroende på ens kontakt med elektrikern så kan denna gå med på att man hjälper till att dra rör etc. Jag tex är mer pedant än vad vår elektriker så vi har haft en överrenskommelse att jag drar kabel och klamrar etc medan han kopplar på allt. Summan för elen behöver inte bli 150 000kr ens om elektrikern gör allt om man är duktig på att förhandla och ser till att köpa materialet själv med eget rabattkonto hos grossist istället för elektrikerns materialprislista.

I våtrum är det inga problem med egenkontroll och provtryckning själv som uppfyller alla krav som ev KA kan ställa och som sedermera går igenom slutbesiktning utan problem.
Man är ute på djupt vatten om man kalkylerar med att man hittar en elektriker som tillåter att man gör del av elektrikerns jobb, att man får låna utrustning för att kunna göra provtryckningar, att man blir den kund som lyckas få bra rabatter hos diverse leverantörer av material.
 
Har en kompis som ska bygga ett 90 m2 LB-Hus Optimal, deras nya serie, för under 1,5 milj nyckelfärdigt. Ingen lyx med ändå med bra standard. Till detta kommer naturligtvis tomt, kommunala kostnader etc.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi satte ett maxtak på att huset skulle kosta 2 miljoner (exklusive tomt och avgifter) och det landar väl på ungefär det också. Men då har vi gjort väldigt mycket själva och det tillkommer 300 000 i va- och vägavgifter till kommunen och ca 60 000 i bygglov och nybyggnadskarta. Och uppemot 100 000 för iordningställande av tomten. (Själva gräsmattan fixade vi för ca 15 000 men sedan har vi köpt väldigt mycket plantor, byggt en hög spalje runt nästan hela tomten, altan mm.) Priserna har ju också stigit sedan vi byggde för 3 år sedan.

Så jag tror att det kan vara väldigt svårt.
 
Mikael_L skrev:
Det rimmar inte med min resa.
Vi har byggt bostadshus 100kvm BV + 65 kvm oinredd (men isolerad) övervåning, 40kvm garage och 13 kvm friggebod för runt miljonen. ... inkl tomt och anslutningsavgifter (som låg på lite drygt 200' tillsammans). Så bygget i övrigt ligger väl på i runda slängar på max 800'.

Men då har jag inte betalt någon hantverkare något, förutom grävaren (runt 20') samt två killar som åtar sig endast gjutning av grund om så önskas som tog 10' för att gjuta husets platta. Garage-plattan gjöt vi själva.

Men visst, man kan leta sig fördärvad i detta hus efter lyxiga material och dyra lösningar.
Däremot är det ganska lätt att hitta en del begagnade saker, som trappa, värmepump takskjutport osv.
En del fynd som jag har kunnat lägga vantarna på genom att bevaka annonser - som lätt sparat oss bra över 100'. Genom att sen välja billiga klick-golv, billiga enkla tapeter osv hela vägen (ingen av oss två är speciellt mycket för bling-bling) så håller man ju nere priset.

Men nu ville TS inte bygga själv, inte allt i alla fall, så visst blir den önskade budgeten oerhört tight, om det öht går.

TS, hur gick det, har du kikat på älvsbyhus hemsida?
Det är ju riktigt låg kostnad för vad du får. Grattis :) Dock tycker jag man i kostnadskalkylen ska sätta ett timpris på sin egen tid också för annars kan jämförelsen bli ganska skev. För jag antar att du lagt ner en hel del tid på bygget? Sen är ju en ren bonus att du säkerligen lärt dig sjukt mycket under resan och den kunskapen kan ju komma både barn, kompisar och trevliga släktingar till godo framöver ;)
 
Mikael_L
Ja absolut.
Jag har lagt kopiöst med tid på detta.

Och iom att kostnadsfokus har varit så hårt så har jag förutom byggtid behövt lägga flera hundra timmar på att jaga och kolla efter priser, kolla annonser och åka och hämta sånt jag fyndat.

Men jag har räknat såhär, att iom att jag sparat minst 200' troligen betydligt mer på detta så skulle det vara värt upp till ett års arbete. Jag har aldrig tjänat 200' om året på något vanligt jobb jag haft. :)


Men jag vill inte riktigt tro att våra val och vår väg till huset och slutresultatet (nivån) är något som passar speciellt många människor. Så jag passar mig för att pådyvla uppfattningen att jag gjort rätt.
Jag har gjort något som passade mig, en del saker kanske jag ångrat lite, men i stort är jag rätt nöjd och skulle nog inte gjort speciellt mycket annorlunda.
Men skulle jag starta ett bygge igen, typ nästa år, skulle jag valt lite andra vägar - ja faktiskt. Det betyder ju inte att jag ångrar det gjorda, bara att jag är öppen för att prova annat och kanske har en annan ekonomisk position att starta ifrån.

edit:
Jag har haft lite planer på att så här i efterhand beskriva lite mer om mitt bygge (vad gäller det ekonomiska, kunskapsmässigt, tidsmässigt osv), och de tankar jag fått om detta med att bygga själv utifrån mina erfarenheter.
Vi får väl se om jag nån gång kommer till skott ... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 385710
  • Laddar…
Kyleman skrev:
Har en kompis som ska bygga ett 90 m2 LB-Hus Optimal, deras nya serie, för under 1,5 milj nyckelfärdigt. Ingen lyx med ändå med bra standard. Till detta kommer naturligtvis tomt, kommunala kostnader etc.
Finns ju kanske en anledning till att LB konkar varannan vecka med. :)
 
Ni som byggt det mesta själva. Hade ni ledigt 4 månader, eller hur lång tid tog det? Antar att det är orimligt att jobba 8-17, komma hem köra tre timmar per kväll o helger.....det lär väl ta ett år att bli klar under de förhållandena. Om inte mer? Då bör man ju lägga in sin missade inkomst i kalkylen.
 
Mikael_L
Om man ska bygga som ensambyggare vill jag påstå att man bör ta ett år ledigt. :)
 
TS: gör en kalkyl, hitta en billig tomt. Lägg ut kalkylen i tråden så får du nog bra hjälp med om något saknas eller är orimligt lågt. Med all info som finns i tråden så tror jag fortfarande din budget är för tajt, för nyckelfärdigt. Om du bygger själv, ja kanske?
 
D09
Mikael_L skrev:
Om man ska bygga som ensambyggare vill jag påstå att man bör ta ett år ledigt. :)
Man får tänka på att kolla upp hur ev tjänstledighet påverkar sjukpenninggrundade inkomst, ev bolåneskydd och akassa
 
Ja, det påverkas troligtvis negativt. Man kan ju inte anmäla sig som arbetslös eftersom man då måste söka jobb o ta jobberbjudanden. Har man ingen inkomst så får man ingen SGI, så att tex planera barn till året efter kanske inte är det lämpligaste? Sen dras man väl med flera räntor kanske, nuvarande boende och de för nya huset?
 
D09
Byggis1976 skrev:
Ja, det påverkas troligtvis negativt. Man kan ju inte anmäla sig som arbetslös eftersom man då måste söka jobb o ta jobberbjudanden. Har man ingen inkomst så får man ingen SGI, så att tex planera barn till året efter kanske inte är det lämpligaste? Sen dras man väl med flera räntor kanske, nuvarande boende och de för nya huset?
Just det, tänkte inte på att har man ingen inkomst så kan man inte heller nyttja skatteavdrag som ränteavdrag, rot ( vid renovering ) och pensioner etc
 
D09
Kyleman skrev:
Har en kompis som ska bygga ett 90 m2 LB-Hus Optimal, deras nya serie, för under 1,5 milj nyckelfärdigt. Ingen lyx med ändå med bra standard. Till detta kommer naturligtvis tomt, kommunala kostnader etc.
Detta bör ju följas upp då det är det enda? Hittills nyckelfärdiga i rätt prisklass :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.