Jag är på gång att köpa ett multiverktyg men jag står och velar mellan om jag ska köpa ett med sladd eller om jag ska utöka min Makita-samling med deras batteridrivna variant.

Prismässigt ligger en "naken" batteridriven Makita strax under 2000kr. Det är ju ungefär lika mycket som det enklare startkitet av Bosch GOP 250.

Det som jag funderar på är om man kommer sakna den extra kraften som man kan få i en sladdriven maskin. Är det någon som har erfarenhet av batteridrivna multiverktyg så dela gärna med er. All feedback uppskattas.
 
För mig är det ett sällan använt verktyg och kan göra sig omaket att dra fram sladd.
Ett batteriverktyg torde väl vara utan ström när man behöver det om man nu inte har lika batteri till övriga batteriverktyg.

Protte
 
Fördelar med sladd:
Du har kvar samma fungerande maskin om 10 eller 15 år.
Bättre styrka.
Bättre pris
Billigare i drift (Du behöver inte köpa nya ackar vartannat år)
Lägre vikt

Fördelar med batteri:
Ingen sladd som är i vägen och kräver en anslutning.
 
Jag köpte en Ryobi batterimaskin och ångrar att jag inte köpte en med sladd. Batteriet tar slut så fort. Makitan kanske är bättre, och du kanske har flera batterier, men för min del hade det blivit sladd om jag valde om.
 
Jag köpte Multimaster med sladd och jag tycker inte sladden stör. Har också en samling Makita 18V så det var samma fundering. Sen är det ju skillnad på sladd och sladd, sladden på Multimastern är av bästa sorten: mjuk, otrasslig och lång.
Batteritiden åt andra sidan hade jag inte varit orolig för, med ett par batterier i rotation kan man ju köra Makitas 18V tigersåg non-stop og jag kan inte tro att multiverktyget drar mer än tigersågen.
 
Mindre jobb kör jag min Milwaukee med batteri och större jobb kör jag bosch med sladd, dock har jag bytt ut sladden mot längre mjukare gummikabel och det ångrar jag ej :)
 
Jag har en sladdlös GOP och en PMF med sladd.
Föredrar GOPen men om jag ska slipa mycket så åker PMFen fram.
Eftersom du har batterier redan skulle jag ha satsat på en naken batterimaskin och har du stora behov av att slipa så är en bra deltaslip bättre än en multis.
 
  • Gilla
rein85viss
  • Laddar…
Tack för svaren så här långt.

Jag har inte så många verktyg än i min Makita-samling men de jag har brukar gå att använda rätt länge på en laddning. Tex kan jag köra grästrimmern i ca 40 min kontinuerligt innan 3 Ah batteriet är slut. Får jag bara ut hälften av det med multiverktyget så hinner ju mitt andra batteri ladda under tiden.
Frågan är bara om jag någonsin kommer önska att jag hade mer kraft i maskinen än vad ett batteri kan leverera?
 
  • Gilla
Petterbag
  • Laddar…
Själv kör ja en Bosch sladd, funkar ypperligt ! Har aldrig saknat en batteri driven, dels för att den är väldigt lätt och smidig, sen använder ja den så sällan, så sladden stör aldrig,
 
Y
Har inte heller upplevt att sladden stör.
 
Har en Fein med sladd och den har aldrig stört mig.
Mjuk, lång och riktigt bra kvalitet på sladden.

Skulle köpa ett packet med mycket tillbehör.
Blir dyrt och att köpa till i efterhand.
Även skönt att ha hemma vid behov.

Tycker också att det är skönt när dammsugaren startar automagiskt.
Om du nu har den funktionen.
 
Jag har begränsad erfarenhet av dylika maskiner, och vet inte hur det skiljer på kraften. Det är väl ingen våldsamt kraftkrävande applikation. Således har jag inte funnit styrkan i maskinen begränsande. De 1,3 ah i min maskin är däremot klart begränsande.
 
Det kanske bara är jag som är så lat att jag kapar skivor med fogsvans bara för att slippa hämta en slarvsladd till cirkelsågen.
Hmm, korkad är kanske ett bättre ord än lat... :p
 
Det är ju en maskin som jag använder vid lite snabbarbeten oftast kapning. För större sliparbeten blir det en riktig slipmaskin.
Men jag har både en batteri och sladdmaskin, 90% av nyttjandet blir med batterimaskinen.
 
Mikael_L
Själv har jag en nätasnluten bosch PMF180.

Jag tycker att det inte är självklart vad jag ska råda dig till, särskilt som du redan har börjat samla på dig en batteriverktygsserie och därför alltid kommer ha laddade batterier omkring dig samt få bra cykling på deras laddning.

Själv är jag relativt sval mot batteriverktyg och har endast skruvdragare som batterimaskin och känner inget speciellt stort sug att byta strategi.

Så jag tycker väl lite som protte skrev i inlägg #2.

Sällan använt, så lite grejande med sladd så pass sällan stör inte så mycket.

Men samtidigt är det ju lite tvärtom också.
Sällan använd maskin, men dessutom för det mesta till något jättepyttigt snabbjobb. Och då känns det plötsligt lite irriterande att halva tiden för jobbet handlade om att hämta sladd, koppla in, rulla upp, ställa undan igen. :eek:

Och så när man står uppe på stege eller byggställning och grejar med något uppe vid takfoten etc så skulle det ju vara skönt att slippa sladd.

Själv känner jag inte att jag direkt valt fel, trots det lilla extra böket jag ibland upplever.
Men jag har ju inte heller gått in i ett batterimaskin-system, vilket jag tycker förändrar spelplanen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.