Jag har nästlat mig in i en djungel av plaster. I nuläget kör jag en grön 200 liters regnvattentunna från Jula med lock. Till allt vatten i stugan. Jag fyller på när jag kommer till stugan och tömmer den helt när jag åker.

Någon annan hade mejlat Jula som menat att den inte skulle användas till dricksvatten. Å andra sidan kostar det nog en hel del att livsmedelsgodkänna vissa varor/material som i grunden är tänkta till annat än dricksvatten/livsmedel).

Utrymmet jag har för vattentunnan räcker precis. Jag får inte plats med en ibc-tank på 600 eller 1000 liter.

Den bör vara rymma 100 liter.

Någon som har tips om vad man kan använda som inte innehåller farlig plast? (om den jag har gör det är jag inte helt säker på).

Vi besöker stugan 3 dagar i taget. Vattnet ligger inte längre. Det är alltid kallvatten från brunnen som finns i tunnan. Aldrig varmvatten.
 
Kolla på husvagnstillbehörsaffärer, kabe, hobby osv.
 
Jo, de där blå plasttunnorna har jag funderat på. I vissa annonser står det att de är livsmedelsgodkända. Om man nu kan lita på den (de kanske är märkta någonstans).

I övrigt har jag 5-6 st 20-25 liters med tappkranar men det blir mycket jobb att fördela 100 liter vatten till de alla och det sämsta med de där dunkarna från Biltema och liknande är att allt vatten inte rinner ut när du ställer dessa uppochner. Det är alltid en skvätt kvar i botten som är ett helvete att få ur.

Jag ska se om det dyker upp några blåa tunnor kring Uppsala med förhoppningen att det inte varit någon olja eller liknande i dom innan.

Jag tror att den jag redan har är ok att använda sålänge man bara har kallvatten i den. Det är väl varmvatten och sprit/oljor som kan lösgöra farliga material antar jag (är dock ej säker).

Alex86, ja det är möjligt att kanske hitta någon färskvattentank. De sitter ju i bilar och annat. Brukar dock gå på en tusenlapp då de ofta är skräddarsydda till vissa modeller.

Oavsett vad vi använder är vi där så lite att det inte borde bli något problem. Lillgrabben på dryga året dricker ur vattendunk vi tagit med oss. Vi andra dricker brunnsvattnet som godkändes med gott betyg förra året (och som skall testas nu snart igen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.