Hej!

Jag har hjälpt farsan att gräva för en ny vattenledning från brunnen till ladugården då den gamla va uttjänt.

Rörmokaren har lagt en plastslang PEM 32 tror jag den kallas. Allt är frid och fröjd tills jag har lagt igen gropen med minigrävaren.
Dumt nog kollade jag inte om vattnet fungerade felfritt innan vi fyllde igen gropen, men rörmokaren borde ju gjort det innan han lämnade, han sa att de va färdigt för att fylla igen.

Efter att ha fyllt igen så startade jag vattnet och märker att det är ojämnt tryck och att pumpen startar o stannar med jämna mellanrum.
Är det normalt efter en installation, luft eller något likande.

Börjar bli orolig för att jag stött till med skopan och skadat slangen, va ett ställe jag va nere med skopan och plocka bort en sten som ramlat ner. Nu har jag börjat fundera på detta, och kan inte somna..

Vad kännetecknar en skadad slang? Låter det som jag har skadat den eller kan jag vara lugn?
Jag tror ju inte jag har varit emot den, men ju mer jag tänker på det ju mer osäker blir jag.

Tänkte kolla vad ni säger innan jag ta fram skyffeln o gräver upp för hand igen o kollar..

Tack för all hjälp!
 
Redigerat:
Låter som du har antingen för lite luft i hydrofortanken, eller en dålig bottenventil som släpper tillbaks vatten. Dvs om pumpen är i ladan och om ledningen ni bytt är en sugledning
 
Redigerat:
Tack för ditt svar.

Jo pumpen sitter i ladan. Det skulle det kanske kunna vara, jag är inte ett dugg hemma på det här området, därför blir man ju lite orolig..
Vad bra då kanske man kan känna sig lite lugnare igen.
 
Ja, om pem-röret skulle vara söndergrävt, så tror jag inte du fått upp något vatten alls, utan pumpen hade bara sugit luft. Har du en stor galvad tank vid pumpen, eller sitter det ett litet tryckkärl?
 
Redigerat:
Jag har ett litet tryckkärl bara.
 
Stäng av pumpen och öppna kranen i huset. När det slutat rinna tar du tryckluft på ventilen på ditt kärl och fyller till 1,8bar (Får du inte upp trycket är troligen blåsan trasig i kärlet).
Stäng kranen och starta pumpen.
Har du en ejektorpump (den har tre slangar kopplade på sig) så ska du stänga ledningen mellan pump och tryckkärl innan du gör detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.