Hej!

Nu är det dags att ta itu med sommarprojektet, en altan. Jag har aldrig gjort något liknande och har försökt läsa på så mycket jag kan men upplever att det finns lika många sätt att göra det på som det finns altaner. Jag vill helt enkelt få uppfattningen om min konstruktion funkar eller om det finns smartare sätt att göra det på.

Basinfo:
Altanen ska vila på plint eftersom det är lutande tomt utmed huset (från 0,41 cm till 0,75 cm höjd kommer det att bli). Bärlina 45x195 ska fästas emot betonggrunden på huset. Altanen ska bli 8 meter bred och 3,5 meter djup med fasade 45-graders hörn.

Golvreglar (eller vad kallar man dem?) 45x145 lägger jag cc 60 med utgångspunkt i mitten. Här vettesjutton om jag tänkt rätt, jag hade tänkt ha två trallbrädors fris runt och har lite problem att få till det, tror att min lösning funkar men fasen vet om det inte går att göra det smartare (och mer ekonomiskt). Det enklaste är väl att visa hur jag ritat upp det hela i alla fall. :)

Trallvirket blir 120x28.

Vi börjar med en skiss på hur tomtens lutning och altanens placering är tänkt gentemot huset:

skiss-huset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan lite ritningar, vi börjar med bärlinor (det ljusgråa är altanens slutgiltiga yta):
Altan_0.2_2013_barlinor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan reglarna:
Altan_0.2_2013_reglar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan med frisen på plats (då kanske röran med reglar runt om får sin förklaring... :surprised:). Jag har gjort dem transparenta för att man ska se hur jag, eh, tänkt:
Altan_0.2_2013_fris.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till slut med all trall lagd. Här är frågan om jag inte måste ta till lite gällande djupet. Om jag gör altanen 3,5 m djup som nu så blir den innersta biten bara 2 cm. Borde väl vara smartare att bara lägga till 10 cm så det blir en jämn planka innerst? Det är lite tight gentemot ett träd som står utanför altanytan samt rabarberland etc, så helst vill vi inte bygga ut så mycket mer. Eller hur gör man in mot vägg?
Altan_0.2_2013_dack.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min stora fråga är egentligen huruvida min lösning i hörnen är den bästa? Kommer det att bli svajigt? Hur ska man lösa det bättre? Jag önskar att ha plintarna en bit in samt att hålla ner på antalet om möjligt. Sedan är det hur jag gjort konstruktionen där frisen ska vila, har inte hittat någon annan ritning på hur det är gjort, så jag freebasade lite.

Gällande räcke så undrar jag om det funkar att montera stolpar efter att man lagt trallen? Alltså att man drar fast dem underifrån?

Tacksam för input!

Hälsningar,

Klas
 
Jag bygger en liknande altan nu. I min konstruktion lade jag med plintar i hörnen, på vilka golvbjälken får vila på. Kanske onödigt arbete.. Hur gick det med din? Vilka mått har du (kunde inte utläsa de i ritningen)?
 
Jag har bultat fast mina stolpar till staketet med bult och stora brickor, några gånger på 17 år har jag skruvat loss trall och efterdragit.
Detta fungerar lysande fortfarande.
Idag hade jag kanske fält in stolparna i stommen och/eller använt beslag också.

Har någon annan bättre förslag för att få staketet stabilt när man inte kan sätta fast stolparna i plintarna också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.