Ska måla nästan 100 kvm obehandlad slätspont (gran) vit och undrar hur jag ska göra detta smart och prisvärt?
* shellack vs utspätt trälimm?
* dyra panelfärger vs t.ex. takfärg?
* hur många lager?
* osv...

Alla tips mottages tacksamt!
 
Jag läser på, sedan pratar jag med butiken som verkar kunnigast och kör på deras råd, då har jag en motpart om något skulle bli fel. Det finns många duktiga färghandlare som kan sina produkter.
 
pbengtsson skrev:
Jag läser på, sedan pratar jag med butiken som verkar kunnigast och kör på deras råd, då har jag en motpart om något skulle bli fel. Det finns många duktiga färghandlare som kan sina produkter.
Fast färghandlarna brukar inte direkt vara prisvärda är min erfarenhet. Skulle hellre köpa på mig via nån av de större byggvaruhusen, efter att ha fått objektiva råd här på byggahus :)
 
kvistlack 1ggr, oljefärg struken för hand, upp med panelen, spruta en gång, färdigt! klart lättast, slätsponten måste ju sprutas så i och för sig är ju det ganska uppenbart...
 
mångstekta skrev:
kvistlack 1ggr, oljefärg struken för hand, upp med panelen, spruta en gång, färdigt! klart lättast, slätsponten måste ju sprutas så i och för sig är ju det ganska uppenbart...
Tack för svar, men varför måste slätspont sprutas?
 
bjolo360 skrev:
Tack för svar, men varför måste slätspont sprutas?
För att det ser milt sagt för j-vligt :Dut om man stryker den med pensel eller rulle på plats... Vittsen med slätspont är ju att det ska vara en springa på ca 3mm och målar man med pensel så får du in färg i den springan som klibbar fast och som inte kommer att se bra ut helt enkelt, så spruta är det enda rätta med slätspont...
 
Smartast blir nog att spruta så sparar du förhoppningsvis en massa tid (beroende på hur snabbt du lär dig sprutan ;))

Jag skulle personligen skippa kvistlack om det inte fanns väldigt få kvistar som går att lacka för hand.

Grunda med Panelgrund och färdigstryk med Elegant lackfärg (finns på Bauhaus och K-Rauta).
 
Vi målade vårt furu tak med kvist lack och oljefärg vi blev nöjda. Men när talet torkat och drog ihop sig flagnar färgen i skarvarna, inte snyggt! Att lassera var lättare och snyggast över tid!
 
Det blev så att jag åkte till Bauhaus och införskaffade Jotuns kvist o spärrgrund. Det ska var "the shit" enligt säljaren, kombinerad grund och kvistlack som ska ha betydligt bättre kvistlackförmåganän t.ex Beckers (som dom också sålde för ung samma pris). Sen tyckte han att jag även skulle köpa Jotuns snickerifärg, men när han såg hur ont det gjorde i mig när han sa priset på den och jag sa att jag behövde fundera så kom han efter och sa att han faktiskt själv använde Bauhaus eget märke för lackfärg som han tyckte var nästan lika bra, vi får väl se om det var försäljartricks eller ärligt svar.

Så nu grundar jag panelen för hand med Jotuns high-end färg, sen tänkte jag smacka upp den i taket för att sprutmåla med den billigare Bauhaus-färgen.
Som färgamatör är jag än så länge väldigt imponerad av Jotun-färgen som täcker väldigt bra, jag skulle faktiskt inte skämmas att sätta upp panelen i taket redan efter en strykning av den, då skulle de bli lite mer lasyr-stuk.
ImageUploadedByByggahus.se1374755075.970687.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det viktigaste är att spärrskiktet får torka tillräckligt lnäge innan nästa lager läggs på, så att det härdar riktigt ordentligt. 24 timmar brukar räcka, så eftersom altl ska spikas upp först lär ju det inte vara något problem. Att det är målat en gång innan det sätts upp gör ju att du slipper de där sprickorna också. Själv ska jag ta en liten burk vit färg och en akvarellpensel i juni nästa år och gå över alla tak. Men nu är nattluften fuktigare igen, så alla sprickor är i princip borta.
 
Men det ska ju vara springor med slätspont... vad använder ni för panel som ni kallar slätspont? är det ihop har man ju misslyckats enligt mig man får ju inte låta panelen torka för länge innan man sätter upp den då får man ju inte dom snygga "sprickorna", vill man ha slätt utan sprickor kan man ju lika bra sätta gips... Eller ärt det bara jag som tycker det?
För övrigt angående färg så funkar en väggfärg oxå då får du ju ett lite mattare tak och billigare färg än snickerifärgen om du nu inte vill ha ett blankare tak förstås...

här är en bild med slätspont som enligt mig är med rätt utseende!
http://bostad.at/villa/havsvidden-geta-aland/havsvidden-geta-aland-10005/-5.jpg


 
Redigerat:
Vi pratar nog inte om samma sprickor/springor, "mångstekta". När panelen redan sitter på plats och är obehandlad så sväller den ju av fukten från färgen. När den sedan torkar igen blir det en vit spricka i färgen. Inte överallt, men lite här och där. Det är naturligt och inget att göra åt, med mindre än att man plockar ner panelen och målar ett lager innan man sätter upp den. Så som TS gör, eftersom han sätter upp ny panel. Min panel hade redan suttit på palts i 25 år när jag började måla.
 
mångstekta skrev:
Men det ska ju vara springor med slätspont...

här är en bild med slätspont som enligt mig är med rätt utseende!
[länk] />
Håller med om att det ska vara lite springor, men bilden du skickade ser ut att ha betydligt mer än 3mm, det ser nästan mer ut som fasspont? (fast det är lite svårt att se iofs...)

Mitt virke är nästan möbeltorrt, så jag misstänker jag får sätta med lite springor "medvetet" så att säga, men har grundmålat not och spont lite tunnt så att det ska kunna röra på sig lite är tanken...
 
Okej då förstår jag dig... nej detta är slätspont jag har gjort det själv! Springan som blir beroende på hur mycket fukt panelen fått och hur länge det ligger före det sätts upp, men det ligger i snitt på 4mm skulle ja tippa... det är ett krav att det ska vara grundat före annars har man lurat sig själv duktigt :p just denna är fingerskarvad (alltså kvistfri) å fabriks grundad å endast sprutad på plats med vanlig vägg färg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.