Jag hade dålig koll på hur man gjorde, första gången jag prova, efter det så räckte det med ett hål. Man lär sig :) borrade med 18mm hål
 
Jajjan: räckte svaret ovan? 18mm som borras ner 50cm
 
  • Gilla
Jajjan
  • Laddar…
Lite kort skulle man kunna säga

Värmestav: Enkelt
Spräckkilar: Snabbt
Krutpatroner: Roligt

;)
 
thomasx skrev:
Vilket märke är det på de där tyska kilarna, och vilka märken är mindre bra?

Jag köpte kilar från nån kille i Brastad (vill jag minnas det var) och jag tycker de funkar finfint. Har lite svårt att tänka mig att det kan vara så stor skillnad, vad kan vara annorlunda liksom ;) Ja annat än att det kan vara dålig kvalite så att kilarna inte håller, slits eller kroknar då ;)
Materialets kvalitet, och utformningen verkar ha betydelse.
De första jag köpte på en uthyrningsfirma blev till smulor på ett par dagar..

Jag är supernöjd med dessa som inte går sönder trots ett hårt liv.
http://xn--sten-sprckning-dib.se/butik/sprackkilar-20mm-x-190mm/
 
thomasx skrev:
ToRy glöm inte bort bilderna ;)
Jag kom ihåg! Under av alla under! :D

Den här stenen sticker upp ca 3-4 dm ovan mark. Ganska regelbunden i sin form, 1 meter på ena ledden och ca 80cm på andra. Skulle behöva få bort övre halvmetern. Här skall breddas infart och stenen ligger precis i kanten på gamla infarten.
DSC_0027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här stenen är mindre, ca 50 x 70 cm och mer oregelbunden, nästan trekantig. Sticker upp ca 3 dm. I övrigt samma som ovan.
DSC_0030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här stenen är kanske 1,2 meter som bredast och ca 80-90 cm på andra ledden. Trekantig och liksom sluttande. Här ska tomten fyllas upp kanske en halv meter och det skulle vara gott att "veta" att den förhoppningsvis inte sticker upp ur gräsmattan om 10 år....
DSC_0032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så! Det var de stenarna jag tror vi vill ha bort, resten går att flytta på eller får ligga där de ligger. Vad tror du om detta? Är det något för dig att ge dig på? Antar att du kör krut i så fall, det är ju roligast... :D Kan ju tillägga att vi hade högsommarvärme i helgen och att det är 23,5 grader and rising i sjön. ;)

BTW, sir_erken, jag hoppas det är okej om vi kapar din tråd lite grann, det känns som att du fått svar på din fråga? :)
 
TorpAnders skrev:
Jag har sprängt sten med värme (motståndstråd) utan borrning till och från i över 30år.
Intressant, hur stort område kan lossna med den metoden, och hur djupt?
 
TorpAnders skrev:
Jag har sprängt sten med värme (motståndstråd) utan borrning till och från i över 30år.

Den tråden blir vit (+1500grader) och smälter in i ytan om den får ligga för länge.

Hej

Har du lust att beskriva hur du använder motståndtrådet? Virar du liksom runt stenen? Vore intressant att veta.
 
Resultatet varierar beroende på bergart och hur stenen ligger, bäst är det om man har den fritt, dvs. ligger den i backen så kyls den och man kommer av naturliga orsaker inte heller åt den med tråden.

Men en sten på 1,0m kan spricka rakt av och i ett antal bitar på ett "skott"

Jag gör spiraler av tråden (dia 10-15mm) och i den längd som ger 2300W.
Spiralen läggs uppe på stenen i en hästskoform och sedan täcker jag med mineralull för att få ner värmen i stenen.

I med sladden och gå och gör något annat, är man i närheten hörs oftast en dov knäpp eller spräckljud när stenen ger upp.


OBS: Att detta innebär oisolerad blankledning med 230VAC!

100% Hempul och risker finns!
 
Vad tror ni om att göra en "brasa" med briketter och sen vräka på vatten? Skulle det fungera? Det är väl totalförbjudet exempelvis på klippor i skärgården just för att det lätt blir sprickor.
 
Grape skrev:
Ju kortare desto hetare kommer det bli men det gäller att hitta en balans annars går trådet av. För min del så blev höljet röd(inte lysande) och det borde räcka tycker jag. Jag virade bara ihop trådet och kabel, och lät bli att röra den (livsfarligt) :). Har tyvärr ingen foto just nu, men det är inte komplicerat.
Okay, vi får prova det :) Har varit upptagen med en bebis på snart 9 veckor. Men ska ta tag i berget innan semestern tar slut.

Har kört slut på två borrar från biltema, 16x450 mm SDS borrar. Dock verkar vårat berg vara hårt då den är typ slut efter en borrning. Blir dyrt om vi ska fortsätta så... Någon som har något tips om bra borrar? Eller finns det något knep, så som kallvatten?
 
shine76 skrev:
Okay, vi får prova det :) Har varit upptagen med en bebis på snart 9 veckor. Men ska ta tag i berget innan semestern tar slut.

Har kört slut på två borrar från biltema, 16x450 mm SDS borrar. Dock verkar vårat berg vara hårt då den är typ slut efter en borrning. Blir dyrt om vi ska fortsätta så... Någon som har något tips om bra borrar? Eller finns det något knep, så som kallvatten?
Kwb-borren som bl.a. jula säljer är faktiskt riktigt bra, har dock inte testat ren sten utan bara väldigt hård betong.
Annars finns det ju "elda-sättet" =) eller snigeldynamit...
 
ullberg
Jag började med kwb-borrar, är säkert helt ok men även dessa dödade jag ganska snabbt när man matar hål längre perioder. Nu kör jag dewalt, som går att få tag på för vettiga pengar, tror jag betalade 300 för en 16x400 (men den håller mycket bättre än julas som jag tror kostar 200). Ska även finnas ett ftg i Bromma som säljer bra borrar till vettiga priser, men han (tror det är ett enmans-ftg) är aldrig på plats när jag vill svänga förbi så jag har inte provat (ska se om jag kommer på vad det heter)

Dock tror jag att det viktigaste är att inte överhetta borren, så ta små pauser ibland (ganska ofta), att kyla med vatten försökte jag någon gång men då blev borrkaxet till en lera och transporterades inte bort, så jag tror det var sämre än utan vatten. Någon som vet om det är bra eller anus kan säkert bekräfta eller dementera.

/U
 
Vatten gör underverk, borret håller bättre och det går faktiskt något lite fortare att borra...men ju klenare hål ju svårare att få ner vatten samtidigt som man borrar förstås..

Jag körde med Hilti borr till dom var slut i lådan, sedan övergick jag till julas och är ganska imponerad av kvaliteten.

Men nu borrar jag ju inte djupare än ca 150-200mm per hål.(20mm)
 
ullberg skrev:
Jag började med kwb-borrar, är säkert helt ok men även dessa dödade jag ganska snabbt när man matar hål längre perioder. Nu kör jag dewalt, som går att få tag på för vettiga pengar, tror jag betalade 300 för en 16x400 (men den håller mycket bättre än julas som jag tror kostar 200). Ska även finnas ett ftg i Bromma som säljer bra borrar till vettiga priser, men han (tror det är ett enmans-ftg) är aldrig på plats när jag vill svänga förbi så jag har inte provat (ska se om jag kommer på vad det heter) /U
Tack för tipset. Vart har du köpt din dewalt-borr som du betalade 300 kr för?
 
ullberg
Minns inte exakt, var en av de stora byggmaterialkedjorna, fick tipset här på BH, så kanske kan man rota fram det igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.