Hej,

Har köpt en http://www.jabo.se/se/sortiment/foerraad-bodar/kolonistuga-5/ till vårt fritidshus.

Och tänkte mig bygga en enkel bastustuga av den. Det blir ett utrymme på 0,9x1,8 meter med dusch och 1,3x1,8 meter med bastu (Superliten m a o) men stor nog för 2-3 vuxna om man trängs lite.

Jag tänkte mig (Efter uppsatt mellanvägg mellan bastu och dusch) klä innerväggarna och bastupanel. Ingen folie, ingen isolering. Ingen isolering i tak eller golv heller.

Framförallt för att slippa väggar/golv/tak med fuktskador om några år. Frågan är då, jag antar att det kommer gå bra under sommaren (?) Men kommer man kunna få någon värme i den under sportlov med -5 grader ute?

Duschen kommer för övrigt bara användas sommartid (Sommarvatten).

Stort tack för synpunkter!

Mvh
Lars
 

Bästa svaret

Kör med fusktimmer ca 40mm ingen takisolering och glespanel i golv, 2x2 m. Funkar bra i norra finland även vintertid. Se bara till att kaminen är rejält tilltagen, vi har vedkamin, kan säkert producera 10 kW eller mer.....
 
Dessa har inte heller isolering. Vi har en vid sommarstugan å det funkar bra.
 
Lillmalen skrev:
Kör med fusktimmer ca 40mm ingen takisolering och glespanel i golv, 2x2 m. Funkar bra i norra finland även vintertid. Se bara till att kaminen är rejält tilltagen, vi har vedkamin, kan säkert producera 10 kW eller mer.....
Hej!

Jag är i samma sits och använder därför tråden :).

Menar du fusktimmer som finns i typ lekstugor och annat? Vart hittar man det?

Om jag förstått det rätt så skulle bastupanelen spikas/skruvas fast direkt i fusktimret? Det skulle ju förenkla en hel del...behöver inte hålla på med något större regelsystem förutom i golv och tak...
 
Tja, du kan ju utesluta panelen om du har fusktimmer.
 
det hade varit perfekt. Att få tag på fusktimmer var dock lättare sagt än gjort. Verkar som man får köpa ett förråd i byggsats och trycka in en bastukamin där.
 
Vi funderar att köpa en funkisbastustuga av träbyggarna från Kalix.Oisolerad bastudel förrutom taket och isolerad relaxdel.Min fundering är hur gör man med mellanväggen bastu/relax? iochmed att ena sidan blir isolerad.Eller ska man bara isolera tak och golv i relaxen!
 
Sen uppdatering: Byggde bastun i Jabostugan jag skrev om längst upp. Helt oisolerad (Bastupanel invändigt). Stort elaggregat. Provabastade häromdagen i -10, gick kanon, bra värme!!
 
  • Gilla
Tonka och 2 till
  • Laddar…
Bra info!

Länken slutade fungera men de borde ju sälja liknande.
 
Bastustuga Funkis 12,5 m2, Träbyggarna
Funderar på att bygga en bastustuga intill poolen i trädgården. Är det någon som har erfarenhet av Träbyggarna och Funkis modellen?
Tänker mig oisolerat golv i bastudelen och isolerat i stugdelen. Ser ni några potentiella problem med det?
 
larssad larssad skrev:
Sen uppdatering: Byggde bastun i Jabostugan jag skrev om längst upp. Helt oisolerad (Bastupanel invändigt). Stort elaggregat. Provabastade häromdagen i -10, gick kanon, bra värme!!
Hej,
Vilken storlek på aggregat har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.