S
Hejsan

SÅg när jag skulle köpa mer spik till min stomspikpistol att det finns "gles" och "tät" spik att välja mellan. Skillnaden mellan dessa två är ju uppenbar, men vad är för resp. nackdelarna med resp. variant? Hittills har jag bara haft täta spik och då får det ju plats fler i pistolen så man behöver inte fylla på så ofta, det är irriterande ofta som det är ;) Och det spikar ju bra.
 
Gles spik har rund skalle och tätbandad spik har D-formad skalle. Det är den enda skillnaden
 
Normalt sett skiljer väl gradantalet (lutningen på magasinet) också? :)
 
FredrikR skrev:
Normalt sett skiljer väl gradantalet (lutningen på magasinet) också? :)
Det finns olika gradantal men det har inget med tätheten att göra.
 
thomasx skrev:
Det finns olika gradantal men det har inget med tätheten att göra.
34gradig är väl tätare och har normalt D-skalle, Paslode var väl tidigare ensamma om att ha 34gradig med rund skalle?
Medans 21gradig har runt huvud.

Essve har tex ingen 34gradig med rund skalle vad jag kan se.
Så som jag ser det hänger det även ihop, gradantal, skalle, tät/gles samt papp eller plastbandad. :)
 
Det finns både 21 och 34 grader i både tät och gles variant.
Vill bestämt minnas att jag sett en tät variant med runt huvud också., minns inte gradtal dock.
 
thomasx skrev:
Det finns både 21 och 34 grader i både tät och gles variant.
Vill bestämt minnas att jag sett en tät variant med runt huvud också., minns inte gradtal dock.
Kan du länka till en 21gradig tät? :cool:
 
S
Tack för infon. Ingen praktiskt skillnad alltså, Ja, när jag var på Beijer fick jag intrycket att det fanns gles och tät variant av alla modeller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.