Startar ny tråd då den gamla är just gammalt :)
Hoppas mod förlåter mig.

Har en vildvuxen tomt
med fördärvat mark (lastbil och maskiner)
Har bara hunnit plantera stora träd.


NU till problemet.
Hela tomten består av ogräs. Och är så in i hel***e ojämn. Vi pratar om 40-50 cm skillnad i marken!
Och ogräs på upp till 1.2 m.
Totalt kanske 500kvm. 200 vill vi reservera till trädäcket.

Hur skulle ni starta?

1. Bekämpa ogräset kemiskt? /rädd för mina dyra träd.
2. Riva upp det för hand? Grepp och rensa.
3. Klippa ner, jordfräs och rensa?
4. Annat?

Måste börja snåla :)
Har 3 personer som kan hjälpa till.
 
300kvm är enda 300kvm om man ska köra för hand. Jag skulle skippa kemikalierna (om inte annat så av principskäl) och ta en röjsåg med gräsklinga eller lie. Är nog mest en smaksak vilket man väljer.

Som jag ser det är din stora utmaning ojämnheterna. När du skriver 50cm ser jag rejäla gröpper framför mig. Men det kanske snarare handlar om att ytan "böljar" och inte behöver plattas till/fyllas igen innan du anlägger gräsmattan? Behöver du jämna till är det onekligen ett ganska drygt jobb. Helt klart det som kommer få dig att svettas mest. Men jag skulle nog skära/slå (beroende på ytan kan ju en slåtterbalk vara ett annat alternativ), därefter gräva/rensa bort så mkt som möjligt av ogräsrötter etc. Därefter matjord och så gräs. Vattna ordentligt och låt grå. När gräset är på g så är det att klippa klippa klippa som gäller. Bästa sättet att hålla ogräs borta är intensiv klippning, det ger gräset bäst chans att hävda sig. Typ var 3-4:e dag.
 
Det är "böljar". Och så ska vi inte. Rulla ut. Mer matjord? Det vill vi inte ha. Det finns redan ca 50- 70 cm.

Så du menar klippa och rensa?
 
Jag hänger nog inte riktig med i ditt svar, men ja: klippa och rensa menar jag.

Ang mer matjord så tänkte jag att du sannolikt kommer behöva gräva bort en del, eller det kommer liksom försvinna med ogräset när du rensar så då kan det vara läge att komplettera + använda för att jämna ut "böljandet" om det behövs.
 
Ok. Det finns ett fall po tomten som är ca 50cm.
Det finns lite (3 styck) högar med matjord. Ca 50-70 cm höga.
Och ett antal hjulspår på 15-20 cm.

Och massvis med ogräs. Ska försöka fota så att ingen känner igen det. Har lite andra inlägg på forumet. Granne m.m.
 
Klipp först ner ogräset så lågt du kan. Lägg sedan tidningar över, vanliga dagstidningar. Inte en och en sida utan hela tidningar som du slår upp mittuppslaget på och breder ut. Sedan rullar du ut gräsmattan ovanpå. Inom något år har tidningarna förmultnat och under tiden har ogräset kvävts. Eventuellt kan det behövas lite jord ovanpå tidningarna så gräset kan leva av det de första året men jag vet inte, det kanske följer med i rullarna eller så kan man vattna med näringslösning
 
Kommer det att fungera med tidningar? Är du säker?
 
peternicklas
Ta dit en traktorgrävar som jämna till och tar bort ditt ogräs. Borde inte bli så väldigt dyrt och du blir av med ogräset.
 
Kollade idag (är verkligen förvånad) att ogräset släpper direkt! Bara dra ur!

Kommer inte traktorgrävaren lämna djupa spår?
 
En duktig förare av en traktorgrävare kan jämna till marken så att det knappt syns att det är gjort med en traktorgrävare.

På jobbet har en/flera traktorgrävare jämnat till marken på flera ställen, underlaget har i några fall varit makadam uttippat i högar av lastbil i en slänt, i några fall har det varit matjord i högar på ganska plan yta, i några fall återställning av grusparkering efter nedgrävning av rör.
 
Problemet med traktorgrävare är att de trycker ihop jorden där de kör, vilket gör det svårare för gräsets rötter att växa. Kompakterad jord blir sämre syresatt än porös jord och det påverkar inte bara växters rötter utan även det övriga mikrolivet som daggmask och liknande.
 
RoTe
Vad är det för fel på en larvgrävare? Det finns modeller med breda larver som har ett marktryck lägre än dina fötters.
 
Det finns garanterat speciella maskiner. Och speciella priser. ;)
 
Så ser det ut i hörnan. Man ser iaf det ena av träden. Och ogräset :(
 
  • 20130718_114459-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.