Hej.
Jag håller för närvarande på med mitt garageprojekt.
Och har i samband med detta fått en del makadam över, sådär 5ton 8-16 kross.

Vi ska under nästa år asfaltera garageuppfarten, i nuläget består den av ca 5-10cm 0-30 och lika mycket 0-18 uppepå, under detta så är det sand/berg.

Funderingen var nu om man gör något dumt att sprida ut lasset med 8-16 makadam över garageuppfart eller om detta bara är bra för asfalt i framtiden, jag kommer likväl få fylla uppemot 10cm med grus innan asfalt för att nå rätt nivå mot garaget, därav att detta vore vinning på båda hållen, jag slipper kärra bort skiten och jag slipper köra dit extra sen..

Vad säger expeterna?
Breda ut 8-16 högen eller bita i det sura äpplet och kört bort högen med skottkärran?
 
Det är inga problem om du ändå ska fylla så mycket grus och padda det. Du kan ju ha det i en hörna sålänge och låta en maskin sprida ut det sen när du preppar för asfalten.

5ton är ju inte många m3, och det kommer väl gå år 3-4ggr så mycket grus som innan du är klar.
 
Du får dålig vidhäftning av asfalten där du har 8-16 direkt under. För bästa resultat ska du ha en 0- fraktion under asfalten.
 
Hur stor är uppfarten? Är den lite större är det bara att fördela ut det och fylla på med 0-18 och padda rejält, kan lägga på 0-18 i år så packar regnet ner det också till nästa år. 5 ton asfalt ger 50 m2 yta om man lägger 100kg m2 men vet inte hur man räknar grus/makadam.
 
Den är väl kring 100-120 kvadrat.

Jag kommer ju fylla med vanligt 0-18 eller 0-30 grus över, frågan var ju mest om det gjorde någon skada av att ha 8-16 längre ner i lagren.
Ska på ytterligare 10-20cm grus över.

Högen ligger mitt på uppfarten och är något ivägen, så tanken var att bara jämna ut den över uppfarten för att kunna använda den.
 
Jag ser inte någon fara i det iaf, padda rejält bara så hålrummen fylls när du lägger på gruset.
 
5 ton utspritt på 100 m2 blir ett 3,3 centimeter tjockt lager :)

Om det ska hålla någorlunda bör du väl ha typ 50-60cm makadam totalt. (90 ton)
 
sunqan skrev:
5 ton utspritt på 100 m2 blir ett 3,3 centimeter tjockt lager :)

Om det ska hålla någorlunda bör du väl ha typ 50-60cm makadam totalt. (90 ton)
Det blir svårt då jag isf får spränga hela uppfarten för att kunna fylla så mycket.
Känns rätt overkill när det är berg i botten.
Nu blir det runt 30cm totalt.
 
Berg är ett utmärkt underlg en bit ned. Tjälsäkert och allt. Gäller bara att det är hyffsat torrt ovanpå
 
Jag har ca 30 cm 0-32 med jord under packat i 2 lager med en 75 kg padda och det höll fint för en lastbil som körde över och tippa av 13 ton grus. Om det blir sättningar får tiden bestämma men tror det ska hålla :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.