M
Aha. Tack! Ska se om jag kan rita up det jag förstår av ditt inlägg :D Hur blir det med minimum-avstånden? Fönstret som är över toaletten (närmast ytterdörrent till höger) i mitt senaste inlägg behöver nog vara där det är.

Det stämmer att duschen förmodligen kommer bli en såndär som man öppnar hörnet på, tex två böjda glasdörrar/väggar. Jag har bara inte orkat rita det :D
 
Aah, såg inte placeringen av fönstret... du kan inte flytta badrumsfönstret åt vänster, så det tillsammans med tvättstugefönstret blir tätare och mer likt dubbelfönstret i köket?

Om du med minimumavståndet menar 110 cm fritt från centrum av toastolen och framåt så borde det inte vara något problem i nåt av fallen vad jag kan se lite snabbt.

Man kan ju iofs tänka sig att man utgår från ditt senaste förslag och flyttar dörren enligt mina förslag och sätter det där skåpet till höger om dörren. Kan ju vinkla toastolen där också om det behövs, kanske räcker med 30 grader....?

Hela syftet med mina förslag är egentligen det där jämrans skåpet. :D Man kan inte få för mycket förvaring i badrummet! :p Även om inte Micke har så mycket prylar mer än rakhyvel å en deo å en handduk så har ju Mickan oftast desto mer... ;)
 
M
Haha, du har helt rätt!
 
Har du kollat reglerna för handikappsanpassning? När du har ett såpass litet utrymme så finns det i princip bara en godkänd Layout för ett duschrum. Har för mig att jag sett ett utdrag ur standarden här på forumet. Annars bör den gå att hitta via Google.

Jag har för mig att dett minimimått är något i stil med 190 x 180 och då måste toan sitta ganska centrerat på en av väggarna, har glömt vilken av väggarna. Men förhållandet mellan dörr placering, toa och handfat är fixerad i standarden.
 
Får erkänna att de reglerna har jag ingen koll på över huvud taget... och tycker för övrigt att de är onödigt allomfattande. Då uttrycker jag mig ganska milt. "Onödigt" och "ganska milt" skulle kunna bytas ut mot andra ord med helt annan dignitet..... Men nu var det inte det som var på tapeten...
Troligtvis är mina förslag ungefär lika handikappsanpassade som en trial-mc så de förslagen kan nog slängas i runda arkivet om reglerna ska följas...:D
 
Mikael_L
Vad det gäller reglerna för tillgänglighet så finns det som lagkrav i BBR (tror jag det var) men det är ganska generellt skrivet där.
Så därför har det utarbetats en standard, varav utdrag av ett blad kan hittas i min länk.
Följer man något typbadrum från denna standard (spegelvänt går givetvis lika bra) ska egentligen inte någon bygglovshandläggare kunna neka. Annars kan han förvänta sig att hans beslut snart blir ogillat i förvaltningsdomstolen. :)

Roddar man omkring lite med grejerna så ska det ändå kunna bli godkänt, men då kan plötsligt en osäker bygglovshandläggare börja bromsa, även om det egentligen uppfyller reglerna.

-----

Men jag har fått för mig:
* att det ska finnas en vändcirkel på 1,3 meter i diameter för rullstol. Det är godkänt att denna cirkel delvis går under handfatet.

* Ev badkar kan lyftas bort vid verkligt behov av handikappanpassning. Så rita in dusch och bygg för det, men sätt in badkar under bygget om så önskas. Montera ev duschblandaren på en höjd mittemellan, så det passar ganska bra för både dusch och bad.

* På bägge sidorna om toa ska det finnas plats, en för betjäning och en för rullstol. Så center toastol -> sidovägg (el dyl) = 1100mm. Och 800mm på andra sidan.
Och kollar ni på standarden så ser ni att tvättställ är godkänt att konkurrera om medhjälparens plats.
Men på 1100mm-sidan ska det vara fritt, så rullstolen får plats.

För gärna en dialog med er bygglovshandläggare om dessa saker. Det är ju där det ska falla i god jord, vad jag skriver här väger i sammanhanget otroligt lätt.
Men har ni problem kan ni framföra att ni tycker standarden ska tolkas så, och se om något pollett ramlar ner. ;)

PM'a mig om du vill ha mer info om standarden om "Byggnadsutformning" så kan jag kanske skicka lite.
 
M
Tack Mickael_L! Det där med vändradie på 650mm (750 i PDFen) verkar svårt att uppfylla, även i standardrummen som du länkar till. Men här är ett försök. Om jag har en dusch-hörna som har böjd front och viks inåt när den inte används borde det funka, eller hur?

toa_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: En sån här dusch-hörna som kan vikas in hade vi tänkt oss: ny-duschhrna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Ja duschdörrar, badkar, duschkabin och sånt behöver du inte alls ta hänsyn till.
Det får man helt enkelt lyfta ut ur badrummet om behovet uppstår pga någon tillfällig eller permanent invaliditet i familjen.

Men toan där i din bild ska nog flyttas 240mm åt vänster.
Sen borde det vara OK, iom att man kan räkna in vändcirkeln lite under handfatet också. Men bättre hade det förstås varit att sätta handfatet på höger sida om dörren istället.
(Och sen tycker jag att det är trevligt att ha handfat relativt nära toan, om man behöver blöta lite toapapper eller så ...)

edit:
Och jag vet inte riktigt varför du har satt handfatet åt vänster. Handfatet åt höger ger ju ganska mycket plats åt något skåp eller förvaring på handfatets nuvarande plats.
Och är inte handfatet där på vänstra väggen går det ju att få in badkar också, kanske åtminstone en fördel då huset ska säljas.
 
Redigerat:
M
Ah, ok, men ett duschutrymmer är väl krav på bottenvåningen? Badkar kommer vi ha på övervåningen.

Annars, riktigt bra synpunkter och jag ska pröva att rita in det.
 
M
toa_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, nu har jag ändrat om enligt förslag. Det verkar faktiskt riktigt fint nu. Kan kanske flytta dörren 10cm åt höger.

toa_3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.