Hej!
Finns en gammal tråd, men det kanske har hänt nåt sen senaste svar 2008 ;)
Funderar på att köpa en lägenhet som är rökt i under många decennier. En boende sen huset byggdes 1955.
Tanken är att jag ska riva ut allt utom badrummet som är gjort 2000. Så kök, garderober och vissa lösa gamla gips?skivor ska bytas ut. Är inte mycket tapet att riva då det bara är ett lager.

Nån som tror att det går att bli av med den unkna röklukten för gott??
Tips om vad som är bäst??

/Therese
 
pillerbagge skrev:
Nån som tror att det går att bli av med den unkna röklukten för gott??
Hej och välkommen!

Det finns en del trådar kring detta, bland annat:
http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/200533-pruta-pa-inrokt-hus.html
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/196812-svart-nikotinskadat-innertak.html
http://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/186859-sparrvit-lukt.html

Min korta personliga sammanfattning och erfarenhet är att det går. Det kan dock krävas en del jobb och en hel del spärrfärg av bra kvalitet.
 
Jag skulle göra en ordentlig kalkyl på saneringskostnaden så att den inte överstiger kostnaden att köpa en orökt lägenhet.

En bekant köpte en trea på östermalm som var lägenheternas motsvarighet till nikotinböckling. Tack vare det sunkiga skicket blev den över en miljon billigare än motsvarande fräsha lägenhet. Vi räknade ut att den tidigare ägaren, som bott där i ca 10 år, fick betala ungefär 270:- per paket cigaretter i värdeminskning på lägenheten (räknat på 1 pkt/dag).
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, ska läsa länkarna och kolla upp lite kostnader :)

/Therese
 
Krilleman
Inte för jag vet vad produkten heter men jag har själv sett en "spray" som sprayas på alla ytor (av saneringsbolag) och nikotinet bokstavligt rann av! Självklart tillkommer en hel del torkande efter detta. Efter det kommer målarna och spärrmålar. När hela lägenheten är renoverad kändes det inte alls någon rökdoft. En helt vanlig lägenhet som man faktiskt inte kunde tro...

Och då snackar vi lägenheten som man trodde aldrig varit en gnutta vit någonstans! Det stack till och med i ögonen när man gick in. Äckligt var bara förnamnet!

Någon som har koll på vätskan? Antagligen dyr? Endast för företag?

Mitt egna tycke är att denna metod kändes seriösare än att "stänga in" skiten!

Men kanske inte en metod för gemene man...
 
Redigerat:
  • Gilla
pillerbagge
  • Laddar…
Amoniaklösning till tvättning, slipa alla ytor som går att slipa och grunda med naftabaserad spärrfärg. Då går det.
Been there, done that. Kostade svett, tid och en del pengar. Kommer inte gärna göra om det.
Räkna med att fönster och dörrar måste delas i smådelar för att tvätta skarvarna mellan glas och trä tex, för att inte tala om att alla innerdörrar kommre behöva målas 3-4ggr innan dom slutar blöda igenom.
 
Vätskan? - all sorts vattenbaserat rengöringsmedel hjälper eftersom nikotin löser sej i vatten. Fönsterputs funkar också. Målarsoda i vattenlösning ( ingen lukt) är en bra tvättmedel. Finns i färgbutiker. Som fd rökare har jag testat alla ovan :). Fungerar dock ej på sugande underlag typ tapet, gips, då nikotinet skulle föras djupare in och sen krypa ut igen när man målar med vattenbaserat. Därför skall man helst måla över med lösningsmedelbaserat spärrmedel innan annan ytbehandling.
gaia
 
Har gjort samma jobba tvätta av allting. Sen funkar det bra med dom vattenbaserad spärrfärgerna. Låter man bli att tvätta funkar det bara med alkydfärger.
 
Nikotin är vattenlösligt med viss modifikation. Det är nämligen mycket mer alkohol lösligt vilket som en sidnot är skälet till att fimpar i vinglas och liknande är rena döden för småbarn fann efter då vinet suger nikotin ur fimpen. På jobb har jag testat och från en cigarett i sprit får man ungefär 20x mer nikotin än om man röker hela paketet. Så ska man tvätta bort nikotin är alkoholbaserat lösningsmedel effektivare än vatten.
 
Om det är gipsväggar, blir det inte billigast att bara byta alla gipsskivor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.